Jak ulovíme zaměstnance v roce 2015?

Náboráře vystřídá počítač – Facebook vtrhne do kanceláří – Konec monopolu LMC? – Stoupnou mzdy

Nábor jako marketing

Můžeme očekávat, že do náboru budou stále více pronikat marketingové metody za účelem budování značky zaměstnavatele, cílení na vhodné uchazeče, budování vztahů s uchazeči apod. Jaké důsledky to ale bude mít pro práci náboru a požadované kompetence náborářů? Pojďme se v rychlosti podívat, kde je dnes marketing a jakou cestu ušel za posledních pár let, protože je velmi pravděpodobné, že stejnou cestou si projde i nábor.

Marketing byl i po nástupu internetu ještě několik let poměrně konzervativní. Reklama na internetu se řídila podobnými principy jako reklama v tištěných médiích, tj. prodával se reklamní prostor, dělali se výzkumy cílovky a celkově běželo vše při starém.

Před pár lety se marketing přehoupl do digitálního věku. Dnešní marketér je do určité míry programátor, který z různých systémů doluje data o chování lidí na internetu, sestavuje algoritmy a programuje reklamu.

Spolu s tím přišla hyperspecializace a v rámci marketingu máme odborníky na SEO (Search Engine Optimization), RTB (Real Time Bidding) nebo PPC (Pay per click).

Reklamní agentury o překot zaměstnávají programátory, matematiky a další IT experty. V reklamním businessu už nejsou na výsluní kdysi nezpochybnitelní suveréni jako Ogilvy & Mather nebo WPP, ale prim hrají Google a Facebook, za kterými se tlačí celá armáda nově vzniklých digitálních agentur.

Google

Tuto revoluci způsobila dosažitelnost technologií, které jsou schopny zpracovávat za rozumnou cenu obrovská množství dat, která lidé svým chováním generují. Myslím, že je jenom otázkou času, kdy podobnou revoluci zažijeme v náboru. Ostatně „2015 global recruiting trends“ od LinkedInu předpovídá, že hlavní trendy pro tento rok jsou:

  • Social Media
  • Digital Marketing
  • Mobile
  • Machine Learning
  • Big Data Analytics

Myslím, že je to jasné. Do pár let se náboráři rozdělí na méně kvalifikovanou pracovní sílu pro styk s kandidátem (něco na způsob operátorů call centra nebo pracovníků na přepážkách) a mozek (programátory a marketéry, kteří budou sledovat digitální stopu kandidátů, sestavovat profily a predikce chování, automatizovat komunikaci). Jednou z prvních vlaštovek je firma Prophecy Sciences, která se snaží vnést do náboru „neurovědu, gamifikaci, biometriku a umělou inteligenci“.

Hezký příklad, jak vypadá „nový“ nábor v praxi, si přečtěte zde.

Je na každém, kterou cestu si zvolí, ale pokud chce být mozkem, měl by se urychleně začít věnovat digitálnímu marketingu. To by mohlo být hezké předsevzetí do Nového roku. Doporučuji pro začátek sledovat například tyinternety.

Mobilní technologie

Počet lidí, kteří pracovní nabídky vyhledávají přes mobil vzrostl v loňském roce z 20% na 38% a počet uchazečů, kteří přes mobil podali přihlášku vzrostl z 16% na 28% (zdroj LinkedIn). Tento trend samozřejmě ještě poroste, a proto je třeba v roce 2015 připravit vaše kariérní stránky pro mobilní zařízení. Možná začněte malým testíkem. Zajděte na tuto adresu a zadejte url vašich stránek. Okamžitě uvidíte, jak se zobrazují na různých druzích zařízení.

Možné je čas si na vašich webovkách trochu uklidit. Pryč jsou doby složitých flashových animací, dnes je v kurzu jednoduchost, rychlost, přehlednost. Stejně tak je třeba zajistit, že kandidát se může přihlásit přes svůj facebookový nebo linkedin profil a nebudete ho nutit vyplňovat několika položkový dotazník. Jen si to zkuste vyplnit na mobilu při cestě tramvají… Více o mobilních technologiích zde.

Sociální sítě

To, že nábor bude stále více „social“ je natolik otřepaná fráze, že ji nechci déle pitvat. Aktivity na sociálních sítích bych rozdělil na dvě části: search (People As Merchandise – Ano, četli jsme to všichni) a budování vztahů s kandidáty. Na to ale nestačí udělat firemní profil na facebooku a jednou za měsíc tam pověsit tiskovou zprávu.

Je třeba vytvořit dobře fungující marketingový mlýn, kde sociální sítě fungují jako magnet na kandidáty, probíhá interakce s nimi, budování důvěry a zájmu o značku a ve finále jsou kandidáti směřováni na kvalitní kariérní stránky, kde dojde ke konverzi.

