Rubriky
blog

Efektivní budování osobního brandu

Jaký je rozdíl mezi osobním brandem a dobrým jménem? Může osobní brand pomoct v práci, nebo je to jenom narcismus? Jaké metody fungují a co říkají lidé, kteří se osobnímu brandu věnují už několik let?

Co to je brand

Brand byl vždy spojován s firmou nebo produktem. Je to určitý pocit, který se vám vybaví, když si na značku vzpomenete. Reklamní odborník Vilém Rubeš říká, že značku charakterizuje “příslib, že splní nějakou potřebu, odlišnost, která ji učiní jinou než ostatní, schopnost navázat emoční vztah se spotřebitelem a kompetence v určité oblasti.”

V posledních letech se ale o brandingu mluví nejen v souvislosti s firmami, ale i jednotlivci. A nejedná se jen o popové hvězdy nebo sportovce. Osobní brand si budují freelanceři, právníci, headhunteři, manažeři, zkrátka všichni, jejichž práce a úspěch závisí na vztazích s dalšími lidmi. Osobní brand si může budovat každý recruiter bez ohledu na to, jestli pracuje sám, ve firmě nebo v agentuře. Podle Grega Savage budování osobního brandu patří do výbavy každého úspěšného recruitera. Více článků od Grega na toto téma zde: http://gregsavage.com.au/category/personal-branding/

Osobní brand vs. Dobré jméno

Robert Vlach ve své knize “Na volné noze” uvádí skvělou definici: “Osobní brand není totéž co dobré jméno, jsou to dvě odlišné věci. Dobré jméno vzniká samovolně, když jiní lidé mluví sami od sebe pochvalně o vás a vaší práci.” Dobré jméno měl kovář nebo tesař i před stovkami let.

“Osobní branding je oproti tomu moderní marketingový obor, strategie, jejímž cílem je ovlivnit a (pře)formulovat to, co si mají ostatní o vás a vaší práci myslet. Výsledkem tohoto úsilí je osobní brand coby ucelený soubor nějakých aktivit a rozlišovacích znaků. A tato osobní značka je buď profesionální a autentická v tom smyslu, že podtrhuje a zvýrazňuje vaše skutečné osobní a odborné přednosti, anebo… není”

Co osobní brand přinese

1. Rozšiřujete si profesní síť, ať už o kandidáty, kolegy z oboru, nebo o budoucí klienty. Potkáte plno nových zajímavých lidí.

2. Kandidáty zajímá, kdo jste. Podle výzkumu firmy Careerealism si 70 % kandidátů aktivně vyhledává informace o recruiterovi. A komu budou věnovat svoji pozornost spíše? Jistě tomu, kdo působí důvěryhodným dojmem, kdo zjevně rozumí svému oboru, má širokou síť kontaktů, má plno doporučení kandidátů a evidentně si dal práci alespoň se svým Linkedin profilem.

3. Plno z aktivit pro budování osobního brandu vás osobně něco naučí a posune o kousek dál.

Michal Hardyn, spoluzakladatel agentury Startio říká, že osobní brand je obrovská příležitost, která pomůže člověka odlišit a zároveň podpořit jeho důvěryhodnost. „Každý děláme ve své práci i mimo ni spoustu zajímavých věcí a pokud se o tyto věci správně podělíme, pomůže nám to v kariéře a ve vytváření vztahů. Dnes je absolutně běžné, že si před osobní schůzkou nebo pohovorem druhá strana Googlí informace o vás. Pokud ji dáte možnost ještě před setkáním rozbít obavy a odstranit ten “black-box”, potom nakročíte správným směrem ke svým cílům. Pokud naopak nerozvíjíte ani základní pilíře osobního brandu, potom druhou stranu stavíte do nepříjemného neznáma a přicházíte o část příležitostí.“

José Kadlec vidí budování osobního brandu jako business nástroj. „Není to o egu, není to o vytváření krátkodobých osobních zájmů, ale jde v první řadě o plnění čísel business plánu (ať už z pohledu podnikatele, ale stejně tak recruitera nebo sourcera). To je konečné KPI. Osobní brand je průnik toho, jak vy sebe vidíte a co na základě toho komunikujete a toho, jak vás vidí ostatní, “ říká.

