Kvalita pracovního inzerátu může zásadně ovlivnit množství kandidátů. Úspěšnost ovlivní i délka, forma, struktura, odrážky a další zdánlivé detaily. Výhodou je, že formální parametry se dají vylepšit relativně rychle, a proto se na ně tentokrát zaměříme. Pracovním inzerátům jsem se věnoval i v tomto starším článku.
Než začnete inzerát psát, je třeba si uvědomit, že
LIDÉ NEČTOU
Na internetu lidé text nejprve skenují očima a chytají se klíčových slov, nebo spojení, která je zaujmou. V textu nejprve hledají důkazy, že přináší požadované informace a přidanou hodnotu. Pro pracovní inzerát to znamená dvě věci: musí být krátký a dobře čitelný.
Délka inzerátu
Můžeme najít různá doporučení, například firma Appcast ve svém průzkumu zjistila, že nejlepší míru odpovědí mají inzeráty dlouhé 300 až 800 slov. Mitch Sullivan uvádí jako ideální délku kolem 500 slov, a osobně vidím 500 slov také jako horní limit. Cokoliv delšího se už nikomu nechce číst.
Výzkum provedený Jakobem Nielsenem ukázal, že čím je text delší, tím méně z něj lidé přečtou. Například v textu dlouhém 600 slov přečtou jen zhruba 25% slov.
Délku vašich inzerátů zjistíte jednoduše tak, že jej zkopírujete do Wordu a použijete funkci word count (počet slov). Ještě lepší možností je změřit délku přímo na webové stránce. Jednoduchý plugin WordCounter pro internetový prohlížeč Chrome vám v mžiku spočítá délku jakéhokoliv vybraného textu.
Důležité na začátek
Kandidáta musíte zaujmout v prvních pár sekundách. Důležité informace musí mít hned na očích a ne si pro ně scrollovat na konec textu. Ostatně výzkumy ukazují, že až na konec dojede pouze 20 % návštěvníků.
Úvodní text je velmi cenný a neplýtvejte jim na obecné představování firmy, rok založení, počet zaměstnanců a podobně. Jděte přímo k věci. Píšete inzerát na programátora? Začněte technologiemi, protože to kandidáty zajímá nejvíc.
Zajímavý nástroj je Smartlook, který vám umožňuje zjistit, jak uživatelé inzeráty čtou, co přeskakují a kde se naopak zastaví. Ze všech údajů sestaví přehlednou heatmapu. Obrázek dole nám po nasazení na našem kariérním webu ukázal, že všichni kandidáti ignorovali firemní povídání, a zajímaly je hlavně technologie. Proto jsme je přesunuli na začátek inzerátu.
Inzeráty na mobilu
Nezapomínejte, že plno lidí čte inzeráty na mobilu, a text, který se dá na obrazovce ještě snést, je na mobilu neskutečně dlouhý. Statistiky navíc ukazují, že mobilní návštěvníci obecně tráví na inzerátu méně času. Jako odstrašující příklad může posloužit tento inzerát z IBM. Kdo by chtělo listovat přes 8 obrazovek? Tento inzerát má zhruba 800 slov a vidíte, že na mobilu vychází zhruba 100 slov na jednu obrazovku.
Fotky
Lidský mozek zpracovává obraz mnohonásobně rychleji než text, a tak je třeba přidávat do inzerátu fotky. Ne proto, že to vypadá hezky, ale proto, že jste schopni předat daleko více informací.
Máte například hezké kanceláře? Ukažte je. Jedna fotka řekne za zlomek sekundy víc než tisíc slov. Dobře funguje i video, které prokazatileně zvyšuje procento odpovědí. I proto se těší oblibě portály jako Proudly nebo Cocuma, protože jsou velmi vizuální a řeknou kandidátům daleko více, než prostý text.
Je dobré zvolit pro vaše kariérní stránky takové řešení, které umožňuje jednoduše vkládat do inzerátu fotky a videa.
Benefity
Podle Appcastu zvyšuje výčet benefitů úspěšnost inzerátu několikanásobně.
Vyjmenujte benefity od toho největšího po nejmenší přehledně v odrážkách. Nezapomeňte, že benefity nejsou jen finanční, ale i flexibilita pracovní doby, nebo třeba parkoviště pro zaměstnance.
