Personální marketing TOP zahraničních firem

Inspirace z firem jako Google, Microsoft, Skanska, Honeywell, Nestlé či Big4. Co dělají dobře a jak se to dá využít?

V jednom z minulých článků jsme se podívali na personální marketing nejobdivovanějších českých firem. Dnes se podíváme na některá velká zahraniční jména. Cílem není hloubková analýza, ale vybrat věci, které stojí za zamyšlení a mohou posloužit jako inspirace pro váš personální marketing.

Google

Google nemá lokální kariérní stránku, návštěvník je přesměrován na globální stránku, kde se rozdělují tři hlavní proudy informací: Teams and roles, Locations a Life at Google.

Google2V Teams and roles se mi líbí dělení pracovních agenda na Build cool stuff (vývoj, engineering), Sell cool stuff (prodej a péče o zákazníky) a Do cool stuff (podpůrná oddělení). Představení každého týmu je podpořené příběhy a testimonialy.

Ostatně videí je na webu pěkná řádka. Například v sekci „How we hire“ máme rozhovory s náboráři, rady pro přípravu na pohovor a plno dalšího.

Google3

Tato videa jsou důkazem, že na hodnotný obsah nepotřebujete filmový štáb. Videa jsou často natočena na webkameru přes Google Hangout.

Minimalistický design, perfektní orientace, tak akorát informací. Takhle by to asi člověk čekal od Googlu.

Microsoft

Porovnávali jste někdy Andoroid a Windows Phone? Zatímco Android je krásně a jednoduše funkční, Windows Phone nabízí složitá menu, desítky možností, několika stránkovou nápovědu. Rozdílnou filosofii mají tyto firmy nějak v genech a na stránkách Microsoftu je to vidět.

Tam, kde je Google sympaticky civilní, má Microsfot retušované fotky šťastných a rozesmátých zaměstnanců. Linky vás odvádějí na různé samostatné weby, vyznat v tom je trochu těžké.

Okénko do firmy představuje JobsBlog. Máme zde rubriky lifestyle (pracovní prostředí, benefity), práce s technologiemi nebo Insider tips, jak se ucházet o práci, jak se prezentovat při pohovoru a podobně.

Pár zajímavých videí najdeme v sekci Webináře, ale podle toho, že poslední video bylo přidáno takřka před rokem, to asi moc nežije.

Microsoft se hodně zabývá genderovou diversitou a má speciální facebookvou stránku o ženách ve firmě.

Jeden z odkazů, konkrétně Machine learning, mě zavedl na prezentaci na platformě Zoomforth.

Microsoft

Zoomforth je start-up firma, která vytvořila nástroj pro jednoduché kompletování a publikování multimediálního obsahu, jako jsou texty, videa, pdf, sociální obsah apod. Píší, že jejich nástroj je zaměřený hlavně na nábor a interní komunikaci. Umožňuje dělat jednoduché, ale atraktivní webové prezentace, html emaily a podobně.

Rozhodně mě to zaujalo a chystám se Zoomforth více prozkoumat.

Skanska

Kariérní část webu je spíše strohá a nezajímavá, ale zaujala mě kampaň na nošení ochranných pomůcek.

Skanska

Vzhledem k tomu, že to je téma, které v naší firmě aktuálně řešíme, s chutí jsem si prohlédl plakáty ke kampani. Moc pěkné. Vizuály jsou k náhledu zde.

Když už jsme u bezpečnosti práce, další zajímavou kampaní je Andělník, což je série komiksových plakátů na téma úrazů na pracovišti.

Skanska2

Všechny plakáty jsou k náhledu zde.

Siemens

Jako většina technicky orientovaných firem, má i Siemens množství příležitostí pro mladé talenty. Na studenty posledních ročníků SŠ nebo VŠ cílí program Learn@Siemens, který obnáší práci na poloviční úvazek a cílem je zapracování studenta do organizační jednotky, kde může následně působit na plný úvazek.

Pro absolventy je připravený program Start@Siemens v rámci kterého absolvují stáže, exkurze, setkání se členy vedení a další.

Siemens

Ve spolupráci s univerzitami a Akademií věd ČR je každoročně vyhlašovaná soutěž Wernera Von Siemense. Oceňovaní jsou talentovaní studenti, nadějní mladí vědci i vysokoškolští pedagogové z významných technických a přírodovědných univerzit i akademických institucí z celé České republiky. Letos proběhl již 17. ročník a na ceny pro vítěze jde 1,2 milionu Kč.

ABB

Webové stránky mají celkem šmrnc, jedná se o lokalizovanou verzi globální kariérní stránky. ABB ve spolupráci s mezinárodní studentskou organizací IAESTE vyhlašuje už čtvrtý ABB University Award – soutěž o nejlepší technicky zaměřenou bakalářskou, diplomovou nebo disertační práci.

Honeywell

Česká kariérní stránka mnoho zajímavého nenabízí. O něco lepší je globální web Careers At Honeywell. Jsou zde nejrůznější materiály o firmě, hodnotách, způsobu práce apod. a stránka je dobře přizpůsobená pro sdílení na sociálních sítích.

Osobně mě zaujala funkce Social Job Matcher. Po připojení na váš LinkedIn profil vyhledá seznam pozic, které odpovídají vašemu profilu. Další možností pak je vyhledat vhodné pozice i pro lidi ze sítě vašich kontaktů a jim pak můžete rovnou z webu poslat upozornění na volnou pozici.

honeywell2

 

Je to super nápad, ale chce to ještě vyladit. Mně to nabídlo pozici personálního ředitele v Melville v USA, což by asi bylo OK, ale hned druhé doporučení je pozice Recruitment Admin s holandštinou. To už by přece jenom mohla aplikace zkontrolovat, že holandštinu nemám v seznamu jazyků.

