Jak ulovit obchodníky?

Budoucnost je ve webech zaměřených na vyprofilovanou cílovku, které vytváří komunitu, angažují návštěvníky zajímavým obsahem a přinášejí kandidátům i inzerentům vyšší hodnotu než inzertní nástěnka.

V jednom z minulých článků jsem psal o zajímavých projektech, které se snaží uchopit pracovní inzerci jiným, modernějším způsobem.

Do oblasti pracovní inzerce pronikají trendy, které vidíme v marketingu obecně:

  • zákazník je lépe informovaný, chce vědět, co a od koho si kupuje, chce mít srovnání a chce reference. Díky internetu a obrovskému množství informací se původně asymetrický vztah obchodník-zákazník změnil na symetrický.
  • firmy se soustředí na budování vztahu, komunity, udržování obousměrné komunikace. Vidíme to na příkladu firemních blogů, kvalitních firemních časopisů, newsletterů, angažování zákazníků na sociálních sítích apod.

Obsah je všechno

Převedeno do světa náboru to znamená přinášet detailní informace o firmách, vzdělávat, bavit a rozvíjet prostřednictvím kvalitního obsahu, sdružovat podobně smýšlející lidi, umožňovat jejich interakci na sociálních sítích a ve finále jim předložit relevantní pracovní nabídku.

Kvalitním obsahem je možné nejen přitahovat nové čtenáře, ale hlavně dávat těm stávajícím důvod se na stránky pravidelně vracet. Pokud se obecně uvádí, že pouze 20 % populace aktivně hledá místo, je klíčové vytvořit nástroj, kterým udržujete komunikaci se zbytkem, který sice nehledá, ale když vidí zajímavou nabídku, tak se ji nebrání.

Důležité je myslím profilování serveru na určitou cílovku, protože jenom pak je možné  připravovat čtenářům obsah na míru a vytvářet komunitu fanoušků. To je příklad startupjobs, jejichž content marketing je logicky zaměřený na život ve startupech, programování, online business apod.

Startupjobs.cz

I velké portály se snaží o obsahový marketing, ale pokud cílí na účetní, programátora i manažera, musí být obsah v obecnější rovině (např. jak uspět u pohovoru) a relevance tím pochopitelně klesá. Dobře to je vidět na magazínu airjobs TukuTuku. Tam je všechno od článků jak se staví mosty, jak mluvit na veřejnosti, až po jak se žije ve vězení… No nevím, to už mi trochu připomíná, jak pejsek a kočička vařili dort.

Business Animals

Jedná se o portál, který je zaměřený na obchodníky. Má všechny atributy moderního profesního webu a zejména po stránce budování komunity je opravdu ukázkový.

Hlavním magnetem návštěvnosti je „Magazín o úspěšných“ a musím říct, že smekám před jejich redakčním týmem. Zatímco jiné servery přinášejí články tak jednou za týden, zde jich vzniká i několik denně. Ústředním motivem je „Jsme obchodníci a jsme na to hrdí.“ Je to náš lifestyle, nastavení mysli..

BusinessAnimals.cz

Články jsou o prodejních technikách, rozhovorech s úspěšnými obchodníky, o tom jak se starat o business šatník, jak dělat networking, ale i takové praktické rady, jako „Kavárny, co teď frčí, a kam můžete s klidným srdcem vzít klienta.

Podle zakladatelky Jitky Zoderové má magazín čtenost solidních 50 tisíc unikátních návštěv měsíčně. Když se kouknu na čtenost jednotlivých článků a míru engagementu (tj. lajkování, sdílení, komentáře), tak nemám důvod tomu nevěřit. Komunita na facebooku má 12.773 fanoušků. Pro srovnání uvádím čísla dalších portálů:

  • jobs.cz 42.934
  • proudly: 18.958
  • startupsjobs: 11.489
  • airjobs: 7.518

Tato čísla jasně ukazují, že pro získání fanoušků je efektivnější tvořit konzistentní a kvalitní obsah, než oblepit billboardy půlku Prahy (viz. airjobs).

Kvalita vítězí nad kvantitou

V rámci budování komunity pořádají BusinessAnimals pravidelná setkání nad skleničkou drinku. Vyrazil jsem na MeetUp #3, abych nasál trochu obchodnické atmosféry.

Sympatické bylo, že v rámci večírku proběhla mini-přednáška „Jak jsem se mýlil v obchodě.“ Při rozhovoru s jedním z obchodníků jsem si uvědomil, že vzdělávací obsah je vlastně určitou zárukou kvality kandidátů. Jako v každé profesi, těch 20 % nejlepších je přirozeně zvídavých, sleduje informace z oboru, čte a sebevzdělává se. Tudíž pravidelní čtenáři takového webu budou logicky patřit k tomu lepšímu, co se v dané profesi najde.

MeetUp Business Animals

Rozhovor s Obchodními zvířaty: Jitka Zoderová (zakladatelka) a Pavla Lokajová (šéfredaktorka).

Jak a proč vznikli BusinessAnimals?

Pavla: BusinessAnimals.cz vzniklo z naší vlastní potřeby v březnu 2014 s původní myšlenkou vytvoření sociální síť pro obchodní pozice.