Důležité je, aby benefity nezůstaly utopené v jednom bloku textu, tak jako se to stalo v tomto případě:
Doporučuji také se příliš nenaparovat a nepsat věci jako “špičkové finanční benefity”, ze kterých se pak vyklube příspěvek 300 Kč na penzijní připojištění.
Slovní vata
Příliš mnoho inzerátů obsahuje klasická HR klišé, která nemají žádný obsah. Jsou to zbytečná prázdná slova, jako například tato:
„Odpovídající mzdové ohodnocení.“
„Přátelský kolektiv.“
„Možnost osobního i profesního růstu.“
„Zázemí silné zahraniční firmy.“
„Ochota učit se.“
Osobnostní charakteristiky
Neplýtvejte místem v inzerátu na osobnostní charakteristiky kandidáta. K čemu uvádět, že kandidát má být přátelský a usměvavý. Těžko na tom někdo z kandidátů sama sebe vyloučí. Tyto věci si můžete sami zkontrolovat při pohovoru.
Pokud už chcete některé lidi vyloučit na základě softskills, uvádějte raději konkrétní případy. Spíš než nicneříkající “odolnost vůči stresu”, uveďte, že projektový manažer bude řídit několik projektů najednou.
Struktura textu
Udělejte text co nejjednodušší ke čtení. 30 až 50% obsahu by mělo být v odrážkách. Odstavce musí být krátké, maximálně na tři řádky. Odstavce je třeba oddělovat mezerou. Nadpisy a zvýraznění pomohou lepší orientaci v textu. Používejte slovesa a raději činný, než trpný rod.
NE: Vaší prací bude poskytování obchodních informací našim klientům.
ANO: Budete spravovat zákaznickou linku a odpovídat na dotazy klientů.
Přihlašovací formulář
Přihlašovací formulář je také součástí inzerátu a má zásadní vliv na úspěšnost. Špatným přihlašovacím formulářem můžete přijít až o 70% kandidátů.
Prvním problémem je příliš mnoho otázek. Opravdu jsou všechny nutné? Viděl jsem dokonce formulář, který na manažerské pozici vyžadoval od kandidáta uvést jeho mzdu! Myslete opět na kandidáty, kteří čtou inzerát na mobilu. Formulář přes 3 obrazovky jich spoustu odradí.
Kolik z vás má uložené CV v pdf v mobilním telefonu? Pokud si váš kandidát zobrazí inzerát na mobilu a vy po něm budete chtít povinné přílohy, jako životopis nebo průvodní dopis, defacto mu tím znemožníte se přihlásit. Jistě, možná si pak inzerát ještě jednou otevře doma na počítači, ale možná také ne. Odkaz na Linkedin profil by dnes měl stačit.
Příklad z praxe
Podívejte se na inzerát na iOS vývojáře, který jsem postupně vylepšoval na základě nových poznatků. Technologie, které se ukázaly jako velmi důležité, jsou hned na začátku inzerátu. Následují benefity, a obecné povídání, které bylo původně na začátku, je teď v druhé půlce. Inzerát je proložený fotkami a zakončený jednoduchým formulářem. Polovina textu je v odrážkách a délka nepřesahuje 400 slov.
Čísla mluví jasně: čas, který kandidáti stráví na inzerátu, stoupl o 15%, a míra odpovědí zhruba stejně. Pokud se budete držet alespoň některých tipů, vaše úspěšnost vzroste.
Seminář: Efektivní pracovní inzeráty
Pokud se chcete naučit psát efektivní inzeráty a dobře si nové dovednosti procvičit, přihlašte se na tříhodinový večerní trénink “Efektivní pracovní inzeráty”. Budeme probírat tyto základní oblasti:
✅ Pracovní inzerát, jako reklama – hlavní principy
✅ Jak se dostat kandidátům do hlavy – výzkumné metody
✅ Zásady efektivního psaní
✅ Šikovné nástroje a moderní formáty
✅ Data, měření, analytika
✅ Praxe, cvičení, konzultace
Přineste si vlastní inzeráty a společně je vylepšíme.