Nábor není zadarmo. Moderní technologie umí obrovsky pomoct, ale stojí peníze. Jak přesvědčit vedení firmy, že se vyplatí za technologie zaplatit?
Proč firmy neinvestují
Investovat do náboru se v Čechách moc nenosí. Často mě překvapí, jak i bohaté a progresivní firmy nechtějí dát na pořádné náborové technologie ani korunu. A přitom ty samé firmy pak platí stotisícové odměny agenturám.
Firmy neinvestují do náboru protože:
- Je těžké změřit přínos investic. Nejde vždy spočítat každou ušetřenou hodinu.
- Personalisté nemají přehled o technologiích a nevědí, jaké možnosti jsou na trhu, a jak vytvořit business case pro vedení.
- Drtivá většina zajimavých nástrojů není lokalizovaná do češtiny, což je pro některé firmy “no go”.
- ROI někdy nevychází, protože v ČR je levnější pracovní síla a úspora díky tomu není tak velká.
- Je zakořeněná představa, že nábor rovná se inzeráty a CV a k tomu stačí outlook a excel.

Do čeho se vyplatí investovat
Bohužel neexistuje univerzální návod. Volba nástrojů záleží na velikosti firmy, oboru, počtu nabíraných lidí, rychlosti růstu a mnoha dalších parametrech.
Příklad STRV by vám ale mohl poskytnout vodítko, jaké technologie jsou na trhu, a kolik přibližně stojí. Používáme:
- Správa kandidátů – Greenhouse
- Videointerview – RecRight
- Emailing – MixMax, Mailchimp
- Sourcing – AmazingHiring
- Chatbot – Jobpal
- Kariérní stránka – vlastní výroba
- Scheduling – Calendly (zdarma) a MixMax
- Správa akcí – Eventbrite
- Inzerce – Linkedin, StartupJobs, AngelList, Indeed, Facebook

Správa kandidátů – Greenhouse
Největší položkou rozpočtu je systém pro správu kandidátů (Application Tracking System – ATS). Používáme Greenhouse, který patří mezi nejlepší na trhu, ale tomu odpovídá i cena. Platí se podle velikosti firmy, což nás při dvou stech lidech vychází na 15 tisíc dolarů ročně, 339 tisíc CZK.
Na trhu jsou i mnohem levnější systémy a například Google Hire vychází o třetinu levněji, ale Greenhouse toho umí násobně více než konkurence. Je neskutečně užitečný pro řízení a automatizaci procesu, analytiku, správu databáze, má šikovnou mobilní appku…

Největší výhodou je možnost jednoduché integrace dalších aplikací. Všechny naše nástroje jsme schopni díky Greenhousu propojit do jednoho systému, což šetří neskutečné práce. Nové pozice jsou na jedno kliknutí vystaveny na naší kariérní stránce a na zvolených job boardech, kandidáti z různých zdrojů se automaticky propisují do systému, je možné jim hned poslat mailovou sekvenci přes Mixmax, pozvat na video interview, využít automatický scheduling apod.
Videointerview – RecRight
O systému na video interview jsem psal už zde. Umožňuje nám zautomatizovat první screening kandidátů a používáme jej na pozice, kde dostáváme větší množství CV. Otázky jsou nahrané dopředu a kandidát nahrává do systému své odpovědi.
Z dostupných nástrojů nejlépe vyšel finský RecRight díky příznivé ceně 200 eur měsíčně, vysoké ergonomii a integraci s naším ATS. Video interview nám ušetří asi 20-30 hodin práce měsíčně, takže se zaplatí. Mnoho levnějších nástrojů na trhu není. Naopak, například leader trhu HireVue se pohybuje v tisících dolarů.

