Jak vychovat speakery pro konference.

Motivujte vaše lidi mluvit na konferencích a odborných akcích, protože pro brand firmy (a pro nábor) tím udělají víc, než sponzorská loga a firemní brožurky.

Recruitment se dělá na podiu

Konference jsou pro recruitery hlavně stánky, reklamní předměty a letáčky. Ale dobrý speaker z vaší firmy, který nadchne publikum parádním vystoupením, se do myslí účastníků zapíše stokrát víc.

Někteří lidé se veřejnému vystupování věnují přirozeně, ale většinu je třeba lehce postrčit, namotivovat, a podpořit. Proto jsme založili Speakers program, abychom vychovali více speakerů, kteří budou šířit dobré jméno firmy. Program je důležitý i jako rozvojový nástroj, díky kterému lidé získají nové zkušenosti, mohou cestovat a reprezentovat firmu.

Nejlepší technologické firmy mají podobné programy a nejpropracovanější systém má například Google se svým Google Experts Program nebo Mozilla Tech Speakers.

Základní principy našeho programu jsou vzdělávací akce, partnerství s komunitami, kvalitní interní komunikace a finanční krytí nákladů. Každou z oblastí rozebereme podrobně.

Nastartovat zájem 

Každý projekt nebo nová iniciativa musí být dobře odkomunikovány. Kvalitní marketing prodává i v interní komunikaci a kampaň musí jít vždy přes více kanálů. My jsme použili:

  • Bannery a plakáty
  • Článek na intranetu a na Slacku
  • Instastories
  • Vysvětlení na all-hands meetingu
  • Videoklipy na obrazovkách v kanceláři

Program jasně podpořil i CEO firmy, který sám na konferencích často mluví. Dobré příklady táhnou.

Zájemci se mohli hlásit do Speakers Bootcampu a během dvou týdnů se do programu přihlásilo 50 lidí (z celkových 200 lidí ve firmě).

Komunikace nesmí usnout a je třeba program neustále připomínat. K tomu slouží speciální Slack kanál a hashtag #strvspeaks. Zde sdílíme aktuality, fotky z akcí, tipy na zajímavé články a nabídky na vystoupení, které dostáváme.

Speakers Bootcamp

Připravili jsme sérii workshopů pro zlepšení prezentačních dovedností, rétoriky, designu prezentace, a nebo jak správně napsat conference pitch. Součástí programu byly i individuální konzultace s lektory angličtiny.

Všechny workshopy jsme nahrávali a vydali jsme také několik článků s tipy pro začínající speakery.

Noví speakeři potřebují získat jistotu, a proto je dobré postupovat po malých krůčcích. Uspořádali jsme menší interní akce, jako například Fuck-up nights, kde si mohli poprvé vyzkoušet vystoupení před publikem. Osvědčeným formátem jsou i krátké Lightning talks, které organizuje ReactiveConf.

Výhodou STRV je, že organizuje plno vlastních meetupů, kde se speakeři mohou vytrénovat, než vyrazí na větší akci do zahraničí.

Spolupráce s konferencemi

Připravili jsme seznam vývojářských meetupů a konferencí po Evropě, které mají otevřený “Call for speakers”, tj. přijímají nabídky vystoupení. Pro začátek jsme některé meetupy kontaktovali, abychom co nejrychleji domluvili první vystoupení a měli success stories, kterými namotivujeme další speakery.

Pro vyhledávání konferencí využijte buď specializované weby jako PaperCall.io, zapátrejte na různých komunitních webech, kde se aktualizují seznamy plánovaných konferencí (FrontendFront, Reactjs.org) a nebo vyhledejte v Googlu dané téma ve spojení se slovy jako „Call for papers“, „Call for proposals“, „Call for speakers“, „Apply to speak“, „Become a speaker“.

Časem jsme spolupráci s některými komunitami prohloubili a přispěli na akci drobným sponzoringem a nebo pomohli s propagací.

Přestože jsme s přihlašováním ze začátku pomáhali, je to hlavně úkol pro speakery. Oni nejlépe vědí o akcích v jejich oboru, a není v silách HR pokrývat všechny konference a meetupy po Evropě.

Cestovní náklady na speakers program jsou kompletně hrazené firmou, a na evropskou konferenci vychází za letenky a hotel kolem cca 15 tisíc na jednu.

Kde na to vzít čas?

Často se řeší, zda má firma vyhradit speakerům čas na přípravu v rámci pracovní doby. Nemyslím si to. Vystoupení na konferenci pomáhá speakerům budovat jejich profesní brand, a stejně tak pomáhá firmě. Připadá mi fér se o náklady podělit: firma hradí cestovné a čas na konferenci, speaker naopak věnuje svůj čas na přípravu.

Navíc příprava vystoupení není jen tvorba prezentace, ale i sbírání podkladů a studium problematiky, a to mohou být i desítky hodin. Těžko přesně určit, co ještě je příprava a co už ne. Tím neříkám, že si člověk nemůže přednášku otevřít v práci a něco na ní udělat, ale v principu to je dobrovolná aktivita v rámci vlastního času.

Výsledky

Z celého programu se nakonec vypracovalo několik elitních speakerů, z nichž někteří zvládli i 8 a více akcí za rok. V prvním roce naši lidé mluvili na skoro třiceti akcích v 15 zemích v Evropě, v USA a v jižní Americe.

Na celém programu je nejlepší, že spojuje hned několik cílů: motivace a rozvoj seniorních lidí, kteří firmu reprezentují, prohlubování know-how, vizibilitu firmy v IT komunitě a nepřímo i nábor.

První ročník jsme uzavřeli workshopem, kde naši zkušení speakeři nasdíleli své rady a tipy, a pomohli tak namotivovat další zájemce.

Jako každý podobný program je třeba dohlížet, aby neupadal, což se i nám bohužel trochu stalo. Druhý ročník už jsme nekomunikovali tak silně jako první, a je znát, že z toho trochu vymizela energie. Nikdy není hotovo a máme v záloze pár dalších nápadů, které jsme zatím nezrealizovali:

  • Vytvořit speakerům profily, jako jsou například na SpeakerHub
  • Udělat pěkný merchandising, který bude exkluzivně jen pro speakery.
  • Vytvořit systematický mentoring program, kde zkušení speakeři pomáhají začínajícím.

Poslední otázkou je, zda se díky programu nabrali nějací lidé? Jednoznačnou odpověď nemáme, je to těžko dosledovatelné, ale můžu potvrdit, že často vidíme nárůst CV z míst, kde náš speaker vystupoval. Také speakeři potvrzují, že se jich po vystoupení často lidé ptají na firmu a na práci. Neprůstřelné KPI nemáme, ale věříme, že to má smysl.

P.S. Zde jsou další užitečné články, které mohou vašim speakerům pomoct:

A pre-talk checklist for the stressed presenter’s peace of mind

Terrified of speaking at a conference? Submit anyway!

Preparing for a Tech Talk, Part 1: Motivation

How to sound smart in your TEDx Talk

How to get your tech talk on stage from 0 to 8 times in one year

My first tech talk. A step outside my comfort zone that paid off!