Jak to dělá Seznam, Škoda Auto, ČEZ, AirBank, Škoda Transportation, Avast, mBank, Třinecké železárny, Česká pošta.
V článku o výsledcích průzkumu Universum jsem doporučoval navštívit weby dobře umístěných firem a nechat se inspirovat. Dnes mám pro Vás dobrou zprávu – udělal jsem špionáž za Vás. V prvním článku se zaměřuji na personální marketing vybraných českých firem.
Seznam – spousty skvělého videa
Vyčerpávající informace o historii firmy, hodnotách, top managementu… Jako každá dobrá IT firma, i Seznam se chlubí technologickým know-how a uvolněnou firemní kulturou. Jmenujme například horolezeckou stěnu, tykání na všech úrovních nebo cool kanceláře.
Nechybí příběhy zaměstnanců:
Seznam má vypsané slušné množství diplomových témat, spolupracuje s řadou univerzit, je členem Business IT clubu, pořádá akce pro vývojáře a to všechno samozřejmě využívá pro personální marketing.
Platí, že obrázek řekne více než tisíc slov, a pro videa to platí o to více. A Seznam jich má opravdu pěknou řádku. Aby taky ne, když mu patří internetová televize Stream.cz. Má dokonce svůj vlastní kanál pro firemní videa.
Najdeme zde jak seriózní příspěvky (představení firmy ústy jejich zaměstnanců), tak kreativnější kousky, jako portrét firmy ve stylu filmových týdeníků z padesátých let, až po vyleženě ulítlé věci jako Harlem Shake v kanceláři.
ČEZ
Jedna z největších českých firem má na kariérních stránkách kdejinde.cz tolik materiálu, že by to jeden mohl studovat celý víkend. Je vidět, že tady nejsou peníze problém. ČEZ dělá ohromné množství aktivit se školami a pokud sami přemýšlíte, jak se angažovat na školách, běžte na jejich stránky a nechte se inspirovat: matematické olympiády, besedy, výuková videa, ukázkové sady do škol, Klub svět energie, stipendijní programy, letní univerzita, časopis Třípól, ČEZ Potentials a desítky dalších věcí.
Videosoutěž
Na stránkách vimproc.cz probíhá soutěž pro žáky ZŠ a SŠ o natočení nejlepších videí podomácku udělaných fyzikálních experimentů. Například jak funguje kondenzátor, raketa na vodní pohon či gyroskopický efekt. Hlavní cena? Tablet a 200 tisíc pro školu.
Představení oborů
Vlevo seznam hlavních oborů, po jeho rozkliknutí popis charakteristických činností a příběhy zaměstnanců daného oddělení. Pěkně udělané.
Další zajímavosti
První den v ČEZ – série videí, která mají kandidáta uvítat ve firmě. Profesionálně natočené, ale na můj vkus trošku umělé. Ale pochopil jsem, že kluci z PéPéEnka jsou fakt drsný. Hlavně, když si na HáTéCéčku zkontrolují plán prací a pak sednou do Géčka.
Facebooková stránka Práce v ČEZ: opět plno materiálu, videí, soutěží, seznam volných míst apod.
Celkově jsou stránky v pěkném kabátě, ale je znát, že mají nějaký ten rok za sebou. Nejsou responsivní a loading time je nekonečně dlouhý. Webdesign je přece jenom už trochu jinde.
Zvláštní je, že ČEZ má dvě LinkedIn stránky a ani na jedné nic není.
Škoda Auto
Srovnávat se s firmou, která má vlastní vysokou školu lze těžko. Stejně jako ČEZ, mají na webových stránkách obrovské množství materiálů, ale pár věcí dělají o trochu chytřeji.
Jejich kariérní stránka (zivotniprilezitost.cz) je modernější a design čistší a vzdušnější.
ČEZ má například vyskakovací okno pro sběr e-mailů, ale má jej na úvodní stránce, kde nemůže být vůbec jasné, kdo se jim registruje a jak s ním dále pracovat.
Škoda Auto používá klasický nástroj online marketingu a sice e-book zdarma výměnou za e-mail. Mají rozsáhlý katalog e-booků a při registraci vyžadují informace o studiu. Jejich CRM s tím pak může efektivněji pracovat.
Napočítal jsem přes 400 e-booků z oblastí jako management, technika, matematika, IT nebo účetnictví. A nejedná se o letáčky s pár stránkami, ale o kvalitní studijní materiál o desítkách stran.
Dále zde najdeme nepřeberné množství školních aktivit, jako seznam partnerských učilišť, praxe pro studenty, stipendijní program, studentské soutěže, Students‘ Club a mnoho a mnoho dalšího.