Sourcing – AmazingHiring
Před rokem jsme se rozloučili s Linkedinem a přešli jsme na AmazingHiring. Jedná se o agregátor zaměřený na technické talenty. Na první pohled se podobá Linkedin, kde vyhledáváte profily podle zadaných kritétií. Rozdíl je, že AmazingHiring tahá data z desítek zdrojů, jako jsou profesní komunity nebo sociální sítě, takže najde více profilů než Linkedin, a hlavně k velké většině dohledá i emaily. Detailní popis je v tomto článku.
Jistě, někteří sourcing nadšenci si umí potřebné profily a kontakty dohledat sami za pomoci různých bezplatných nástrojů, ale já tím nechci ztrácet čas. Jsem přesvědčený, že vyhledávání dat na netu je přesně ta činnost, kterou stroj zvládne lépe. Člověk by se měl soustředit víc na budování vztahů s kandidáty a kreativní činnosti.
Cena je 3.600 dolarů ročně (81 tisíc CZK), a díky AmazingHiringu už nepoužíváme žádnou z placených verzí Linkedin. Oproti konkurenci (Hiretual, TalentBin, Entelo) je Amazing hiring o cca 30 % levnější.

Emailing – Mixmax
Náš nábor se neobejde bez aktivního oslovování. Člověk si sice může vystačit s běžným mailovým klientem, ale nástroje jako Mixmax nebo Yesware zvednou mailing o několik úrovní.
Můžete trackovat otevření a odpovědi emailů, sledovat úspěšnosti jednotlivých kampaní, nastavovat sekvence emailů, sdílet šablony v týmu, vytvářet zajímavé multimediální formáty apod.
Jsem velký fanoušek Mixmaxu, výčet jeho funkcí by vydal na samostaný článek, a není náhoda, že ho Jim Stroud nedávno jmenoval mezi nejlepšími recruitmentovými nástroji pro emailing. Platíme 200 dolarů měsíčně, takže kolem 55 tisíc CZK ročně.
Pokud chcete začít s něčím menším, můžete zkusit MailTrack, který stojí pár dolarů. Boomerang for Gmail je už o něco schopnější a stojí mezi 15 a 50$ / měsíčně.

Chatbot – Jobpal
Používáme chatbota, který umí odpovídat na otázky ohledně firmy a zaměstnání a je přes něj možné vyhledat volná místa a přihlásit se. Návštěvníkům našich kariérních stránek se automaticky otevře konverzační okno a mohou začít diskusi.
První sadu otázek a odpovědí jsme museli vytvořit sami, ale díky strojovému učení se chatbot neustále zlepšuje. Dnes umí zodpovědět 70% všech otázek a když něco neví, řekne si o nápovědu. Ta mu pak poslouží jako podklad pro další učení a proto se procento zodpovězených otázek neustále zvyšuje.
Měsíčně s chatbotem mluví cca 120 lidí a několik se jich přihlásí. Naším záměrem nebylo ani tak získat nové životopisy, ale zlepšit candidate experience a odlišit se od konkurence. Často vidíme, že kandidáti ve výběrovém řízení konverzují s chatbotem a doptávají se na další podrobnosti.

Chatbot je od německé firmy Jobpal, nasazení trvalo asi 3 týdny, implementace stála 1000 euro a za provoz platíme 200 euro měsíčně (cca 60 tisíc CZK ročně) bez nutnosti dlouhodobé smlouvy.
Chatboty se mezi sebou těžko srovnávají, protože nabízejí různé funkce a například čeští Feedyou dělají jiné typy chatbotů než Jobpal. Můžeme maximálně srovnat cenu za provoz, která je u Jobpalu levnější.
Inzerce
Nejvíce kandidátů máme z placených pozic na Linkedinu, kde nás 6 slotů stojí 9 tisíc dolarů ročně. Na těchto slotech točíme podle potřeby volné pozice a je to jeden z nejefektivnějších kanalů.
V Česku používáme Startupjobs, kde proinzerujeme asi 40 tisíc korun ročně. Dále používáme bezplatné Angellist a Indeed (experimentovali jsme s splaceným boostem, ale bez viditelných výsledků). Zkoušeli jsme Jobbatical (ten ale přinesl velké množství nerelevantních kandidátů). Jobs.cz použijeme jednou za čas pro administrativní pozice, ale kvalita kandidátů není příliš vysoká. Startupjobs jsou na tom v poměru cena / výkon daleko lépe.
Věnujeme se i Facebookové reklamě, kde hodně záleží na pozici, cílení a kreativě. Na některé pozice funguje velmi dobře, na technické pozice spíš hůře. Měsíčně utratíme maximálně 10 tisíc korun.
Eventy a práce s komunitou
Velkou položkou v našem rozpočtu je organizování eventů, workshopů, akademií a dalších aktivit. Ročně děláme kolem 60 akcí (v ČR i v zahraničí) a registrujeme přes 5 tisíc návštěvníků. Náklady jedné tuzemské akce nejsou tak vysoké, protože se konají v našich prostorách a platíme jen za občerstvení, takže se pohodlně vejdeme do 10 tisíc za jednu. Pokud bychom ale započítali čas vývojářů, kteří se musí přípravě věnovat, byli bychom v jiných číslech.

