Efektivní interní komunikace musí odpovídat způsobu, jakým lidé dnes komunikují. Chatovací aplikace jako WhatsApp nebo Messenger používá skoro každý, plno lidí má účet na Facebooku nebo Instagramu. Všichni chtějí informace krátké, rychlé a vizuální a musí být přístupné na různých typech zařízení.
Firmy jsou svým komunikačním stylem často o 15 let pozadu. Emaily, ošklivé intranety, dlouhá firemní oznámení, přístupy jen z firemního počítače…. Nemůžeme se pak divit, že informace v takové podobě skoro nikdo nečte.
Sociální sítě nabízí zajímavé možnosti využití i v interní komunikaci. Podíváme se na to, jak může posloužit Instagram.

Instagram pro interní komunikaci
Na Instagramu můžete vytvořit soukromý účet, do kterého budete přidávat pouze zaměstnance. Nemusíte se tak bát, že důvěrný obsah uvidí někdo z venku. Ruční přidávání uživatelů bude problémem pro firmy mající tisíce zaměstnanců, a proto je popisované řešení vhodné pro menší firmy o řádově stovkách lidí. Pro větší firmy může být zajímavou alternativou Facebook Workplace, tj. verze Facebooku pro firmy.
Na Instagramu můžete využít jak feed, tak stories, které nabízejí více možností, formátů a úprav. V STRV máme prakticky veškerý obsah ve stories a feed moc nepoužíváme. Zde je ukázka:

Jaké informace zveřejňovat
Možnosti jsou prakticky neomezené, zde je pro inspiraci pár tipů ze STRV.
- Novinky z týmů, výsledky, nové projekty apod.
- Představení týmů (na čem aktuálně pracují)
- Aktuality z firmy (oznámení, pozvánky, akce, soutěže).
- Informace od CEO: oznámení, poděkování, výsledky firmy
- Představení nováčků
- Live streaming – během chvilky můžete vysílat živé video z libovolné firemní akce. Live streaming se dá použít i pro rozhovor, kdy diváci mohou prostřednictvím komentářů klást otázky.

Pokud používáte stories – což doporučuji – využijte možnost jejich ukládání, protože jinak po 24 hodinách zmizí. Uložená stories se objeví na stránce profilu, hned nad feedem viz obrázek. Jak vidíte, každý týden jsou nová stories.

Praktické tipy
Hlavní výhodou Instagramu je obrovská jednoduchost. Vzít si telefon a natočit krátkou zprávu je daleko rychlejší, než sepisovat článek na intranet. Videem a obrazem toho sdělíte mnohem víc, než textem. Informace jsou pro příjemce daleko jednodušší na zpracování.
Stories umožňují zapojení lidí prostřednictvím hlasování, kvízů, otázek apod.
Lidé si většinou přehrávají videa bez zvuku a proto musí mít vždy titulky.
Je dobré mít alespoň trochu jednotný vizuální styl (barvy, fonty) – vypadá to lépe.
V případě komplikovanějších témat Instagram poslouží pouze jako upoutávka: „Máme nová pravidla pro dovolené, detaily najdete na firemním blogu.“

Je dobré si připravit hrubý publikační plán, aby po počátečním nadšení kanál neodumřel. Je dobré, aby se do tvorby obsahu zapojilo i vedení firmy. Je to primárně nástroj pro ně, jak být lidem blíže.
Nastavte si pravidla, kdo a co může zveřejňovat. Doporučuji mít pravidel co nejméně a naopak dát přístup pro tvůrce co nejvíce lidem. Kouzlo spočívá v rychlosti. Pokud by každý příspěvek muselo schvalovat 5 lidí a čekalo se na schválení několik hodin nebo dní, lidi to začne otravovat a přestanou se zapojovat.

Pro Instagram je třeba mít vhodnou firemní kulturu. Pokud je váš CEO přesvědčený, že Facebook je pro teenagery a o Instagramu ještě neslyšel, nemá smysl se do toho pouštět. Pokud je u vás věkový průměr 52 let, asi to také nebude to pravé.
Instagram může být vhodný do výrobních firem, kde zaměstnanci nemají firemní email ani počítač. Smartphone, ale mají všichni.
I když Instagram zavedete, neměl by být jediným způsobem komunikace. Každý zaměstnanec by měl mít na výběr, zda chce informace konzumovat na Instagramu, v emailu nebo na blogu.