Chystají se velké změny! Celosvětově se v recruitmentu točí 400 miliard dolarů a tenhle balík peněz přilákal ty největší dravce: Facebook a Google. Velkou změnu plánuje i LinkedIn, který byl letos pohlcen Microsoftem.
O plánovaných změnách na LinkedInu detailně informoval José Kadlec ve svém článku. Vybral jsem z něj klíčové body:
Radikálně se omezí možnost vyhledávání v neplacených verzích. Zapomeňte na Advanced search! Budete mít k dispozici pouze jednoduché okno, jako ve Facebooku, ale aby bylo ještě hůř, v tomto okně nebude údajně možné vyhledávat pomocí Boolean dotazů. “Zůstane jen pár filtrů včetně relationship, lokalita, 5 současných společností, 5 minulých společností, jazyk profilu, neziskové zájmy a 5 škol podle nejvyšší četnosti ve výsledcích,” píše José. Další věcí, která prý zmizí, je možnost vidět emailové adresy vašich prvních spojení.
Pokročilé vyhledávání bude na druhé straně vylepšené o vyhledávání podle jazykových znalostí a úrovně.
A teď to nejdůležitější: Pokročilé vyhledávání bude k dispozici pouze ve verzi LinkedIn Recruiter, která je dnes k dispozici za 14.000 Kč měsíčně za jednu licenci (případně LinkedIn RPS za 10.000 Kč měsíčně za licenci).
No… znamená to, že buď si personalisté a recruiteři musí vyjednat 168 tisíc na LinkedIn licenci a nebo můžou na nějaké pokročilejší využívání LinkedInu zapomenout. Myslím, že pro hodně menších firem tohle bude problém.
Jaký dopad budou mít změny na trh? Možná dojde k nějakému pročištění, kdy odpadnou freelanceři nebo malé agenturky, pro které nebude reálné platit 170 tisíc. Naopak ale firmy, kterým se licence nevyplatí, se budou na služby agentur obracet častěji.
O tom, že se Facebook pustí do personální inzerce se spekulovalo už dlouho, a nyní se to stává realitou. Facebook vytvořil novou obsahovou kategorii “Jobs” (podobně jako Události) a firemní stránky získají novou záložku, kde budou volné pozice vypsané. K pozicím bude možné přidávat parametry jako rozpětí mzdy, lokalita nebo typ práce (typ úvazku, práce na dobu určitou apod.). Někteří odborníci tvrdí, že se jedná o přímý útok na LinkedIn.

Oproti dnešku, kdy všechny příspěvky na pracovní pozice odvádějí návštěvníka na kariérní web, kde se může přihlásit, bude registrace přímo na Facebooku a Facebook předvyplní klíčové informace sám z profilu uchazeče. Správce stránky bude dostávat informace o kandidátech přes Facebook Messenger a zde se otevírá možnost pro využití konverzačních botů.
Facebook toho ví fakt hodně
Facebook má obrovské možnosti cílení reklamy podle chování uživatelů, kteří jej denně zásobují informacemi o to, co čtou, co lajkují, s kým se kamarádí, na jaké akce chodí apod. Díky tomu Facebook není odkázaný na to, co o sobě vyplníte (jako na LinkedIn), ale zjistí to z vašeho chování.

Uvedu jednoduchý příklad: nemusíte mít na profilu napsané, že jste Android vývojář, ale pokud klikáte a lajkujete články s Android tématikou, chodíte na akce týkající se Androidu a vykazujete určité typické vzorce chování, je dost pravděpodobné, že se Androidem profesně zabýváte.
Podobně může Facebook poznat jestli máte děti, jakou máte kupní sílu (např. jestli posíláte v létě fotky z Mácháče nebo z Malediv), ví kolik vám je let apod.
Facebook si bude jistě všímat, jestli nabídky práce ignorujete nebo naopak na ně klikáte, případně jaký typ prací a firem vás zajímá. Reklamu bude možné zacílit geograficky a demograficky. To otevře zcela nové možnosti!
Můžeme zaspekulovat, že zaměstnavatele bude možné i hodnotit, lajkovat, psát recenze apod., protože to je trend, který mají uživatelé rádi (viz. úspěch Glassdooru).
