crowd

Kde hledat absolventy IT

V oboru informačních a komunikačních technologií jsou čerství absolventi velmi žádaní a firmy o ně všeobecně svádí lítý boj. Nejlépe je to vidět na různých veletrzích pracovních příležitostí, kde se jednotlivé společnosti předhání v tom, jak vysokoškoláky oslnit.

Bez propisky a bonbónů zdarma si jako zaměstnavatel ani neškrtnete, zvlášť když konkurenční firma rozdává iPhone nebo X-box za vyplnění dotazníku. Jsou to průhledné triky, které ale bezvadně fungují, alespoň na půdě fakulty. Podobné akce však slouží spíše marketingu než samotnému náboru.

Kde tedy šikovné absolventy najít?

Jobs.cz

Na váš inzerát může někdo ze studentů nebo absolventů odpovědět, ale je to spíše o náhodě a nelze na tento zdroj stoprocentně spoléhat. V oblasti ICT projektů lze inzerci pozic na pracovních portálech chápat spíše jako doplňkovou náborovou činnost, jelikož kandidáti (a především ti dobří, které přirozeně chcete mít v týmu i vy), se pohybují ve velmi specifické komunitě, kde trh s pracovními nabídkami funguje trochu „zvráceně“.

Kandidáti jsou třeba několikrát týdně přímo oslovováni různými firmami, personálními agenturami i headhuntery, kteří se u nich předhánějí s lákavými nabídkami.

Zajímavější výsledek zde můžete čekat při aktivním prohledávání životopisů, které sem vkládají samotní zájemci o práci, tedy i studenti a čerství absolventi.

Tento způsob vyhledávání kandidátů však zabere nějaký čas a s tím je třeba počítat. Pokud je vaše firma dostatečně velká nebo naopak právě prorážíte na trh, pak je dobré zvážit zde investici do reklamy; Jobs.cz v této oblasti může nabídnout různé varianty.

LinkedIn

Studenti i čerství absolventi již s tímto nástrojem běžně pracují, především opět ti, kteří se snaží ještě během studia získat nějakou konkurenční výhodu v podobě praxe nebo studijních stáží v zahraničí. S tím vším je potřeba se někde pochlubit a LinkedIn k tomu poskytuje ideální prostředí.

Váš personalista zde získá cenné kontakty, ale opět je potřeba věnovat tomuto zdroji více času. Výhodou je, že zde můžete zveřejňovat pracovní nabídky a další zajímavé informace zcela zdarma přímo na svém profilu nebo i za poplatek na profilu vaší společnosti. Tuto profesní síť můžete chápat zároveň jako veřejnou databázi potenciálních uchazečů.

Všichni zaměstnanci v HR, ale i v oblasti středního a vyššího managementu by s tímto nástrojem měli umět pracovat (pro různé kategorie profesionálů bych však volil arůzný způsob prezentace, toto téma si však zaslouží samostatný článek).

V současné chvíli je náborář bez znalosti LinkedIn podobně užitečný jako Java Developer bez znalosti SQL.

Interní zdroje

Zdroje pro nábor šikovných studentů nebo absolventů hledejte nejlépe uvnitř firmy, (samozřejmě hlavně za předpokladu, že se vaše společnost zabývá touto oblastí nebo máte alespoň velké IT oddělení). IT společnosti jsou typické tím, že v nich pracují velmi mladí lidé, kteří často zůstávají s prostředím své alma mater v kontaktu i dlouho poté, co zde ukončili studium.

Dobrý náborář ve vaší firmě by měl se zaměstnanci udržovat přátelské vztahy, ideálně i mimo pracovní dobu a prostředí, k čemuž se nejvíce hodí různé firemní akce (bowling, hospoda, sportovní zápas), kde se pak nejlépe dostanete k dalším kontaktům.

Tato startegie bude univerzálně fungovat na všechny oblasti, které potřebujete pokrýt. Samozřejmostí za doporučení vhodného kandidáta by pak měla být i přiměřená finanční nebo jiná odměna. Než začnete hledat kandidáta „venku“, zveřejněte nejdříve poptávku uvnitř firmy.

IT komunity

Podaří-li se vašemu náboráři proniknout do některé IT komunity a udržet se tam i poté, co ajťáci odhalí jeho pravý záměr – tedy otravovat je něčím tak přízemním jako jsou nabídky práce – máte vyhráno.

Obvykle ale toto prostředí slouží především k odborným diskusím a přítomnost člověka, který z nich bude chtít vylákat životopisy a dotáhnout je na pohovor, nemusí zdejší účastníky vůbec nadchnout.

Doporučuji spíše respektovat soukromí a původní záměr těchto komunit / diskusních fór atd. a nabídky práce pak směřovat třeba do skupin na LinkedIn.

Dalšími možnými zdroji pro nábor čerstvých absolventů jsou např. již zmíněný veletrh pracovních příležitostí, různé studentské akce typu JobDays či TechDays, firemní databáze kandidátů (s níž je potřeba umět dobře zacházet a hýčkat si ji), odborné konference nebo přednáškové cykly na vysokých školách, které může vaše společnost pro studenty pořádat.

Můžete zkusit i personální agentury, v této oblasti je to ale většinou ztráta času, i když zde záleží hodně na objemu, v jakém nábor ICT specialistů provádíte.

Pokud bych měla shrnout úspěšnost vlastních náborových praktik se zaměřením na čerstvé absolventy v oblasti ICT, tak bych prvních pět příček obsadila následovně:

  1. interní zdroje
  2. prohledávání životopisů na Jobs.cz
  3. firemní databáze
  4. oslovení kandidátů na LikedIn
  5. inzerce na pracovních portálech

Přečtěte si návod, jak správně vést pohovor s čerstvým ajťákem.

V tomto článku se dočtete o nástroji pro prohledávání IT sociálních sítí jako GitHub nebo StackOverflow.

Připravujeme další zajímavé články ze světa náboru IT odborníků. Nechte nám na Vás e-mail, ať Vám nic neuteče.