Sociální sítě
Škoda umí s facebookem lépe pracovat než ČEZ. Ten zveřejňuje statické příspěvky, zatímco Škoda Auto používá příspěvky vybízející návštěvníky k akci. Tím myslím otázky tipu: Jakou práci byste si u nás vybrali nejraději? Je Svatý Valentýn – Co jste si na práci ve ŠKODA AUTO zamilovali nejvíce? Takové příspěvky na Facebooku fungují a je to vidět na reakcích: příspěvky škodovky mají desetinásobné počty lajků a sdílení (detail v infografice).
Škoda Auto je aktivní nejen na LinkedIn, YouTube a Twitter, ale i na méně rozšířených sítích jako Xing, Foursquare a Instagram.

Hlavní poznatky z článku jsem shrnul v pěkné infografice. Na webu je pouze v náhledu, ale můžete jí dostat v plném rozlišení e-mailem.
AirBank
Ukázkový soulad personálního marketingu s celkovou image firmy. Jak se firma prezentuje v reklamách, na pobočkách, v komunikaci s klienty, tak stejně promlouvá i ke kandidátům, tj. v uvolněném a přátelském tónu. Dobře známý slogan „I banku můžete mít rádi“ je v náboru změněn na „I do práce můžete chodit rádi“. Firemní facebook nemá přímo kariérní sekci, ale obrazový materiál je hodně zaměřený na zaměstnance a firemní prostředí. Všechno to hraje spolu a působí opravdově a důvěryhodně.
Zajímovsti z webu:
Základni informace o výběrovém řízení jsou komunikovány vtipným kvízem (například mám přijít v obleku, v teplákách, nebo neformálně)?
Za návštěvu určitě stojí video kanál na Facebooku. Jsou zde některé kultovní reklamy AirBank, video z natáčení nebo vysvětlení designu poboček. Další videa jsou pak na YouTube kanále.
Rubrika „Tak to u nás chodí“ přináší různé legrácky a zajímavosti, kterými Airbank buduje svoji přátelskou a free kulturu. Například:
- Každý zaměstnanec má svůj hrneček se jménem
- Uvolněné pracovní prostředí
- Popracovní teambuildingy
- Oslavy firemních úspěchů
Na téhle rubrice dobře vidíme, jak stačí několik zajímavých fotek, k tomu pár vět a hned to vypadá autenticky. Návštěvník má lepší představu o tom, jak se ve firmě pracuje a co od ní může očekávat. Žádná slohová cvičení o hodnotách firmy, kultuře, vizi…. Protože to stejně nikdo nečte a nikdo tomu nevěří.
Srovnejte to schválně s komunikací Komerční Banky. V rubrice Naše hodnoty jsem našel tuto perlu: „Týmový duch vytváří naši silnou stránku. Jsme otevření diskusi a konstruktivní kritice, čerpáme z různorodosti názorů našich kolegů, stavíme na individuálním talentu a kulturních rozdílech našich týmů.“
Chybí jakýkoliv důkaz, fotka, video nebo příběh. A ten jazyk! „Jsme otevření konstruktivní kritice“… Těžko hledat větší kontrast. Asi na těch reklamách AirBank něco bude. Personální marketing KB mi přesně zapadá do představy tradiční, poněkud zaostalé, byrokratické instituce.
mBank
Nemoc kariérních webů v podobě fotek z fotobanky. Všimli jste si, že lidi v kanceláři musí mít na stole hodně barevných grafů a jeden z nich vždycky ukazuje na flipchart? Samozřejmě samí krásní a veselí lidé. Vždyť je to na první pohled tak umělé a strojené!
Otevřete si weby mBank a AirBank a dejte si je vedle sebe. Fotobanka versus skutečné fotky. Jak to na vás působí?
Abych jen nekritizoval. Líbí se mi nápad psát inzeráty na volné pozice v první osobě, jakoby z pohledu nadřízeného:
„Ahoj, jmenuji se Honza a v mBank pracuji na pozici supervizora linky aktivního prodeje. V prostředí call centra pracuji již 7 let. (…) Svůj tým nyní rozšiřuji o další kolegy.“
Škoda Transportation
Plzeňský výrobce lokomotiv a tramvají cílí hlavně na práci se studenty. Na stránkách se dozvíme o trainee programu:
- Program je relativně dlouhý, čtyři semestry a přihlásit se do něj mohou studenti 1. ročníku magisterského studia vysokých škol technického zaměření.
- Timing posílání přihlášek, výběru kandidátů a zahájení je přesně ohraničen akademickým rokem
- Nejlepší studenti mohou dostat odměnu až 90 000 Kč.
Vedle trainee programu má Škoda soutěž o cenu Emila Škody o nejlepší diplomové a doktorské práce. Pořádá jí společně s Nadací ČVUT Media Lab.
