Social Recruiting Days 2018

Recruitment, marketing a sociální sítě, to byla hlavní témata Social Recruiting Days v Berlíně. Konference se konala na konci října a vzhledem k tomu, že německá metropole skýtá mnoho vyžití, zejména kvalitní shopping a pestrou gastronomii, je SRD spojením mnoha příjemných věcí. Program konference najdete zde a níže jsem vybral tři zajímavé přednášky.

Talent Attraction For Unsexy Brands

Steve Ward z firmy Candidate.ID se podobně jako několik dalších řečníků zaměřil na propojení sourcingu a marketingu. Recruitment je třeba řešit komplexněji než jen „sourcing kandidátů“ – „posílání emailů“ – „čekání na odpověď“. S kandidáty je třeba dlouhodobě pracovat a postupně vzbuzovat jejich zájem. Podle Steva existují čtyři stádia: Awarness, Education, Consideration a Decision. Kandidát se nejprve dozvídá o firmě (a de facto ještě není kandidátem), začne jí sledovat, zajímat se, a až teprve v poslední fázi se rozhodne poslat CV a bavit se o práci.

Firma si musí položit otázku – jakou hodnotu můžeme kandidátovi dát? Proč má mít důvod se o nás zajímat? Jak komunikovat své know-how a odbornost? Jaký má dostávat obsah a co jsou nejlepší kanály na jeho oslovení? Celý princip vidíte v následující grafice:

Je třeba budovat co nejvíce kontaktních bodů, kde kandidát může nalézt různé druhy obsahu. Důležité je ale také vše systematicky podchytit a sledovat, jak se kandidát vyvíjí, a umět identifikovat ty, kteří už jsou připraveni na kontakt s recruiterem a vstup do výběrka.

Program Candidate.ID právě toto umožňuje. Sleduje interakci konkrétních jednotlivců s obsahem (klik na článek, otevření emailu, lajk stránky) a přidává za ně body. Aktivní kandidáti, kteří se často zajímají o firemní obsah, mají více bodů a to je signál pro recruitery, že je na ně třeba upřít pozornost. Šance, že budou otevření nabídce práce je daleko větší než u těch, kteří jsou k firmě vlažní.

Candidate.ID začíná na ceně několik tisíc liber měsíčně, což mi finančně nedává smysl, ale principy, o kterých mluvil Steve, je možné aplikovat i bez toho.

The current HR Tech Landscape

Anna Ott, jedna z organizátorek Social Recruiting Days, a zároveň jedna z největších odbornic na HR tech startupy, představila aktuální trendy v oblasti technologií.

Investice do HR technologií jsou jedny z vůbec nejrychleji rostoucích a jenom ve třetím čtvrtletí 2018 dosáhly 1,1 miliardy dolarů. Třetina investic směřuje do náborových technologií, kde je na jedné straně obrovský potenciál pro zlepšení současného způsobu práce, a zároveň je to oblast, ve které je třikrát tolik peněz než například v rozvoji zaměstnanců.

Moderní technologie mohu v recruitmentu nejvíce pomoct v těchto oblastech:

  • Automatizace (nábor vyžaduje množství administrativních a manuálních úkonů, které je možné odstranit)
  • Sourcing (prohledávání milionů zdrojů data a informací a identifikace nejvhodnějších kandidátů)
  • Smart advertising (umět vyhodnocovat jednotlivé inzertní kanály a kampaně a v reálném čase měnit parametry inzerce)
  • Diverzita (umělá inteligence by teoreticka měla umět eliminovat předsudky, které mají lidští recruiteři. Nicméně nedávná kauza firmy Amazon, jejíž automatické programy diskriminovaly ženy, ukázala, že je třeba velké opatrnosti).
  • Candidate relationship management (nejrůznější chatboti a automatické komunikátory mohou zrychlit a zefektivnit komunikaci s kandidáty)

Zde jsou tipy na zajímavé a inovativní firmy:

Celá prezentace zde.

Sourcing as a mindset

Denis Dinkevich si připravil velmi praktickou prezentaci o sourcingu. Nepouštěl se do obecných témat, ale naopak přinesl desítky nejrůznějších užitečných tipů. Některé z nich jsem vybral:

Kvalitní blogy o sourcingu:

Užitečné nástroje:

Trello – Tento nástroj používají programátoři pro řízení projektů. Denis jej používá pro řízení sourcingu a tady je příklad jeho nástěnky.

SearchExplorer – Vyhledávač příbuzných klíčových slov se může hodit, když píšete inzerát nebo chcete sestavit vyhledávací string.

GlossaryTech – rozšíření pro Chrome, které vysvětlí každý technický pojem.

MultiHighlit – jednoduchý plugin, který vám usnadní orientovat se v hledaných výrazech ve webovém prohlížeči.

Joblint a Gender decoder – nástroje pro jednoduchou analýzu pracovních inzerátů a odhalování případného sexismu nebo genderově nevhodných obratů.

Celá prezentace je k dispozici zde a najdete v ní ještě plno dalších tipů.