Linkedin profil

Na toto téma existuje plno článků, a proto nebudu nosit dříví do lesa. Mrkněte třeba sem: http://www.businessanimals.cz/ba/clanky/81-bleskovych-tipu-linkedin nebo sem. Linkedin nabízí e-knihu o budování brandu pro recruitery, která je ke stažení zde. Pokud bych měl jednu věc vypíchnout, a stále mi připadá, že na to plno lidí nemyslí, je fotka. Vaše profilová fotka na Linkedinu je zpravidla první věc, kterou kandidát uvidí a mozek si během milisekund vytvoří názor. Minimálně na LinkedInu by fotka měla být profesionální, a ne selfíčko z mobilu.

Pár příkladů k zamyšlení

 

Můj tip: Mám na všech profilech (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, AngelList, About.me, Meetup, G+) stejnou fotku, aby mě kandidáti mohli snadno najít.

Čím více toho vyplníte, tím lépe, ale je třeba mít jednotící taktiku. Co je váš elevator pitch? Čím si vás má kandidát zapamatovat? Co je vaše jedinečnost? Je dobré se nad tím chvilku zamyslet. Kandidáty ve finále nejvíc zajímá, co jim můžete přinést za hodnotu. To by mělo být z vašeho profilu zřejmé.

Osobní profily

Někdy slýchávám, že Linkedin je profesní profil, ale na Facebook nebo Instagram nikdo z kandidátů koukat nemá. Je to věc názoru a osobního vnímání soukromí. Já razím heslo „Always be recruiting“, a proto používám všechny prostředky. Instagram mám veřejný a prokládám jej pěknými fotkami z práce, abych navnadil kandidáty. S plno kandidáty se navzájem sledujeme na Instagramu a to už je příslib něčeho většího 🙂

Když dáte kandidátovi šanci zjistit si, kdo jste, že děláte plno zajímavých věcí, jste veselý a společenský a třeba děláte stejný sport, vaše šance rostou.

José Kadlec říká, že komunikace na sociálních sítích je aktuálně nejefektivnějším nástrojem budování osobního brandu napříč různými odvětvími. „Můžeme diskutovat frekvenci a kvalitu příspěvků, ale moje osobní rada je, za prvé být viděn. Horší, než špatný odborník je možná jen skvělý odborník, o kterém nikdo neví. A za druhé, vytváření pozornosti skrze kvalitní obsah (články, videa s přidanou hodnotou) a multiplikování obsahu využitím různých formátů – klasické příspěvky, Stories, běžná videa, Live videa, LinkedIn articles, Facebook Instant articles nebo klasické blogy, podcasty, aj. Převažovat by měla ta forma, kde vyniknou vaše silné stránky – píšete dobré články, ale na kameře nevypadáte přirozeně? Pak se soustřeďte na články a videa nedělejte vůbec, nebo je dělejte jinak (video neznamená nutně, že na něm musíte být vidět). Tato praxe se pak pro vás stane rutinou a nezabere vám tolik času a úsilí.“

Reference

Doporučení od zákazníků (nebo kandidátů) má velký vliv, říká se tomu sociální důkaz. Zkuste si nějaké reference sehnat a doplnit na Linkedin nebo na web.

Můj tip: Reference většinu lidi nebaví moc psát. Pokud kandidáta dobře znáte, můžete referenci napsat a poslat mu to jen ke schválení.

Blogování

Mocnou, ale časově dost náročnou metodou je blogování. Není lepší způsob, jak prokázat svojí odbornou erudici, než kvalitním článkem. Pokud se navíc trefíte do dobrého tématu, lajkování a sdílení na sítích vám vytvoří obrovský dosah.

„Začínal jsem s budováním osobního brandu přes blog. Nastavil jsem si jednoduché pravidlo, publikovat každý týden nejméně jeden článek. Toto pravidlo více než 5 let bez výjimky držím (včetně dovolených nebo Vánoc),“ říká Michal Hardyn.

