Rubriky
Technologie

Pracovní inzerát jako obrázek

Snapchat, Pinterest, InstaJob… Klasický textový pracovní inzerát už nestačí. Pojďme se podívat na nové obrazové formáty.

S rozvojem náboru na sociálních sítích se vyrojily nové formáty pracovních inzerátů, které lépe vyhovují novým médiím. Nejnovějším trendem jsou obrazové inzeráty nebo-li „visual job adverts“. Jejich výhody jsou:

  • Lépe se hodí pro sdílení na sociálních sítích, zejména těch, které jsou založené na obrazovém materiálu jako Instagram nebo Pintereset. Ale ani na Facebook se nehodí klasický inzerát. Příspěvky na Facebooku jsou dělané pro sdílení obrazu nebo videa a rozsah textu je omezený. To samé platí pro Twitter.
  • Lidé mají rádi obrázky. Infografiky a fotky mají obecně daleko více sdílení než text.
  • Texty a slova velmi rychle zapomínáme, zatímco obrazy zůstanou v naší paměti uchované déle. Kandidát se večer může rozpomenout na vizuál, který přes den je letmo přejel očima.
Potato chips
Který inzerát si zapomatujete?

 

  • Na uživatele se ze všech stran valí obrovské množství informací a proto každý příspěvek má jen zlomek sekundy na to, aby uživatele zaujmul. Obraz má samozřejmě opět výhodu oproti textu.
  • V boji o kandidáty je třeba se odlišit, být jiný a zároveň být schopný ve zkratce komunikovat svoji značku zaměstnavatele.

Obrazové inzeráty mají mnoho výhod, a proto se pojďme podívat na konkrétní příklady:

Jobgram

Tato firma z Nového Zélandu tvoří atraktivní inzeráty ve formě infografiky. Infografiky jsou velmi populární, například na LinkedIn mají příspěvky s infografikou 3x více sdílení a na Pinterestu je více jak 2,7 milionu infografik.

Jobgram vyžívají renomované firmy. Ukázky: Johnson&Johnson a PwC. Infografiky jsou dělané na míru v souladu s visuální identitou zadavatele. Není bohužel možné použít připravené šablony a udělat si inzerát sám.

Osobně se mi to líbí. Pokud chcete něco podobného, není asi nutné volat na Nový Zéland a stačí poptat šikovného grafika v Čechách (sám jsem si nechal jednu infografiku udělat přes web easytask). A nebo to můžete zkusit sami, webových aplikací pro tvorbu infografik je celá řada. Například Piktochart je zdarma.

Jobgram

Infografiky nemusí být jen statické, ale i ve formě videa

InstaJob

To je můj favorit. Stáhnete si aplikaci do mobilu (stojí 1$), vyfotíte, vyberete šablonu, doplníte popis pozice a za pár sekund je hotovo a můžete sdílet na firemních sítích. Tato aplikace je pro sociální sítě jako dělaná. Jak říkal Steve Jobs, jednoduchost je nevyšším stádiem dokonalosti.

instajob-examplesZkusil jsem si vytvořit jeden inzerát pro sebe. Trvalo to necelou minutu.

Lovec

A není fiktivní. Pokud máte chuť podělit se o své názory, rád Vás uvítám na blogu. Napište mi na matej@lovec-hlav.cz. Stejně tak mohu nabídnout zajímavou praxi talentovanému studentovi či studentce se zájmem o HR. Mám připravených hodně témat, ale nějak se nedostává čas je všechna zpracovat.

Obrazový inzerát má samozřejmě i své nevýhody – nemůže reagovat na vyhledávání a klíčová slova. Vnímám ho jako zajímavý doplněk klasickým metodám, může podpořit image zaměstnavatele a má dobrý virální potenciál.

Pinterest, Instagram, Snapchat

Když už jsem tyto sítě zmínil, pojďme se v rychlosti podívat, co jsou zač a jak mohou posloužit náboru.

Instagram je mobilní aplikace pro sdílení fotek, na které je možné hned po vyfocení aplikovat různé hippsterské filtry. Dobře poslouží pro vytváření galerií na podporu image zaměstnavatele. Například uvidíte, jaká je to skvělá práce dělat půllitrová kafe na letišti.

starbucks

Svůj koutek má i softwarový gigant SAP.