Myslím, že na jedné straně tato změna pomůže uživatelům, protože se jim přestanou objevovat na NewsFeedu nerelevantní nabídky práce, a na straně druhé pomůže firmám, které to s Facebookem umí a dokážou oslovit a získat velké množství fanoušků.
Více informací najdete v těchto článcích:
Money Trees: Facebook, LinkedIn and The Future of Recruiting.
https://techcrunch.com/2016/11/07/jobbook/
Internetový gigant oznámil novou službu Cloud Jobs API, která vypadá hodně zajímavě. Chce totiž změnit samou podstatu toho, jak jsou volné pozice na internetu vyhledávány. Chce nabídnout intuitivní vyhledávání a schopnost předvídat, o jaké pozice může mít kandidát zájem.

Hlavní problém, který je třeba vyřešit, je nejednotnost zápisu pracovních inzerátů. Vezměme si například pozici náboráře. Ta se může jmenovat náborář, recruiter, talent acquisition specialist, specialista náboru, manažer náboru, headhunter, talenthunter apod. U technických pozic je to ještě komplexnější. Pokud by chtěl uživatel vyhledat volné pozice náborářů, musel by do vyhledávacího okna zadat všechny myslitelné varianty a i tak mu vyhledávač předloží mix pozic, článků, linků na personální agentury apod. Příklad zde.
Google proto sestavuje relační model, který dává do souvislostí pracovní místa, jejich různé názvy a zápisy, a zároveň požadované dovednosti. Jinými slovy, pokud pracovní inzerát bude požadovat dovednosti jako JavaScript, HTML a CSS, tak Google pozná, že se jedná o dovednosti potřebné pro Frontend vývojáře, aniž by se slovo Frontend v názvu pozice vyskytovalo.
Google zapojil machine learning (strojové učení), díky kterému se bude model neustále zpřesňovat a vylepšovat podle toho, jak lidé budou vyhledávat a klikat.

To ale není všechno, Google přinese další konkrétní vylepšení:
- Vyhledávání volných pozic bude “inteligentní“ a daleko relevantnější než dnes.
- Obsah inzerátu bude možné obohatit o další nalezené informace, jako adresa zaměstnavatele, typ zaměstnání nebo benefity (Job Enrichment).
- Google si k inzerátu natáhne adresu zaměstnavatele (nebo pobočky) a může pak využít všechny své geo služby jako zobrazit nabídky na Google maps, filtrovat inzeráty podle dojezdové vzdálenosti apod. (Advanced Location Mapping).
- Google bude analyzovat i senioritu kandidáta a doporučovat volné pozice podle toho, jak sedí do jeho kariéry (Dynamic Recommendation Engine).
- Pokud dotaz zobrazí málo relevantních výsledků, vyhledávací algoritmus sám rozšíří zadaná kritéria (Real Time Query Broadening).
Více informací najdete v těchto článcích:
https://www.eremedia.com/ere/google-making-moves-into-recruiting-technology/
https://cloud.google.com/jobs-api/
Google nástroje pro recruitment
Závěr
Je zřejmé, že plánované změny vnesou do způsobu inzerce pracovních pozic a jejich vyhledávání zcela novou kvalitu. Zatímco většina e-shopů má dnes za sebou algoritmy, které umí dynamicky připravovat nabídku a akce přímo pro konkrétního zákazníka na základě jeho předchozího chování, tak pracovní portály jsou proti tomu jen primitivní katalogy inzerátů.
Je možné, že tyto změny zlikvidují pracovní portály, protože můžeme pozorovat stále silnější fenomén “Vítěz bere všechno”, kdy mega firmy jako Facebook nebo Google mají o tolik silnější finanční, technologickou i mozkovou základnu, že mohou ovládnout cokoliv. Pravděpodobně přežijí portály, které nabízejí nějakou specializaci, přidanou hodnotu, či umí zhodnotit lokální specifika. Ale na zánik agregátorů jako Indeed jsem ochotný si vsadit.