Poradenství zdarma

Každý řeší nějaký problém, a pokud mu ho pomůžete vyřešit, budujete si tím dobré jméno i brand. U kandidátů se nabízí kariérní konzultace, vylepšení CV a Linkedin profilu nebo něco podobného. Zkuste to pojmout jako marketingovou investici. Stejně tak můžete vyhledávat příležitosti, kdy udělat nějakou malou přednášku, workshop apod.

Networking

V každém oboru existuje plno zajímavých akcí, konferencí a meetupů, kde se můžou vyskytovat kandidáti. Jistě, největší síla je v osobním networkingu, ale pár věcí se dá udělat i přes sítě. Můžete nahlásit účast na Facebooku, zjistit, používat hashtag akce, udělat pár fotek a hodit na profil, zapsat si nějaké pěkné citáty či moudra a dát je na Twitter, napsat o akci krátký článek na blog…. Je to spousta malých krůčků, kterými se dá akce vytěžit.

„Prakticky bych doporučil dokumentovat to, co děláte. Není třeba vymýšlet nějakou velkou kreativu,“ říká José Kadlec.

Osobní brand manažerů

Úspěšnost náboru ovlivňuje nejen brand recruitera, ale hlavně brand manažera, ke kterému se nabírá. Jednoduchá otázka: kdo má větší šanci k sobě přilákat kvalitní lidi? „Pan nikdo“, nebo člověk, který je v oboru známý, vystupuje na odborných konferencích, píše, tweetuje, je v kontaktu s komunitou?

„Zájem firem o osobní brand obrovsky narostl v posledních 2-3 letech. Poptávka přichází od řady lidí z managementu firem. Mým oblíbeným příkladem je Jirka Báča, šéf Vodafone. Jirka si své sociální sítě vede z velké části sám a dělá kus dobré práce. Je to mimořádně vytížený člověk, přesto věnuje sociálním sítím hodně prostoru, protože vidí ten přímý vliv na zaměstnance a zákazníky,“ vysvětluje Michal Hardyn.

„Firmy dnes v době sociálních sítích potřebují vystoupit z anonymity, pokud mají zájem o vztah se zákazníky a zaměstnanci. Podobně jako při výběru dovolené nebo hotelu, také při výběru zaměstnavatele si ověřujete reference na firmu a její zaměstnance. Googlíte si konkrétní lidi, se kterými se ve firmě potkáte. Chcete si potvrdit, že jste našli důvěryhodnou firmu. Pokud takové potvrzení nenajdete, spíše budete preferovat jiné firmy, které nemají strach otevřeně komunikovat,“ dodává.

Stejný trend potvrzuje i José. „Podle mě je osobní branding nejnovějším a stále často podceňovaným obchodním nástrojem něco jako byly sociální sítě před 10ti lety, kdy nikdo moc nechápal, jak např. v korporátním světe Facebook, Twitter a jiné sociální sítě obchodně využít. Takže za poslední rok se poptávka po prezentacích na tohle téma ze strany firem rapidně zvýšila. Společnosti zajímá, jak využít osobní brand zaměstnanců k tomu, aby nabrali více zaměstnanců, a nebo s cílem zvyšování firemního brandu.“

Prodávat je lidské

V posledních letech se díky sociálním sítím změnil pohled na obchod více než před tím za několik století. Jak píše Daniel Pink ve své knize „Prodávat je lidské„, všichni jsme teď prodejní oddělení. Prodáváme firmu a prodáváme i sami sebe. Už nejsme v anonymitě, ale svým chováním (zejména na sítích), ovliňujeme sociální okolí, potencionální zákazníky nebo kandidáty.

Dobře, chápu určitý psychický blok, který lidé mají, než začnou pracovat na svém brandu. Já ho měl také a někdy pořád trochu mám. Ale nejlepší je začít po malých krůčcích, a začít hned. Díky mobilům se dá využít každá mrtvá chvilka v MHD nebo na zbytečné poradě a 30 min denně bude super začátek.

