I personálky mohou mít dobrý brand

Jak mohou personální agentury budovat svůj brand? Jak dělat marketing a public relations? Jaké mají možnosti, a kde hledat inspiraci? Podívejme se na zajímavé příklady z ČR.

Na školeních HR marketingu se mě lidé z personálek často ptají, co mohou dělat pro svůj brand. Na první pohled se totiž může zdát, že oproti firmám mají horší pozici. Nemohou se opřít o známou značku, nemají tolik co ukázat, a v procesu hrají roli prostředníka.

Znám ale mnoho šikovných agentur nebo headhunterů, kteří se svým brandem umí dobře pracovat. Podívejme se na některé zajímavé příklady.

GoodCall – Vzdělávání recruiterů

Propojit personálku se vzděláváním recruiterů je skvělý tah. Recruitment Academy – propojená s personální agenturou GoodCall – zajišťuje neustálý přísun účastníků z řad recruiterů a to se dá samozřejmě dobře využít pro šíření brandu, rozšiřování sítě kontaktů nebo business development.

Image result for recruitment academy

Akademie posiluje postavení GoodCallu jako leadera v oboru a umožňuje napojit další marketingové aktivity, jako například každoroční Recruitment Academy Awards – ocenění pro nejlepší projekty v oblasti recruitmentu.

Tip: Pokud má personálka zajímavé know-how, může ho nasdílet formou kurzů nebo školení.

Engage Advisory – Recruitmentová konference

Michal Toman, spoluzakladatel Engage Advisory, je organizátorem Evolve Summitu, největší recruitmentové konference ve střední Evropě. Na konferenci každoročně přijíždějí stovky lidí a na podiu se střídá mezinárodní špička v oboru. Je jasné, že taková akce má v komunitě silnou odezvu a zajistí obrovskou vizibilitu.

Image may contain: 1 person, indoor

K hlavní konferenci začal Michal přidávat ještě workshopy (Evolve Masterclass), meetupy a vlastní YouTube pořad.

Tip: Ne každý rozjede mezinárodní konferenci, ale dá se začít i malým meetupem či snídaní zaměřenou na zajímavé téma či situaci na trhu.

WolfHunt – HR talkshow

Ivar Mesenský a Ondřej Havlíček, zakladatelé kanceláře WolfHunt, se domluvili s internetovým pořadem Business Talk a začali natáčet talkshow o recruitmentu. Do hodinové debaty si zvou zajímavé hosty z oboru a každý díl dobře zpropagují na sociálních sítích.

Je to dobrá ukázka, že není třeba hned rozjíždět vlastní pořad, ale je možné využít některou z existujících příležitostí a domluvit se na spolupráci. Formát debaty s hostem se dobře poslouchá a navíc není náročný na přípravu.

DreamBIG – Akce pro vysokoškoláky

Co takhle organizovat akce pro desítky ajťáků a studentů ČVUT? Martin Gažo z DreamBIG se dohodl na spolupráci s ČVUT a jednou za čas zprostředkuje v rámci pravidelných IT večerů diskusi se zajímavým hostem. V minulosti to byli například Marek Rosa z GoodAI nebo Lukáš Kroc ze SpaceX.

Akce probíhá v zaplněné posluchárně univerzity, po akci mohou jít účastníci ještě s hostem na pivo. Samozřejmě je třeba vhodně zapojit sociální sítě a nenásilně odkomunikovat i brand organizátora.

Podobně jako v případě WolfHunt jde o skvělý způsob, jak využít existující formát. Pokud má personálka zajímavé klienty, může popřemýšlet o zorganizování diskuse například s CEO firmy.

Digimates – Kvalitní obsah

Agentura Digimates se specializuje na nábor projektových manažerů a provozuje portál projectman.cz, kde je plno užitečného a vzdělávacího obsahu pro projekťáky. Najdete zde články, nástroje, šablony nebo projektová školení.

Kvalitní obsah je náročnou, ale efektivní cestou, jak na web přilákat relevantní návštěvníky a posilovat obraz profesní autority. To mohou využít zejména personálky, kterou jsou oborově zaměřené a budují si renomé v rámci jedné profese (projekťáci, inženýři, auditoři apod.).

iRecruit – Přednášky a akce

Ondra Hajský (na titulní aprílové fotce při práci pro německého klienta) a Luděk Kantor z plzeňské agentury iRecruit provozují web zařaďrychlost.cz, který slouží jako poradenství pro kandidáty. Pravidelný kontakt udržují posíláním newsletteru a jsou vidět na přednáškách, v různých pořadech a nebo organizují eventy. Na agenturu o dvou lidech mi to přijde opravdu slušný výkon.

Práce s médii

Je třeba aktivně vyhledávat příležitosti a nabízet médiím zajímavá témata. Novináři často potřebují vyjádření někoho z praxe nebo jsou rádi za kvalitní rozhovor.

Doporučil bych si vytipovat pořady, udělat seznam novinářů a influencerů, kteří se zabývají recruitmentem a pracovním trhem, připravit si pár témat a zkusit je aktivně oslovit. Na velkých trzích, jako je například UK, fungují PR agentury specializované přímo na PR personálek. U nás si to musí zatím odmakat každý sám.

Kde hledat témata?

Osobně bych doporučil vyhnout se prvoplánovému content marketingu ve stylu článků „7 důvodů proč …. bla bla“. Je lepší si najít svůj styl a tvořit něco zajímavého. Mohou to být pohledy ze zákulisí (viz. Ze života recruiterky), výzkum trhu, trendy, poradenství kandidátům, představení zajímavých firem, videa.

Závěrem

Budování brandu není o focení selfíček ze snídaně. Je fajn ukázat, že jste skvělá parta, ale kvůli tomu vám kandidáti věnovat svůj čas nebudou. Chtějí užitečné informace (viz. eventy, články, přednášky) a svůj čas věnují těm, ze kterých cítí, že rozumí trhu, mají kontakty a jsou odborníci na svém místě.

Začít lze i malými krůčky: napsat pár příspěvků na LinkedIn, psát blog, přihlásit se jako řečník na konferenci, zorganizovat meetup… Možností je celá řada a šikovné personálky mohou být daleko agilnější než velké korporáty, a přicházet se zajímavými věcmi. Důkazem je, že mnohé z agentur v tomto článku mají na socialních sítích větší engagement než nadnárodní agentury typu Manpower či Grafton, nebo než některé zavedené firemní brandy.