Jitka: Obchod miluju a vždycky jsem kolem sebe měla lidi, kteří tvrdě makali a jeli na výkon, ale také si dokázali výsledky své práce náležitě užít. Chtěla jsem s někým sdílet obchodnický lifestyle a měla jsem pocit, že nemám kde, že se v Česku píše snad o všem, jen ne o obchodnících, a přitom je jich tolik a pro firmy je klíčové s nimi umět pracovat.

Jitka Zoderová

 

Pavla: Jinými slovy chybělo nám na trhu místo, kde bychom si mohli vyměnit své zkušenosti, diskutovat na aktuální témata a být vidět, pochlubit se svými úspěchy. V neposlední řadě nikde nebyla přehledná nabídka pracovních příležitostí vyloženě pro sales pozice.

Čím se BusinessAnimals liší od klasického job portálu?

Jsme největší komunita obchodníků v Česku. Nejdeme cestou pracovního portálu ani pracovní agentury, fungujeme jako marketplace, kde se setkávají dvě strany.

Firmy o sobě dávají vědět pomocí rozhovorů i svého profilu, vystavují své pracovní nabídky, vyhledávají vhodné kandidáty v naší databázi a objevují nové talenty. 

Pavla Lokajová

A na druhé straně obchodníci, kteří chtějí být vidět, být informováni o aktuálních pracovních nabídkách, aktuálním dění v obchodu, hledají inspiraci, vzdělávají, čtou rozhovory s úspěšnými, propojují se a jsou blíže k nejlepším obchodním nabídkám práce. Za pomoci inzerce, firemních profilů a magazínu se dozvídají o firmách více a mohou si tak vybrat tu nejvhodnější pracovní nabídku, která jim vyhovuje nejvíce.

Budujeme komunitu. Jsme zaměřeni pouze na obchod. Píšeme vlastní magazín a poskytujeme zpravodajství o obchodě, jedná se o nové médium, které získává na popularitě, platí se pouze za členství, neplatí se další poplatky za vyhledávání obchodníků.

Proč obchodníci? Je ta skupina nějak specifická? Jaké služby a informace očekávají?

Obchodníci jsou lidé zaměřeni na cíl a na výkon. Snaží se vyvarovat věcí, které jim zbytečně berou čas, takže například články v magazínu jsou stručné, jdou přímo k věci, nejsou nijak květnaté, jde o to, aby předaly jen tu hlavní myšlenku. Stejně tak služba musí být přizpůsobena tomu, aby jim ušetřila čas a nevnímali ji jako „práci navíc“.

4) Jaký je cenový model pro zákazníky?

Firemní propagace je zajištěna formou členství. Na výběr jsou tři plány:

5) Jak je těžké založit nový job portál? Takových pokusů tu už bylo hodně, některé velmi pěkné, ale nakonec to pohořelo… 

Původním cílem BusinessAnimals.cz nebylo vytvořit další konkurenci pracovním portálům, u nás šlo o organický vývoj a přenastavování business modelu, kdy jsme zjistili, co funguje a nabízíme firmám služby v rámci ročního členství. Najít a zaučit kvalitní obchodníky nejde ze dne na den, i když to firmy chtějí a my se jim snažíme ten proces co nejvíce urychlit.

Tím, že jsme úzce zaměřeni na obchodní pozice, tak si přes nás najdou kvantitativně méně lidí než přes Jobs.cz, nicméně firmy oceňují právě to, že přes nás najdou skutečně relevantní kandidáty, kteří navíc díky rozhovoru ví, o čem pozice je a odpadá tím spousta zbytečných pohovorů a zaučování neadekvátních kandidátů.

Každého nového obchodníka, který si zřídí profil, kontaktujeme po telefonu, abychom si ověřili, že v databázi máme opravdu validní kandidáty.

Můžete zveřejnit nějaká čísla?

  • Zaregistrováno přes 800 firem a více než 150 z nich přes BusinessAnimals.cz aktivně hledá obchodníky.
  • Databáze přes 3000 registrovaných obchodníků
  • Online magazín s návštěvností 50 000 unikátních návštěv měsíčně – problém s trafficem nemáme, naopak naše návštěvnost neustále stoupá a je to naše velká výhoda.
  • Přes 12 000 fanoušků na Facebooku

Máte inspiraci v zahraničí? 

Ne. 🙂 Vzniklo to z vlastní potřeby a následná obměna business modelu reagovala na poptávku.

Jak vidíte budoucnost? Kam se chcete dostat? 

Cílem je změnit povědomí o obchodu nejen v Česku, ale i v jiných zemích světa, a usnadnit obchodníkům hledání práce nejen tím, že je sdružíme, ale také tím, že je budeme vzdělávat v rámci našeho obsahu.

Více žít i offline – organizovat různé konference, kde se firmy budou moci prezentovat před novými potenciálními obchodníky a také zvyšovat povědomí o své značce, přednášet na školách, aby již studenti přemýšleli o obchodu jako o povolání pro svoji budoucnost a obchod pro ně nebyl jen záložní řešení.

Chceme také profily obchodníků udělat více živé, interaktivní, možná zavést nějaký systém doporučení a referencí.