11 reakcí na „Efektivní budování osobního brandu“

Když jsem před 13lety začal na své doméně psát o Excel (5let před na webzdarma) vypadal jsem jako exot. Dělit se o své know how. Do dnes přes 1000 článků, mnohé velice rozsáhlé.
Teď se dost lidí diví proč se mi daří bez reklamy. Ono reklamu mi dělají spokojeni klienti, kteří si díky webu (školení, videu) ušetřili čas nebo získali lepší práci.
Navíc když mě ocenil i Microsoft prestižním certifikátem MVP -zatím jsem jediny v ČR pro Excel. 🙂
Proto si stále myslím, že dobre jmeno je levnejsi než dráze vytvořený brand.

Ahoj,
Ono byse dalo říct, že psaní blogu o excelu a sdílení fotek ze školení na facebooku je budování brandu. Myslím, že dobré jméno a osobní brand nejdou proti sobě. Druhé slouží pro zesílení toho prvního.

Souhlas dobré jméno a osobní brand jde v ruku v ruce.
Jak to chápu já: Brand vybudujete/koupíte (peníze, marketing, co říkáte o sobě, lze vytvořit rychle …). Dobré jméno se buduje „samovolně“ („zdarma“, kvalitní práci, tvoří ho ostatní, jak mluví, vybudování trvá dlouho,..). Pokud už je dobré jméno, budovaní brandu se podstatně zlevní (pomůže dobrému jménu).
Jinak super zamyšlení, co je brand a co dobré jméno (když se to krásně překrývá)…
Základ u mě zůstává, snaha lidem předat opravdovou hodnotu, kdy si zjednoduší a zefektivní práci při zpracování dat. (zda jde o brand nebo dobré jméno už nechám na nich ať rozhodnou třeba ušetřeném čase 😉

ad Reference: Ptal jsem se tehdy jedné recruiterky, která měla rok praxe po škole, jak je možné, že má v Linkedinu potvrzených cca 100 dovedností a potvrzení. Prý každému kandidátovi, s kterým hovořila nebo ho jen i oslovila potvrdila dovednosti na Li a z 90% procent jí je zase potvrdili oni, aniž by ji kdy viděli.

Nebo uchazeč o obchodní pozici měl na Linkedinu výborné reference typu výborný obchodník, skvělé vyjednávací dovednosti, doporučení jak kdyby to byl člověk, který vyjednává na úrovni TOP managementu a reálu jsme zjistili, že doporučení je od bývalých kolegů (dali si ji navzájem) a kamarádů a také to, že ten člověk při své „obchodní praxi“ nevytáhl paty z kanceláře.
Tolik k referencím 🙂
Ale pravda, i to je osobní brand

No jasně, ale podvádět se dá ve všem. Někdo si může vylhat životopis, uvést neexistující projekty, školy, dovednosti. Ale myslím, že lež má krátké nohy 🙂

Díky za tenhle článek, většina věcí má hlavu a patu 🙂
Jen jedna věc mě zarazila: „Můj tip: Reference většinu lidi nebaví moc psát. Pokud kandidáta dobře znáte, můžete referenci napsat a poslat mu to jen ke schválení.“
– tohle doporučení mi připadá hodně smutné, i když je to pořád o řád výš než Josého oblíbený LIn recommendation ve stylu „Lukáš patří mezi hrdé absolventy kurzu „LinkedIn pro personalisty: Techniky náboru zaměstnanců na sociálních sítích“ a řadí se tak do skupiny moderních personalistů a recruiterů, kteří ovládají nejnovější metody náboru. Hodně štěstí!“

Chápu. Ale já to vidím prakticky. Občas mi někdo slíbí doporučení, a vím že byl spokojený, ale prostě se k tomu nemá. Než mu posílat už třetí urgenci, raději zkusím napsat, co si myslím, že by napsal on, pošlu mu to a zeptám se, jestli s tím souhlasí.
Ale to dporučení musí být rozumné a nedovolím si to u všech.

Asi tak. Odstrasujuci priklad budovania osobneho brandu. Musela som si ho z LI vymazat, lebo sa na to nedalo pozerat. Inak clanok super, velmi zaujimave citanie 🙂

Pane Lasáku, tento způsob marketingu, co tu předvádíte, je velmi laciný a zavání mi to reklamou na začátku 90tých let.
Nic proti Vám, ale raději se svěřte do rukou někoho zkušenějšího.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.