Samozřejmě se o to může postarat agentura, ale ani sebelepší agentura není schopná uvařit kvalitní obsah z ničeho. Na to potřebují mít dobrého partnera a tím by měl být náborář. On s kandidáty mluví, ví na co se ptají a co je na firmě zaujalo. A on (nebo ona) by měl mít rozhodující roli při vytváření obsahu a proto se neobejde bez základních principů public relations.

Facebook

Už chvíli se proslýchá, že facebook připravuje nějakou formu sociální firemní sítě nazvané pracovně Facebook At Work. Její spuštění by mělo přijít každým dnem a určitě budeme mezi prvními, kdo o ní přinese informaci.

Facebook trápí, že zatímco LinkedIn je vnímána jako seriózní síť a ve firmách bez problémů funguje, tak facebook je často zakazován. Lidé se něj připojují pouze ve volném čase a to znamená i menší objem reklamy, který je možné dodat. Ano, někteří zaměstnanci to řeší tím, že sedí na firemní wi-fi a facebook mají puštěný na mobilu, ale prostor pro reklamu na mobilních zařízeních je omezený a proto se chce facebook dostat na pracovní desktopy.

facebook work

Facebook at Work by měl umět dva okruhy věcí: prvním je vnitrofiremní sít, pravděpodobně něco na způsob Yammeru od Microsoftu, který svým prostředím facebook velmi připomíná. Některé předpovědi jdou ještě dál a předvídají vznik kolaborativního prostředí na způsob Googel Apps For Work.

Druhou kapitolou je oddělení soukromého a pracovního profilu. Tím by každý uživatel mohl mít okruh přátel a s nimi sdílet soukromé informace a vedle toho oddělenou síť pracovních kontaktů na způsob LinkedIn.

Aktualizace 26/2: Po letmém prozkoumání mi Facebook At Work připadá málo zajímavý, abych mu věnoval článek. Ale pokud chcete vědět více, přečtěte si článek na Lupě.

Pracovní portály

LinkedIn report očekává nárůst využití pracovních portálů o 15%. Zatímco klasické portály jsou spíše na ústupu (viz klesající tržní hodnota Monsteru), tak na druhé straně vidíme nárůst agregátorů typu Indeed, které vyzobávají data z portálů a kariérních stránek firem. Určitě půjdou nahoru i různé formy internetových tržišť typu Hired a specializované job portály.

V České republice se tak jako každý rok mluví o tom, že přijde „něco velkého“ a začne konkurovat firmě LMC a tak jako každý rok se nic nestane. Myslím, že náklady vstupu na trh jsou příliš vysoké a zisky z dlouhodobého hlediska příliš nejisté, aby to někomu za boj s monopolem jobs.cz stálo. Ale rád se nechám překvapit…

Start-Upy

Česká startupová scéna je na HR startupy poměrně chudá, což je k velikosti trhu celkem pochopitelné. Proto většina vzniknuvších startupů musí primárně mířit na globální trh. Z poslední doby bych zmínil startmonday (aplikace pro tvorbu videovizitek), jobote (systém pro nábor zaměstnanců přes doporučení), hired, slovenský cloudový ATS systém Inhiro.

Ve světě vidíme, že některé startupy už pořádně dospěli a mají za sebou kapitál v řádech desítek milionů dolarů. Tím myslím například leadera ve video-interview HireVue, další videointerview firmu Sonru a nebo nově Zenefits.

Pracovní právo

Novinek v roce 2015 moc není a to je myslím dobrá zpráva. Zvýšila se minimální mzda na 9.200 Kč a stejně se zvýšily i nejnižší úrovně zaručené mzdy v jednotlivých skupinách prací. Sníží se množství dokumentů, které vyžaduje inspektorát práce při kontrole nelegálního zaměstnávání. Doposud platila povinnost mít na každém pracovišti fyzické originály. Docela by mě zajímalo, jak to vlastně v praxi fungovalo. Stavební firma, která opravovala dálnici, sebou pravděpodobně vozila maringotku se složkami zaměstnanců.

Došlo k odložení zákona o úrazovém pojištění na rok 2017 a do té doby budou zaměstnavatelé postupovat podle zákoníku práce. Dále došlo k nárůstu povinností v evidenci a hlášení pracovních úrazů. V roce 2015 bychom se snad mohli dočkat výkladů některých nejasností vyplývajících z NOZ.

Nejlepší zprávou je snížení ceny paliv, což ocení dojíždějící zaměstnanci. Ranní kolony na příjezdech do Prahy tak jistě ještě zhoustnou.