Rubriky
Nábor zaměstnanců

Spokojený náborář je nejlepší reklama

Chcete, aby Vám jeden člověk otrávil sto kandidátů nebo je naopak namotivoval?

Pokud máte ve firmě celé HR oddělení nebo alespoň samostatného personalistu / HR generalistu, není od věci, abyste si občas ověřili, jestli je celkově spokojený nebo alespoň není úplně naštvaný, frustrovaný, v nejhorším případě tzv. vyhořelý.

Je dobré mít na paměti, že zaměstnanci v oddělení lidských zdrojů pracují s opravdu důvěrnými informacemi, a to jak ze strany zaměstnanců, tak i ze strany firmy. A informace, zvláště tohoto typu, jsou vysoce ceněnou komoditou.

Dělat si iluze o tom, že se z vašeho oddělení lidských zdrojů nikdy nic neprovalí, je asi trochu utopie, nicméně některé osobnostní a charakterové typy personalistů jsou více nebezpečné než jiné…

Máte spokojeného nebo nespokojeného náboráře?

Můžete to zjistit tak, že s ním jdete občas na pohovor, který ho necháte vést.

Zkušený personalista však může pohovor v přítomnosti nadřízeného sehrát tak dobře, že by mu to v Hollywoodu vyneslo Oscara, takže z takového „náslechu“ nemusíte mít žádný relevantní závěr.

Můžete se ale čas od času spojit s některým z lidí, kteří u vás ve výběrovém řízení neuspěli (ti, kteří k vám nakonec nastoupili, budou jen těžko první dny v nové práci „donášet“ na své nové kolegy, zvláště ne na toho, koho znají ve firmě jako prvního, tedy personalistu) a zeptat se jich na názor k průběhu výběrového řízení.

Z tohoto zdroje můžete dostat opravdu zajímavé informace a také nové impulsy ke zlepšení.

A neobávejte se toho, že neúspěšný kandidát bude v zápalu naštvanosti z odmítnutí úplně neobjektivní nebo dokonce sprostý.

Ten, kdo na podobnou žádost bude reagovat negativně, tímto jen potvrdí svou slabinu – neschopnost přijmout důstojně porážku, nulovou míru diplomacie a společenského taktu.

Pravděpodobnější je, že především odmítnutého kandidáta tato prosba o feedback potěší a polichotí mu a bude se tak snažit podat nějakou smysluplnou odpověď. Pak můžete poměrně snadno zjistit, že váš náborář např. šíří během pohovoru negativní náladu, špatně se vyjadřuje o vedení nebo celé firmě nebo je třeba úplně nekompetentní.

Náborář může přivést do firmy tzv. kvalitní zaměstnance pouze za předpokladu, že:

  • je sám kvalitní zaměstnanec a specialista ve svém oboru (nebo k tomu má alespoň silné předpoklady)
  • vnitřně souhlasí s firemní kulturou a filosofií, kterou pak dokáže přesvědčivě prezentovat uchazečům při osobním pohovoru
  • není v dlouhodobém stresu, zahlcený nezvladatelnými nebo dokonce nereálnými úkoly
  • má výborný odhad na lidi

Pokud naopak necháváte výběrové řízení na člověku, o kterém víte, že je demotivovaný, nepracuje v souladu s firemními hodnotami nebo dokonce očividně prochází syndromem vyhoření, pak nemůžete čekat, že se do firmy pohrnou úžasní kandidáti.

Náborář je zpravidla první člověk, kterého uchazeč pozná a s nímž je někdy v kontaktu i několik týdnů, než dojde k samotnému nástupu.

Pokud už při osobním pohovoru uchazeč vycítí, že personalista není ve firmě spokojený, nebude mít zkrátka chuť k vám nastoupit. Funguje to asi stejně jako lákavý obal nějakého produktu.

A na výběrové řízení včetně osobního pohovoru je dobré se dívat jako na jakékoliv jiné obchodní jednání, které byste také nesvěřili nekompetentnímu manažerovi. Proto stejně jako nepodceňujete výběr a spokojenost vašich manažerů, nepodceňujte ani výběr a spokojenost lidí ve vašem HR oddělení, jelikož zde to všechno začíná (náborem zaměstnanců) i končí (rozvázáním pracovního poměru).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.