Recruitment, marketing a sociální sítě, to byla hlavní témata Social Recruiting Days v Berlíně. Konference se konala na konci října a vzhledem k tomu, že německá metropole skýtá mnoho vyžití, zejména kvalitní shopping a pestrou gastronomii, je SRD spojením mnoha příjemných věcí. Program konference najdete zde a níže jsem vybral tři zajímavé přednášky.
Talent Attraction For Unsexy Brands
Steve Ward z firmy Candidate.ID se podobně jako několik dalších řečníků zaměřil na propojení sourcingu a marketingu. Recruitment je třeba řešit komplexněji než jen „sourcing kandidátů“ – „posílání emailů“ – „čekání na odpověď“. S kandidáty je třeba dlouhodobě pracovat a postupně vzbuzovat jejich zájem. Podle Steva existují čtyři stádia: Awarness, Education, Consideration a Decision. Kandidát se nejprve dozvídá o firmě (a de facto ještě není kandidátem), začne jí sledovat, zajímat se, a až teprve v poslední fázi se rozhodne poslat CV a bavit se o práci.
Firma si musí položit otázku – jakou hodnotu můžeme kandidátovi dát? Proč má mít důvod se o nás zajímat? Jak komunikovat své know-how a odbornost? Jaký má dostávat obsah a co jsou nejlepší kanály na jeho oslovení? Celý princip vidíte v následující grafice:
Je třeba budovat co nejvíce kontaktních bodů, kde kandidát může nalézt různé druhy obsahu. Důležité je ale také vše systematicky podchytit a sledovat, jak se kandidát vyvíjí, a umět identifikovat ty, kteří už jsou připraveni na kontakt s recruiterem a vstup do výběrka.
Program Candidate.ID právě toto umožňuje. Sleduje interakci konkrétních jednotlivců s obsahem (klik na článek, otevření emailu, lajk stránky) a přidává za ně body. Aktivní kandidáti, kteří se často zajímají o firemní obsah, mají více bodů a to je signál pro recruitery, že je na ně třeba upřít pozornost. Šance, že budou otevření nabídce práce je daleko větší než u těch, kteří jsou k firmě vlažní.
Candidate.ID začíná na ceně několik tisíc liber měsíčně, což mi finančně nedává smysl, ale principy, o kterých mluvil Steve, je možné aplikovat i bez toho.
The current HR Tech Landscape
Anna Ott, jedna z organizátorek Social Recruiting Days, a zároveň jedna z největších odbornic na HR tech startupy, představila aktuální trendy v oblasti technologií.
Investice do HR technologií jsou jedny z vůbec nejrychleji rostoucích a jenom ve třetím čtvrtletí 2018 dosáhly 1,1 miliardy dolarů. Třetina investic směřuje do náborových technologií, kde je na jedné straně obrovský potenciál pro zlepšení současného způsobu práce, a zároveň je to oblast, ve které je třikrát tolik peněz než například v rozvoji zaměstnanců.
Moderní technologie mohu v recruitmentu nejvíce pomoct v těchto oblastech:
- Automatizace (nábor vyžaduje množství administrativních a manuálních úkonů, které je možné odstranit)
- Sourcing (prohledávání milionů zdrojů data a informací a identifikace nejvhodnějších kandidátů)
- Smart advertising (umět vyhodnocovat jednotlivé inzertní kanály a kampaně a v reálném čase měnit parametry inzerce)
- Diverzita (umělá inteligence by teoreticka měla umět eliminovat předsudky, které mají lidští recruiteři. Nicméně nedávná kauza firmy Amazon, jejíž automatické programy diskriminovaly ženy, ukázala, že je třeba velké opatrnosti).
- Candidate relationship management (nejrůznější chatboti a automatické komunikátory mohou zrychlit a zefektivnit komunikaci s kandidáty)
Zde jsou tipy na zajímavé a inovativní firmy:
Celá prezentace zde.
Sourcing as a mindset
Denis Dinkevich si připravil velmi praktickou prezentaci o sourcingu. Nepouštěl se do obecných témat, ale naopak přinesl desítky nejrůznějších užitečných tipů. Některé z nich jsem vybral:
Kvalitní blogy o sourcingu:
- Boolean Black-Belt by Glen Cathey
- BooleanStrings by Irina Shamaeva
- Recruiting Brainfood by Hung Lee
- Sjamila’s Awesome Recruitment List
- DBR Live by Tris Revill
- SocialTalent
- PairedSourcing
- Martin Freeman’s Toolkit
- Tom Ordonez’s Blog
- The Search Authority by Dean Da Costa
- Balazs & The Magic Sourcing World
- GlossaryTech
- SourceCon
- Joel on Software by Joel Spolsky
- Stack Overflow Talent Blog
Užitečné nástroje:
Trello – Tento nástroj používají programátoři pro řízení projektů. Denis jej používá pro řízení sourcingu a tady je příklad jeho nástěnky.
SearchExplorer – Vyhledávač příbuzných klíčových slov se může hodit, když píšete inzerát nebo chcete sestavit vyhledávací string.
GlossaryTech – rozšíření pro Chrome, které vysvětlí každý technický pojem.
MultiHighlit – jednoduchý plugin, který vám usnadní orientovat se v hledaných výrazech ve webovém prohlížeči.
Joblint a Gender decoder – nástroje pro jednoduchou analýzu pracovních inzerátů a odhalování případného sexismu nebo genderově nevhodných obratů.
Celá prezentace je k dispozici zde a najdete v ní ještě plno dalších tipů.
2 reakce na „Social Recruiting Days 2018“
Zdravím Vás, Jako vždy super článek. Ať se daří. Peter
Díky 🙂