Jednou z firem, o kterých jsem hodně slyšel, je brněnský IReSoft. Dělají věci jinak a pořádně a proto jsem vyzpovídal Jirku Halouska, který „vede ty, kteří vedou“. Způsob, jak přistupují k náboru je ukázkový, a rozhovor s Jirkou byl pro mě velkou inspirací.
Nejprve pár slov k IReSoftu. Firma vznikla z nuly v roce 2002, dnes zaměstnává cca 80 lidí a soustředí se na vývoj informačních systémů pro sociální služby.
Troufám si tvrdit, že pokud člověk přijde do firmy, kde jsou lidé spokojení a happy, pozná to během deseti minut. Lidé se usmívají, jsou dobře naladění, domácí útulná atmosféra, všude fotky z akcí, obrázky, osobní sdělení. Prostě se tam hned cítíte dobře, a tak jsme se i cítil na návštěvě v IReSoftu.
Iresoftí koncept „Nábor jako zažitek“ mě nadchnul, protože takhle se to má dělat. Jirka Halousek říká, že ho inspirovala kniha Štěstí doručeno od CEO firmy Zappos Tony Hsieh. Zappos je legendární on-line obchod s botami, který začal přistupovat k firemní kultuře hodně moderně a inspiroval například český ZOOT.
„Uvědomili jsme si, že máme co nabídnout a přitom nemusíme nutně být gigantem s miliardovým rozpočtem. Právě naopak! Na rozdíl od gigantů u nás nemáme korporátní bullshit, tím myslím byrokracii, nesmyslná nařízení a nemožnost na tom cokoliv změnit. Jsme hrdí na naši firemní kulturu a věřím, že kdo zažil IReSoft, to může potvrdit,“ říká Jirka
Prvním krokem byl vznik akčního týmu, ve kterém byli manažeři, kteří zrovna potřebovali obsadit volná místa a Eliška, expertka na talenty (neříkejte jí personalistka ;-). Během několika měsíců se tým setkal čtyřikrát, vždy na půl dne mimo firmu, a prodiskutoval základní principy. „Chtěli jsme redefinovat nábor na zcela novou úroveň. Nechtěli jsme jen vytvořit novou image firmy na pracovním trhu. Chtěli jsme, aby se jakékoliv setkání s IReSoftem stalo pozitivním a nezapomenutelným zážitkem. Proto jsme si naši cestu pojmenovali Nábor jako zážitek,“ vysvětluje Jirka.
IReSoft si definoval tři pilíře, na kterých chce nábor stavět:
- Přitahovat lidi jako magnet.
- IReSoft bere jen hvězdy.
- Nábor musí být zážitkem.
Jedním z kroků, jak lépe oslovit zajímavé kandidáty, bylo například vylepšení pracovních inzerátů tak, aby nebyly průměrné a korporátní, ale uměly zaujmout a vyvolat emoce. Dospěli k názoru, že emoce se nejlépe vyvolávají otázkami, takže například z věty „Požadujeme znalost MS SQL“ udělat „Dokážeš si poradit se spoustou dat a udělat v nich pořádek pomocí MS SQL?“
IReSoft chce kandidáty, kteří se nebojí výzev a jsou otevření, a proto se soustředí, aby v inzerátech zazněla spojení jako „Budeš objevovat, hledat, tvořit, vymýšlet…“ anebo „Bude to těžké, troufneš si?“
Vedle tónu inzerátu je důležité i samotné poselství zaměřené na smysl, výzvy a hodnoty. IReSoft si vytvořil návod pro tvorbu inzerátů:
Skutečné inzeráty si můžete prohlédnout na stránkách firmy zde.
Dalším krokem bylo udělat atraktivní webové stránky. Vedle pěkného designu stojí hodně na lidech, fotograficíh a osobních příbězích. Podívejte se na pár ukázek:
Součástí webu je i iresoftí blog:
Vedle webu je důležitým kanálem i facebooková stránka firmy. „Na Facebook jsme postupně umístili všechny naše inzeráty a propagovali pomocí reklamy do světa. Naše děvčata Eliška, Andrea a Marcela pětkrát do týdne vydávají aktuality, fotky, videa, novinky z akcí, ale třeba i inspirativní citáty nebo páteční vtip od našeho kolegy Toma,“ říká Jirka.
Třetím důležitým kanálem je profil firmy na Cocumě. „Využili jsme synergie a zapojili se do projektu COCUMA Petra Skondrojanise, který vytváří tržiště firemních kultur a ukazuje firmy takové, jaké jsou. Na projektu se mi líbí, že ne každá společnost může být prezentována na portálu. Musí mít zajímavou a inspirativní firemní kulturu a jsem rád, že si nás Petr vybral,“ podotýká Jirka.