Účel technických eventů není zdaleka jenom nábor, ale obecný brand building, vztah s komunitou a sdílení know-how mezi našimi lidmi. Je to jedna z největších položek v recruitment budgetu a bohužel i nejhůře měřitelná z pohledu ROI. Věříme, že z dlouhodobého pohledu se nám tyto aktivity vrací. Ostatně většina firem v Silicon Valley takto funguje a do budování komunit se postupně pouští i firmy v ČR.
Kariérní stránky
Kariérní stránky máme vlastní, součástí stránek je blog, kde se snažíme publikovat kvalitní články a technická témata. To vyžaduje zkušené copywritery, kteří dělají korektury, stylistické úpravy a jsou schopni i napsat vlastní články. Běžná sazba pro anglicky píšící copywritery je kolem 600 Kč / hodinu a měsíčně se bavíme o částce kolem 15 až 20 tisíc CZK podle množství obsahu.
Vyhodnocení
Za recruitmentové nástroje vydáme ročně kolem 600 tisíc, 200 tisíc padne na inzerci a kolem 500 tisíc stojí eventy. Všechny tyto aktivity nám zajišťují kolem 120 technických kandidátů měsíčně, ze kterých si vybíráme 3 až 4 % nejlepších, tj. ideálně 5 až 6 nových vývojářů. Ročně nabereme 60 vývojářů a cca 20 lidí do dalších pozic (product management, marketing apod.).
Nejde úplně přesně na koruny spočítat přínos všech nástrojů, ale bez nich bychom museli mít o 1, možná až 2 lidi navíc (náš tým čítá dva recruitery, jednoho sourcera, jednoho community manažera a jednoho specialistu na relokace a onboarding).
Pokud uvažujete o větších investicích do recruitmentu, doporučil bych začít nejprve s free řešením. Například pro mailing nejprve začít s nástroji jako Mailtrack nebo Boomerang, osahat si je, zjistit co se z nich dá dostat, a až pak přejít na něco výkonnějšího. Většina nástrojů umožňuje i zkušební verzi, můžete si vyzkoušet například AmazingHiring na 14 dní zdarma.
Strašně důležité je možnost propojit nástroje mezi sebou a nemuset neustále kopírovat data z jednoho do druhého. Integrace a napojení jsou trendem posledních pár let, a bez nich riskujete, že vám technologie víc práce přidělají než ušetří.
7 reakcí na „Kolik investovat do náboru?“
Dobrý den, jak vždy super článek. Děkuji moc.A ať se Vám daří. Peter
Díky 😉
Díky Matěji, super užitečný content
Díky 🙂
Matěji, Feedyou připravilo už v beta provozu agenturní model. Cena provozu jednoho chatbota vyjde už tedy výrazně levněji. Nyní testujeme s agenturami, brzy budou informace dostupné i na webu.
Aha, fajn, tak dej pak vědět, ať jsem v obraze.
Matěji, díky moc za užitečný obsah – přesně takový přehled jsem potřeboval k návrhu inovace HR.