Další zajímavostí je testování manažerského potenciálu, kterým si mohou studenti projít. Test je numerický, verbální a test vrozené inteligence. Nejlepším studentům mohou být nabídnuty juniorské manažerské pozice. Myslím, že to je dobrý nástroj, jak si budovat databázi potencionálních uchazečů. Studenti jsou zvídaví, udělají si zdarma test a náborové oddělení získá cenná data o jejich kvalitách.
Kapitola Success stories je věnována úspěšným studentům a manažerům firmy. Dle mého názoru by snesla trochu více obrazového materiálu pro rozbití velkých textových bloků.
Škoda má jako jedna z mála i facebookovou stránku s kariérní sekcí, kde jsou podobné informace jako na webu a seznam otevřených pozic. Přihlášování na pozice ale na facebooku není – link směřuje návtěvníka na webovky.
Vítkovice Group
Na jinak dost hrozném webu mě zaujal projekt Generace Vítkovic. Mapuje příběhy rodin, které pracují ve Vítkovicích již několikátou generaci. Hezký příklad jak komunikovat tradici, jistotu, vztah se zaměstnanci…
Třinecké železárny
Doporučuji výrobním firmám, které hledají inspiraci, jak pracovat se školami. Pár příkladů:
- ocenění nejtalentovanějších žáků a studentů dosahujících mimořádných výsledků v soutěžích přírodovědných předmětů a soutěžích technického zaměření
- prezentace Třineckých železáren u příležitosti třídních schůzek na základních školách a „Dnů otevřených dveří“ na středních školách
- transformace Střední školy Třinec-Kanada na Střední odbornou školu Třineckých železáren.
- příspěvek na učebnice a školní pomůcky ve výši 500,-Kč pro každého žáka na začátku školního roku
Pivovary
Staropramen je pivovar a je na to hrdý. Komunikace s uchazeči se nese v pivním duchu: Studentský ležák aneb odborné stáže pro studenty vysokých škol, Uvařeno pro studenty apod.
Pilsner Urquell – web je poněkud slabší. Když jsem byl u nich na pražské centrále v Myslbeku, fascinoval mě zaměstnanecký výčep. Proč není na webu alespoň fotka? Vždyť to je skvělé. Já bych například hned dělal ve firmě, která má na pracovišti pípu.
Česká pošta
Hodně informací, zajímavé projekty… Byl jsem mile překvapený. Zkoumání webu mě zaneslo na speciální stránky pro rodiče www.ceskapostarodicum.cz
Web obsahuje aktuality, kam jít s dětmi, mimibazar, e-learning, diskuse, přednášky, kde účastníci dostanou brožurku a Lego pro děti. Někdo do toho musel dát dost peněz, ale při bližším zkoumání zjišťuji, že poslední příspěvek do diskuse byl před rokem, bazar zeje prázdnotou, přednášky proběhly dvě. Když vidím znak Operačního programu EU začíná být jasněji. Klasická dotační potěmkinova vesnice.
Avast
Moderní design, stručné informace, přátelský odlehčený tón… Pokud nemáte tuny materiálu a chcete efektivní web, nechte se inspirovat Avastem. Současné weby se dělají právě takhle, jako dlouhé „nudle“, kde se pohybujete pouze scrollováním.
Avast se hlásí ke svým českým kořenům, že zde platí daně, ale zároveň je multikulturní firmou s celosvětovou působností. Líbí se mi slogan „Jsme stabilní, ale ne nudní“. Samozřejmostí je uvolněné pracovní prostředí a legrácky jako v dalších IT firmách: ping-pong, večírky, fotbálek. Líbí se mi důraz na technologie a krátké představení týmů (obchodní komando, produktoví ninjové).
Firemní video je super. Připadá mi přesně akorát. Nechybí mu nadhled, vtip, drive, sebevědomí.
Pro srovnání přikládám video AVG. To je trochu vyumělkované, bez šťávy…
Autocont
Program Studente NastUP! nabízí studentům 2.-5. ročníků vysokých škol v ICT a ekonomických oborech možnost získat pracovní zkušenosti v týmech společnosti AutoCont CZ. Mohou se zapojit do jednoho ze čtyř týmů: Projektový tým, Obchodní tým, Vývojový tým a konzultantský tým.
Jinak je web velká nuda: fotky z fotobanky, klasické korporátní povídačky v sekci „Firemní kultura„.
Závěrem
Těžko se měřit se Škodou Auto nebo ČEZem. Ale věřím, že každý si může odnést nějaký nápad, který pak může využít ve své komunikaci. V dalším díle se zaměřím na zahraniční firmy.

Základní data jsou shrnuta v pěkné infografice, kterou vám rád pošlu e-mailem.
2 reakce na „Personální marketing TOP českých firem [INFOGRAFIKA]“
Super za množství zajímavých odkazů.. to budu mít pěkný večer :))