Zeptal jsem se na oplátku Petra Skondrojanise, jak na něj osobně IReSoft působil: „IReSoft je velikou inspirací, protože nebyl takový jaký je dnes od svého založení, ale Jirka Halousek a jeho nejbližší kolegové si tvrdě mákli aby z něj udělali svobodnou firmu. A teď myslím jednu z těch opravdu svobodných firem se vším všudy, ne jen marketingový koncept. Iresoft bych s klidem doporučil i svému nejbližšímu kamarádovi a jsem rád, že jsem Jirku a jeho tým mohl poznat. “
Dokonalost je v detailu
IReSoft chce, aby nábor byl pro kandidáta zážitkem už od prvního setkání s webovou stránkou firmy, přes inzerát, komunikaci, výběrový proces až po podepsání smlouvy. „Chceme, aby na nás dobře vzpomínali i ti, které nevybereme,“ podotýká Jirka.
Sice jsem neprocházel výběrovým řízením, ale jako návštěva v IReSoftu jsem některé věci vyzkoušel. Když přijdete na recepci, dostanete od recepčí nápojový lístek, kde si vyberete nejen kávu nebo čaj, ale třeba i domácí limonádu.
Ke kávě dostanete skleničku s vodou, ve které jsou maliny (protože červená je barva IReSoftu) a domácí upečenou sušenku 100% IReSoft. Kandidáty potěší, že na skleničce je ručně malovaný obrázek nebo osobní vzkaz. To jsou přesně ty drobné vychytávky, které si člověk zapamatuje. Kdyby u kafe byla koupená sušenka, tak už by to prostě nemělo ten wow efekt.
Laszlo Bock, HR Vice president Googlu ve své knize „Work rulez!“ uvádí, že nejvyšším stádiem HR služeb jsou „hranolky, které jste si neobjednali.“ Myslí tím, že vám obsluha přinese ke steaku hranolky, i když jste si je zapomněli objednat. Prostě to co nečekáte, něco navíc, důkaz, že někdo myslel na to, aby vám bylo dobře.
Výběr hvězd
„Dřív jsme se soustředili pouze na dovednosti kandidáta, ale dospěli jsme k tomu, že to je až na třetím míste. Nejdůležitější je smysl a hodnoty. Proč chceš být součástí IReSoftu? Hledáš si jenom práci nebo chceš být součástí naší značky? Chceš se jen nechat zaměstnat anebo hledáš nový životní styl? Čím chceš firmě a lidem prospět svojí přítomností? To je to, co chceme zjistit,“ popisuje filozofii náborového procesu Jirka.
Se svými lidmi zformuloval vizi IRESoftu, kterou pak v rámci třetího kola pohovoru osobně probírá s každým kandidátem, aby měl jistotu, že jeho životní „vektor“ je sladěný s tím firemním. Zeptal jsem se ho, zda souhlasí s tvrzením, že manažer si musí vybrat kandidáta, se kterým si umí představit, že půjde na pivo. „To nestačí. Já si umím představit, že půjdu na pivo prakticky s kýmkoliv, protože v nejhroším ty tři hodiny nějak přežiju. Já si musím umět představit, že s ním pojedu na 14 dní na dovolenou,“ odpověděl.
Před pohovory musí kandidát poslat motivační dopis, kterým ukáže svojí motivaci stát se součástí firmy. Otázky, které IReSoft zajímají jsou například:
- Zaměřil se kandidát na to, čím může přispět naší firemní kultuře a firmě? Nebo se zaměřuje pouze na to, co získá sám pro sebe?
- Jak moc je kreativní a odlišuje se od průměru? Zaujal něčím zvláštním? Dokáže myslet jinak? Dává mu smysl být součástí právě naší firmy? Nebo jen hledá jakoukoliv práci?
- Jaké hodnoty má a jak jsou sladěné s našimi firemními hodnotami? Zapadne?
Druhou klíčovou oblastí jsou hodnoty kandidáta. Jirka k tomu říká: „Firemní kultura (tedy komunita lidí sdílející společné hodnoty) a značka firmy (tedy asociace v hlavách lidí, když zmíníte jméno firmy) jsou podle mě nejcennější aktiva každé firmy. Oboje dvoje definují lidi, kteří jsou součástí firmy. Jsou to dvě věci, které si nemůžete koupit, nemůžete je okopírovat a nemůžete je ani nařídit. Musíte je dlouhodobě budovat. Když naberete špatného člověka, může vám jednoduše rozvrátit fungující a stmelený tým,“ říká Jirka a dodává: „Je lepší nevzít žádného člověka, než někoho, kdo není stoprocentně sladěný s hodnotami firmy.“
IreSfot má pět základních hodnot:
- Buď spolehlivý a hraj férově
- Aktivně se zapojuj
- Buduj vztahy
- Buď otevřený změnám
- Chtěj se rozvíjet
„Těchto 5 hodnot považuji za klíčové minimum a už bych nepřijal do firmy člověka, který s těmito hodnotami není za jedno. Stojím si za tím, že lepší je nevzít žádného člověka, než přijmou člověka, který nebude žít těmito hodnotami.“
Bližší vysvětlení hodnot včetně ilustrací najdete na webu IReSoftu zde.
Jak proces probíhá?
