Jak oslnit na konferenci

Čeká vás vystoupení na konferenci, přednáška nebo školení? Přečtěte si praktické rady, které jsem vypiloval po několika desítkách vystoupení. Posuňte vaši prezentaci na profi level.

Pozvěte se na konferenci

Pokud začínáte, je dobré vytipovat menší meetupy, spojit se s organizátory a nabídnout jim své téma. Velké mezinárodní konference mají často otevřený “Call for speakers”, kde vyzývají speakery, ať jim zašlou svá témata. Připravte si svůj “conference pitch”, který bude obsahovat popis tématu, krátké bio a reference.

Osobně jsem se tak dostal jako speaker na plno mezinárodních konferencí, včetně Hiring Success v San Franciscu. Tady je pro inspiraci můj conference pitch.

Zvolte správnou appku

Tři nejběžnější nástroje pro tvorbu prezentací jsou PowerPoint, Google Slides (moje volba) a Apple Keynote (skvělý, ale málo rozšířený). Je vhodné pracovat s prezentací v cloudu, a neposílat ji organizátorům jako soubor, ale jako odkaz. Když pošlete soubor, už nemůžete nic měnit. Cloudovou prezentaci můžete dál upravovat a tunit. Zjistěte si včas formát prezentace (16:9 nebo 4:3).

Prezentaci mám vždycky v mobilní aplikaci, abych si jí těsně před vystoupením mohl připomenout a projet. Na mobilu zvládnete i menší editaci na poslední chvíli.

Nepodceňujte techniku

Když jsem pozvaný na přednášku, chci mít jistotu, že všechno klapne a jsem nezávislý na technice organizátorů. Vždy mám sebou Mac s nabíječkou, redukci na HDMI a SVGA, mobil s nabíječkou (abych mohl vytvořit hotspot, když padá wifina), klikátko a náhradní baterky, bluetooth reproduktor a někdy beru i Apple TV, abych měl zálohu a mohl prezentaci spustit i z mobilu.

Pokud si můžete vybrat jaký mikrofon si vzít, vyberte si handsfree. Mikrofon do ruky překáží, a pokud ho člověk nedrží v konstantní vzdálenosti od pusy (což je celkem těžké), hlasitost v sále kolísá.

Gif versus video

Na každé konferenci někomu klekne video, a proto se mu raději vyhýbám. Oproti tomu gif je sázka na jistotu, protože se spouští přímo v prezentaci a přehrává se bez problému. Videa je možné konvertovat na gif pomocí některé z mnoha aplikací.

Nikdy nedělejte live demonstrace, tj. naživo něco na počítači ukazovat. Může se to pokazit, zamrznout nebo zaseknout, a hlavně speaker kouká do počítače a nemůže se plně věnovat publiku. Je lepší si demo udělat doma při zapnutém nahrávání obrazovky, a pak ho pustit jako video nebo gif, který můžete komentovat.

Prezentace je doplněk

Speaker čtoucí odrážky ze slidů je na podiu zbytečný. Stačilo by poslat lidem prezentaci, ať si jí za 5 minut projdou. Prezentace musí doplňovat, nikoli kopírovat, projev speakera. Jeden výstižný obrázek má větší efekt než plný slide textu. Pokud jste ale začínající speaker, může být prezentace více “ukecaná”, aby vám pomohla držet nit.

Pokud musíte odrážky použít, nezobrazujte je všechny najednou, ale postupně na klik. Protože když rovnou ukážete celý slide, lidi si ho přečtou a přestanou poslouchat.

Mrkněte pro inspiraci na SpeakerDeck, kde jsou uložené tisíce prezentací z konferencí.

Oblečte se pohodlně

Oblečte se volně, pohodlně a sebejistě. Pokud víte, že se můžete začít potit, vemte si oblečení, na kterém to není vidět. Věřte mi, že na podiu může být pořádně horko, a to nejen z trémy, ale můžou na vás svítit reflektory nebo vás bude ohřívat svítící panel či velkoplošná obrazovka.

Já proto sázím na tmavé barvy, většinou si beru triko a přes něj sportovní sako. Do kapes si můžu ukrýt drobnosti, jako papírek s tahákem, kapesník, žvýkačky, malý deodorant apod.

Nepředstavujte se

Jsme vychováni, že je zdvořilé se nejprve představit. Ale to při prezentování neplatí. Od toho je moderátor, který vás uvede. Domluvte si s ním, co chcete aby o vás zaznělo. Není nic horšího, než když speaker zabije prvních 5 minut povídáním o sobě. Ne, ne, ne. Lidi přišli na obsah. Zachyťte hned jejich pozornost, běžte k věci, vtáhněte je do příběhu už od první sekundy. Neztrácejte čas svůj ani jejich prezentováním vlastního životopisu. Lidi si vás kdyžtak vygooglují.