Změna je život
Vidíme, jak se svět rychle mění. Během chvilky přijde plno personalistů o LinkedIn (protože jim firma nezaplatí licenci), ale zároveň se objeví nové kanály. Ty ale vyžadují nové dovednosti, ať už je to celková znalost fungování a cílení reklamy na Facebooku, a nebo SEO (Search Engine Optimization) a PPC reklama jako v případě Googlu.
Stejně jako se tvůrci webových stránek snaží porozumět vyhledávacímu algoritmu Googlu a psát stránky tak, aby se objevovaly na předních místech ve výsledcích vyhledávání, tak podobně se možná budeme učit psát inzerát tak, aby byl pro Google co nejrelevantnější a dal ho na první místo.
Rozhodně nás čeká zajímavý rok 2017!
11 reakcí na „Google4Jobs, Facebook Jobs“
Dobrý den, ví se něco bližšího o termínu, kdy Linked In změny zrealizuje?
Četl jsem konec 4Q, což už je vlastně teď 🙂
Že by časom vznikla nová pozícia SEO recruitera? 🙂
Dobrý den,
myslím, že v danou chvíli změny minimálně českým pracovním portálům spíše nahrávají.
1/ zpoplatnění sofistikovaných služeb LinkedIn: jednoznačně plus pro portály
2/ google jobs api: přibude nový zdroj trafficu (možná na úkor agregátorů, ale s otazníkem) a pročištění fulltextu od „konkurence“, která nenabízí přímou inzerci a jen přebírá XML feed úřadu práce. V neposlední řadě spousta lidí hledá nabídku práce pomocí všeobecných klíčových slov a nikoliv pomocí longtailu, takže budou i nadále preferovat klasický fulltext
3/ facebook – to by možná mohlo fungovat
pořád je ale nutné vycházet ze dvou skutečností
a/ specifičnost českého trhu: je malý a nezajímavý, takže plánované změny, které už jinde budou fungovat, se sem dostanou s určitým zpožděním a vůbec se je nemusí podařit prosadit. Zejména google zavádí nebo kupuje docela dost projektů, které ale pak nedokáže využít a následně je buď „zmrazí“ nebo zcela odepíše. Pokud sem dorazí (nejen technicky, ale i prakticky), tak už budou vznikat zase jiné novější možnosti.
b/ výše uvedené změny a novinky možná ocení velcí zaměstnavatelé, ale pro ty malé nebo střední, kteří nehledají pravidelně a trvale, bude (a již nyní je) příliš komplikované hledat zaměstnance prostřednictvím „nových“ technologií. Stejně tak konzervativní jsou i četní uživatelé. Zejména u manuálních a dělnických pozic, případně pozic nižšími požadavky na vzdělání (které pořád tvoří výrazně nadpoloviční většinu pozic), je oslovení přes tyto kanály málo efektivní.
Přijde mi, že nové technologie vycházejí z již klasického filmového citátu „I dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále.“ Stejně tak může mít profil na LinkedIn. Skutečnost je ale trochu jiná.
Nemyslím, že by v článku nové zmiňované metody náboru byly špatné nebo neměly budoucnost. Dokonce myslím, že asi budou udávat trendy, kterým se bude online recruitment ubírat. Možná jsem však až příliš velká „konzerva“ na to, abych si myslel, že způsobí převrat…
Jaroslav Fišer
provozovatel http://www.dobraprace.cz
Díky za podrobný komentář. Já s tím souhlasím. Český trh je specifický a je otázka, jestli Google bude vůbec své Jobs API podporovat v češtině. A určitě je rozdíl v náboru vývojářů a dělníků, každá ta skupina potřebuje jiné řešení.
„Ale na zánik agregátorů jako Indeed jsem ochotný si vsadit.“
Mam jen jednu otazku: Kolik? 🙂
Indeed uz davno neni jen agregator, doporucil bych si zjistit jake sluzby Indeed nabizi a co vse planuje, protoze Indeed ma pred sebou velmi zajimavou budoucnost (a to i jako agregator). 🙂
Já vím že není, ale jejich business model je založený hlavně na tom, že přivedou na firemní stránky traffic a pak chtějí po firmách platit. Otázka je, proč by jim za to firmy měly platit, když jim ten traffic přivede Google.