Ještě před prvním setkáním s Eliškou dostane kandidát Seznamovací dotazník. Ten obsahuje nejen základní otázky ohledně možného data nástupu a požadované mzdy, ale také osobnější otázky směřující na jeho hodnoty, pracovní styl a podobně. Líbí se mi, že Eliška v emailu pošle link na osobní pozdrav. To je opět další drobná vychytávka, která nic nestojí a dělá nábor daleko osobnější a přívětivější.
https://youtu.be/cA6s5ddiuz4
Pak následuje setkání s budoucím manažerem, osobnostní CSMI test, vypracování domácího úkolu, ve kterém se prověří odborné kvality kandidáta, následuje třetí kolo, které je s Jirkou a vše se uzavře sepsáním pracovní smlouvy.
Shrnutí
Krátké ukázky z náborového procesu v IReSoftu myslím jasně ukazují, že dělat nábor dobře, není otázkou velkých budgetů, ale jde o myšlenky, nápady a chuť je zrealizovat. Ale to nejdůležitější není forma, ta se dá lehce nepodobit, ale zdravé jádro. IReSoft je příkladem, že firemní hodnoty nemusí být jenom korporátním sloganem na zdi, ale že můžou být upřímnou a skutečnou duší firmy. Na výsledku je to pak sakra znát.
Velké díky Jirkovi a IReSoft týmu za maximální otevřenost a ochutu sdílet své know-how. Držím vám palce!
18 reakcí na „Nábor jako zážitek“
díky za článek, já jsem si inspiraci určitě vzala.
Petra
To jsem rád 🙂
Super článok. IreSoft poznám dlhšie a tiež som si všimol nedávne zmeny. Chcel som sa ešte možno spýtať či môžete uviesť aj dalšie menšie firmy ktoré majú super zvládnutý nábor a firemnú kultúru?
Díky za pochvalu. Víceméně můžu doporučit všechny firmy na Cocumě. http://www.cocuma.cz/list/
Díky za inspiraci a super článek…
Děkuji 😉
Diky za skvely clanek nabity energii a vlastni zkusenosti. V takove firme a tymu pracovat, to je uz samo o sobe odmenou. Skoda, ze nejsem IT profik 🙂 Vsak se uz poohlizim po firme, kde bych mohla podobne prispivat, vytvaret a ovlivnovat deni pro lidi. Vzdy je markantne znat, zda lidi neco delaji od srdce a z entuziasmu. Jedine tak je to autenticke, uveritelne. Gratuluji a preji jen ty spravne magnety – pro Mateje i IreSoft 🙂
Přesně tak. Když se něco dělá s láskou, je to vždycky znát.
Zdravím, díky za pozitivní článek a možnosti, jak to „dělat jinak“ U každé práce se musí myslet a je fajn vytvářet něco nového, s čím jste nějakou dobou spokojení a dává Vám to smysl…Určitě znatelná inspirace…Good Luck
Díky 🙂
Velice zajímavý článek, který přiměje k zamyšlení. S podobnou….hmm….“free“ kulturou (jak co se týče náborového procesu, tak firmy jako celku) se setkávám zejména u technologických firem a kromě zmíněného Zapposu o firmách z jiných odvětví v podobné souvislosti moc často neslyším. Myslíte si, že je možné podobné postupy používat i v konzervativnějších firmách, jako jsou např. finanční instituce?
Já myslím, že ano. Firmy s dobrou kulturou mimo IT jsou například Zonky (finance) nebo TGS (strojírenství). Ale jedná se o menší firmy a fakt je, že jich je minimum. Myslím, že vytvořit svobodné kreativní prostředí ve „finančních institucích“ typu Komerční banka nebo Česká Spořitelna je vyloučené.
Kdybyste měli někdo zájem o podrobnější ebook na téma, jak v IReSoftu přistupujeme k náboru talentů, jaké hodnoty musí mít kandidát a proč je to pro nás důležité, jakou zkušenost s námi mají lidé, kteří prošli naším náborem a jak vlastně budujeme naši „zaměstnavatelskou“ značku, tak vám jej rádi pošleme. Má 23 stran a shrnuje to, kam jsme se posunuli za letošní rok. Pište na chcizazit@iresoft.cz.
IReSoft bere jen hvězdy.
Takéto tvrdenia mi vždy prídu tak trochu falošné. A hlavne ak sa v nasledujúcom texte ukáže, že sa vlastne hviezdy nehľadajú, ale v lepšom prípade niekto, kto by ňou mohol byť. imho hviezda musí nielen vedieť, ale musí sa vedieť aj o nej. Takže by tá osoba mala byť niekde v top1000 v európe, príp. top100 v ČR. A takúto osobu je veľmi ťažké udržať v Brne.
Díky za komentář. Řekl bych, že být hvězda je relativní. Kdo může být hvězda pro jednu firmu, může být zároveň zcela nevhodný pro jinou. Ta hlavní myšlenka je spíš v tom, že je lepší nebrat žádného kandidáta, než takového, o kterém nejste přesvědčení.
Inspirativní článek. Paráda pracovat v takové firmě. Napsala jsem si také culture book :-).
napsala jsem si o culture book…..
Super článek, Matěji,
díky za sdílení a také iReSoftu za otevřenost 🙂
Ondra