Naučte se první 3 věty nazpaměť

Osobně nedopodučuji učit se prezentaci slovo od slova. Nepůsobí to přirozeně, a když vám vypadne věta, začnete zmatkovat. Výjimkou je ale začátek projevu. Ten je třeba mít vypilovaný. Chce to zajímavý otvírák, překvapivou myšlenku, zdánlivý nesmysl, něco provokativního. Svojí přednášku na Evolve Summitu jsem začal větou: “Když požádáte 100 lidí o sex, alespoň jeden řekne ano.” Tím si spolehlivě zajistíte pozornost každého v sálu.

Tajné ingredience

Lidi vydrží dávat pozor jen pár minut. Vaše přednáška nesmí být monotonní blok technického přednesu, ale je třeba střídat rytmus a zařadit několik osvědčených prvků.

Řešte existující problém

Jakým problémům čelíme a jak vaše prezentace lidem pomůže? “Počty reakcí na inzeráty neustále klesají. Lidé jsou přehlcení náborovou reklamou. Proto vám dnes ukážu několik tajných postupů, jak zvýšit množství odpovědí až o 400%.“

Osobní příběh

Vložte do prezentace nějakou osobní historku a zkušenost. “Byl jsem zoufalý, neobsazených pozic přibývalo. Pak jsem ale začal experimentovat s XY….”

Konkrétní příklady

Vždy musíte ukázat konkrétní příklady, ať si mohou lidi téma lépe představit a vidí jeho dopad do praxe.

Praktické tipy

Najděte pár quick wins nebo praktických drobností, které díky vaší přednášce mohou lidé začít používat hned druhý den. Shrňte je na samostatný slide někde na konci prezentace.

Aha moment

Vypilujte jednu myšlenku, jednu větu, kterou necháte silně zaznít. Ať si lidé řeknou: “Aha, tak takhle to je.” Pokud si mají lidé odnést jedinou větu z vaší přednášky, je to právě tato.

Vtip

Není třeba se brát příliš vážně. Vymyslete pár vtipků, které do prezentace zařadíte. Když nevíte, pomůže alespoň vtipný obrázek nebo gif. Uvolní to atmosféru a lidé si budou pomatovat, že se u vaší přednášky pobavili.

Kontakt s publikem

Profesionální speakeři umí navázat vztah s publikem. To umí skvěle například Eliška Vyhnánková. Dívejte se lidem do očí, a pokud máte v publiku nějaké známé, dívejte se na ně. Představte si, že sedíte spolu na kafi, metr od sebe a mluvíte k nim. Je dobré se na podiu trochu hýbat, jednou přejít k jedné straně a mluvit na lidi vlevo, podruhé vpravo. Můžete používat obraty jako, “Co myslíte”, “Co byste řekli na…”. Nenechte lidi jen pasivně poslouchat, ale vtáhněte je do děje.

Publikum je váš přítel

Lidi si nezaplatili vstupenku, aby šli někoho dusit. Naopak, když s publikem navážete vztah, umí být velmi podporující a nápomocné. Jste nervózní? Klidně se svěřte nahlas. Ztratili jste na chvíli nit? S pokorou to přiznejte. Úsměv umí vyřešit skoro všechno. Milý speaker si vždycky publikum nakloní, i když jeho výkon není perfektní.

Přehrávejte emoce

Někteří speakeři jsou přirození showmani, ale většina z nás není. Proto zkuste trochu přehrávat vaše emoce. Měnit intonaci, občas zvýšit hlas, dát důraz na důležitá slova, podtrhnout zásadní myšlenky pár vteřinami ticha. Herci v divadle také přehrávají své emoce. Nebojte se toho. Zkuste si připravit pár divadelních čísel. Pohybujte se po podiu a gestikulujte. To vás uvolní a dodá projevu přirozenou energii.

Dohrajte přednášku na sítích

Účastníci konferencí často komentují přednášky na sítích. Sdílí fotky, zajímavé myšlenky, chválí dobré speakery. Projeďte sítě (většina konferencí má vlastní hashtag), poděkujte za pozitivní komentáře a uložte si je. Budou se vám hodit, až se budete hlásit na další konferenci. Vyžádejte si od organizátorů fotky, videa případně zpětnou vazbu na vaší přednášku.