SAPinstagram

Pinterest je webová stránka, která svým uživatelům umožňuje vytvářet tématické kolekce obrázků či fotografií, které najdou online nebo je nahrají z vlastního počítače. Jedná se tedy o službu, která umožňuje online bookmarking (záložkování) obrázků. Takto vytvořené kolekce (či nástěnky) mohou procházet ostatní uživatelé a jednotlivé obrázky z nich komentovat, označovat tlačítkem „Like“ nebo si je rovnou přidat do své vlastní online nástěnky (zdroj: wiki).

Podobně jako instagram slouží hlavně pro podporu employer brandu.

GE

Snapchat umožňuje posílat časově omezené fotky, které zmizí několik sekund po přečtení. Je velmi populární mezi teenagery, kteří si přes ní posílají lechtivé fotky. Nepoužitelné pro nábor? Přečtěte si článek o pubu v Dublinu, který přes Snapchat nabral personál.

Jak trefně poznamenal Matt Charney: dokument, který si prohlédneme a za pět sekund navždy zmízí, známe v náboru už dlouho. Říkáme mu životopis.

Další způsob využití Snapchatu zvolila reklamní agentura z Osla

Pracovní portály pro lidi

Pojďme zpět k personální inzerci, kde jsme článek začali. Další směr vychází z klasického inzerátu, který je předělán do atraktivnější formy. Můžeme to vidět například na personálním serveru UXswitch, který je zaměřený na vyhledávání pracovníků z oblasti UX, tedy User Experience. Přehledná grafika, ikony, multimédia…. Sami sebe nazývají „World’s first Humanised Job Board

UXswitch

V našich končinách zvolil podobný přístup CVcandy, který se nedávno změnil na Jobangels.

jobangels

Celkově vidíme tento trend na pracovních portálech specializovaných na zaměstnání v digitálním businessu, u nás například startupjobs nebo onlinepeople. Předpokládám, že jejich cílovka převážně z řad generace Y chce něco atraktivního.

Myslím, že ani jobs.cz si po redesignu nestojí úplně špatně. Odstrašujícím příkladem je Český trh práce (např. pracevpraze.cz). Možná by část budgetu na rozhlasovou reklamu mohli věnovat na responsivní design.

Zdroje:

http://www.ere.net/2013/03/13/the-case-for-visual-job-descriptions/

https://www.recruiter.com/i/use-infographics-to-make-your-job-ads-go-viral/

http://sironaconsulting.com/2013/02/are-jobgrams-the-next-step-in-recruitment-advertising-for-social-recruiting/

http://techcrunch.com/2014/06/30/irish-pub-only-accepts-job-applications-through-snapchat/

Social media recruitment, Andy Headworth, 2015

2 reakce na „Pracovní inzerát jako obrázek“

Pekne shrnuto a propojeno s priklady, dekuji za inspiraci. Porad mi ale neni jasne, proc firmy investuji cas a penize do novych zpusobu osloveni zajimavych lidi, kdyz jedine, co je po odkliku z jednoducheho a prehledneho obrazoveho inzeratu ceka, je hruza v podobe prihlaseni na pozici v podobe krkolomnych formularu, zbytecne dlouhych a absolutne ne user friendly, ktere navic nefunguji na nekterych prohlizecich (napr. nektera nastaveni talea a sapu). Vetsinou jsem tento proces prihlaseni ani nedokoncila, ne proto, ze bych o pozici nestala, ale proto, ze je to totalni ztrata casu, kdyz mnohdy nefunguji ani zakladni veci a v podstate vas nuti prepsat info ze CV do aplikace v naprosto nevyhovujicim predpotopnim prostredi. Ale to je asi tema vhodne do jineho clanku:)

Díky za komentář. Problém je, že takový ten prvoplánový personální marketing je celkem jednoduché udělat. Poptám agenturu a ta udělá perfektní web, facebook, videa, texty a je to pro HR celkem bez práce. Změnit procesy je ale o dost težší. A pokud jste v mezinárodní firmě, která má taleo nadiktované a spravované z centrály, tak tam je skoro nemožné něco změnit. Bohužel.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.