GE

České stránky GE Aviation jsou také velmi jednoduché, je to vlastně jen výčet volných pozic. Na globálním kariérním webu mě zaujal projekt MyGE Story. Je to defacto seznam testimonialů, kdy zaměstnanci (současní i bývalí) jsou vyzvání, ať zasílají své příběhy a videa. Zatím jich tam mnoho není, ale zdá se, že projekt začal letos. Než řešit, koho vybrat, trávit čas děláním rozhovorů a podobně, tak to GE elegantně řeší jako bottom-up aktivitu, kdy obsah vytvářejí sami zaměstnanci.

GE

 IKEA

Hezky udělané stránky v elegantním skandinávském designu. Pár firemních videí, kde zaměstnanci s nadšením hovoří o sdílených hodnotách, o tom jak ve firmě panuje „pozitivní týmový duch“ a o naplňování svých vizí. To mám po pravdě raději toto video na nový katalog Ikea, které paroduje nadšené vývojáře, jenž mění způsoby našeho života.

Nestlé

Nestlé má kariérní web na samostatné stránce kariéra v nestlé. Zde toho až tolik nového nenajdeme, ale Nestlé dělá perfektní kariérní poradenství. To se skládá ze čtyř modulů:

Job Clinic – série celodenních přednášek manažerů o jednotlivých odděleních ve firmě.

CV Clicnic – workshop jak se připravit na pohovor, jak si napsat životopis, jak se připravit na AC apod.

Self Clininc – jak se stát zajímavým kandidátem, jak odvyprávět svůj příběh. Workshop je zaměřený na coaching a sebepoznání.

Mentoring – možnost probrat své kariérní směřování na individuálních schůzkách s mentorem z řad zkušených manažerů.

Nestlé spolupracuje na programu s dalšími partnery a já měl možnost se zúčastnit Job Clinic a bylo to fajn.

Nestlé

Ještě vyšším levelem je iniciativa Alliance pro mladé (Alliance for YOUth). Je to celoevropská iniciativa, kterou založilo Nestlé a která má za cíl zvyšovat zaměstnanost mladých. Není jenom o otevírání nových pozic, ale i o zapojování dalších firem, státních institucí, škol, politiků a podobně. Pod hlavičkou Alliance běží celá řada aktivit. Více informací zde.

Nemohu mluvit za Nestlé, ale před rokem, když se Aliance zakládala, byli otevření vstupu dalších firem do Aliance a myslím, že to určitě má svůj přínos.

Big4

Deloitte pořádá pro studenty čtyřtýdenní Financial Academy a Tax Acedemy zakončené certifikátem. Přednášky probíhá jednou týdně odpoledne. Myslím, že to je zajímavý způsob, jak si tvořit databázi slibných kandidátů.

EY cílí na kandidáty programem Ernesto. Ten má svoje facebookové stránky a mobilní aplikaci, kde uživatel plní úkoly, odpovídá na otázky a poznává život ve firmě. Je to dobrý způsob, jak do jinak velmi seriózní komunikace konzultantské firmy vnést trochu hravosti a zábavy.

Ernesto

Vždy, když grafik používá fotky z databanky, říkám si, proč nepoužije lidi, kteří se typově podobají obyvatelům střední Evropy. Zaměstnanci, kteří mají asijské, černošské nebo americké rysy a jmenují se Petr Novák, nebo v tomto případě Jana Veselá, působí trochu nepřirozeně.

Na stránkách EY mě ještě zaujala kreslená kariérní mapa, zde je pdf.

PWC představuje život v konzultantské firmě na samostatné stránce je to na tobe.cz, i když informací tam zase tolik není. Více toho nalezneme na vlastní kariérní stránce PWCkariera.cz. Pro inspiraci se můžete podívat například na pěknou brožuru pro kandidáty, která je ke stažení zde.

PWC2 Letos slaví PWC 25 let v ČR a přes léto běží fotografická soutěž pro studenty „Popřej nám k výročí a prodluž si léto„. Na facebookovou zeď připnete fotku nebo video s přáním a nejkreativnější jedinci dostanou voucher na 5.000 Kč na služby Student Agency. Jednoduché, hravé, pěkné.

Velmi zajímavým projektem je zaměstnanecký blog KPMGz podpalubí„. Několik zaměstnanců zde pravidelně bloguje o životě v KPMG, práci, zábavě apod. Obsah, pod který se podepíší skuteční zaměstnanci, je daleko přirozenější a důvěryhodnější než klasické rubriky „život v XY“.

KPMG

Článků je tam opravdu pořádná hromada, průměrně přibývají tak dva týdně. Články z blogu jdou i na facebookovou zeď KPMG, takže je zajištěný pravidelný přísun contentu.

Blog Z podpalubí byl přihlášen do soutěže HREA, a zde si můžete přečíst celou případovou studii.

Obecně mají poradenské firmy dost velkou spotřebu absolventů a proto jejich universitní marketing je hodně propracovaný. Dělají obrovské množství soutěží, workshopů, přednášek a dalších akcí. Pokud přemýšlíte, jak oživit své aktivity směrem k absolventům, určitě prozkoumejte weby Big4. Inspirace je zde mnoho.