Ale abych se nevyhýbal otázce, flašku šampaňskýho 🙂 Do roka.
Já to vnímám spíše jako „pomoc“ k tomu, aby se neopakovali velice časté jevy a to, že mám „zaspamavou“ schránku emaily s nabídkou práce, která se mě netýká ani okrajově, protože jsou někteří do toho „nuceni“ kvůli čárečkám.
Uvidíme, co vše tyto změny přinesou a na jak dlouho a třeba oprášíme i nějaké „staré“ způsoby.
Všem příjemný zbytek dne
Já čekám, jak si umělá inteligence Googlu poradí s tím, že třetina inzerátů v Čechách začíná větou „Pro našeho významného klienta“.
Souhlasím s Ondřejem. Myslím, že by to trhu, kde jsou bariéry vstupu tak nízké, že to víc nejde a za recruitera, nedej Bože headhuntera, se prohlašuje každý, kdo má v telefonu více než tři čísla a free wif v kavárně za rohem, by to mohlo i prospět. Pokud svět přijde o „čárečkové recruitery“, nebude to až taková tragédie a troufám si říct, že to našemu oboru, z hlediska jeho prestiže a reputace, jen prospěje. Nějaká regulace už byla opravdu na čase.
LinkedIn přeci není všechno. Navíc nezanikne. Souhlasím, že usnadňuje přístup ke jménům, která se dříve musela složitě a někdy dost pokoutně dohledávat, ale pak by měla následovat klasická recruiterská práce. Oslovit 800 lidí na LinkedIn není až takový problém, ale vzhledem k tomu, že response rate klesla z cca 70% před 10ti lety na cca 20-30% (a upřímně, v některých případech jsme rádi i za to), není to kanál, na který lze spoléhat. A rozhodně oslovení na LI není to, co nás živí (s výjimkou čárečkářů). Živí nás nástupy (a je jedno, zda pracujeme jako externí nebo interní recruiteři). A k těm je od oslovení dost dlouhá cesta. A tady začíná řemeslo, což spamovači dost dobře nechápou (a ve většině případů to není jejich vina. Nikdo jim nevysvětlil, co a jak by vlastně měli dělat. Nikdo je nezaučil). A další věc. Živí nás rychlost a správné zacílení na kandidáta, tzn. to, že víme, jak tuhle práci dělat a máme určitou odbornost a přehled . Čekat na odpověď z LI je něco jako čekat na odpověď na inzerát. Může přijít, nemusí a v dnešní době spíš nepřijde. Pokud ano, není ještě zaručeno, že půjde o správného kandidáta, který nakonec nastoupí. Recruitment není o náhodě. Je o cílené práci a aktivitách, které vedou k nástupu. Recruitment je o pravidelných činnostech a dlouhodobé permanentní práci (a je jedno, jestli se bavíme o dělnících, středním managementu nebo top managerech). Z dlouhodobého hlediska to, jestli a jak LI funguje nebo nefunguje a jaké funkcionality nám poskytne nebo ne, nehraje až takovou roli. Recruitment je o budování vztahů. O tom, že když kandidát nebo někdo z jeho okolí hledá práci, ozve se mi. Neméně důležitá je kvalitní a funkční databáze s dostatkem telefonických kontaktů. Tahle kombinace vede k cíli, ne advanced search na Linkedin.
O co mám obavy jsou mé oblíbené aplikace a pluginy, které samy BO search postaví a LI prohledají. Hodně pomáhají a usnadňují život. Uvidíme.
Za posledních cca 10 let, co LinkedIn používám, už tu bylo tolik změn, které měly způsobit krach recruitmentu, a světe div se, nic takového se nestalo. Upřímně, všechny ty články typu „nastává konec světa“ vnímám spíš jako zbytečné vlny, které firmy, které mají něco společného s LI, používají spíš ke své marketingové propagaci.
Matěji, díky za dobré zprávy. Krok od LinkedIn uvedl dost český recruitment do deprese – nic si nebudeme nalhávat, ve většině firem tou dobou už byly schváleny budgety – průšvih pro všechny zúčastněné na entou.
Upozornění na další možnosti od vás – díky… „Lovci“ bývají hraví, tohle je zase výzva ,-)