Google se rozhodl zlepšit recruitment. Spustil systém pro správu kandidátů Hire a vyhledávání Job Search. Podíváme se, jak fungují a co ke strategii Googlu říká Vice president pro náborové technologie Bogomil Balkansky.
“Rozhodli jsme se pro tento strategický krok, protože recruitment je velký trh. Každý někdy hledá práci a každá firma někdy hledá zaměstnance. Celý recruitment je o hledání konkrétních lidí na konkrétní pozici. A Google je ve vyhledávání hodně dobrý. Proto, abychom nabídli unikátní řešení, nemohli jsme řešit pouze část, ale vyvinuli jsme celý ekosystém, který obsahuje vyhledávací algoritmus Job Discovery, nástroj pro kandidáty Job Search a systém pro správu kandidátů Hire,” říká Bogomil Balkansky.
Google Hire
Google Hire je součástí balíku G-suite (obdoba MS Office od Googlu) a přirozeně integruje programy jako Gmail, Kalendář, Docs, Sheets a další. Uživatelé se tak pohybují v prostředí, ve kterém pracují každý den a nemusí si zvykat na nový systém. “Nikdo se nechce učit nový systém. Obrovská výhoda našeho systému je, že uživatelé pracují v prostředí, které znají. Recruiteři obvykle stráví 40 % času administrativou, my ji z velké části odstraníme.”
Hire je například napojený na Gmail a každý email od kandidáta je automaticky označený a po najetí myší se zobrazí informace o kandidátovi a o stavu výběrového řízení. Díky tomu nemusí uživatel přeskakovat z jednoho systému do druhého. Některé ATS jako například Greenhouse nebo Lever mají plugin do Gmailu, ale řešení od Googlu je nejefektivnější. Podobně přirozené je rezervování schůzek v kalendáři nebo videohovory přes Google Hangout.
Největším posunem je ale schopnost vyhledávání kandidátů. “Stovky a tisíce životopisů, které firmy dostávají, se po uzavření pozice ztratí někde v databázi. Je velmi obtížné v nich zpětně vyhledávat a to jsme chtěli vyřešit,” vysvětluje Bogomil Balkansky
Představte si, že otevíráte novou pozici, přiložíte job description a systém sám prohledá uložené životopisy a najde nejvhodnější kandidáty. A ještě je seřadí podle toho, jak se umístili v minulém výběrku, a jaké dostali hodnocení. To znamená, že databáze kandidátů nemusí být jen černá díra, ale něco, s čím se dá reálně pracovat.
Systém si každého kandidáta navíc automaticky “vygooglí” a dotáhne aktuální informace z LinkedInu a z dalších profilů na sociálních sítích. “Náborář si může vybrat, z jakých zdrojů se mají informace ke kandidátům vytahat. Ohromně to ušetří čas hiring manažerům, když se připravují na pohovor.”
Google Hire je k dispozici na americkém trhu pro firmy do 1000 zaměstnanců a lokalizace na další trhy bude následovat. Oficiální ceny je těžké dohledat, ale podle neoficiálních informací se pro firmu o 200 lidech pohybují kolem 5 tisíců USD za rok. To je zhruba polovina, kolik v STRV platíme za Greenhouse.
Podtrženo, sečteno, pokud ve firmě používáte G-suite, rozhodně bych doporučil sledovat, kdy se Hire objeví v ČR. Po mnoha letech je zde konečně systém, který přináší reálný technologický posun.
Job Search
Vyhledávání práce na netu zatím moc nefungovalo. Problém je, že názvy pozic mají obrovskou pestrost. Například obchodní zástupce se může nazývat Account executive, Account manažer, Sales representative apod. Našli bychom desítky variant pro to samé. Podobné to je i se vzděláním, dovednostmi nebo senioritou. V jedné firmě může být senior manažer dva roky po škole, v jiné tím rozumí člověk s 10 lety zkušeností.
Proto vznikly pracovní portály, de facto katalogy volných míst, ve kterých se dá alespoň trochu vyhledávat. Ale je to vlastně zbytečný mezikrok, protože volné pozice jsou k dispozici na stránkách firem. Pokud se podaří v nich kvalitně vyhledávat, bude možné propojit kandidáty s nabídkou firem bez nutnosti prostředníka v podobě portálu.
“Vyhledávání pracovní míst je komplexní problém. Proto jsme pracovní místo rozložili na zhruba 15 atributů, jako název pozice, obor, vzdělání, seniorita a podobně. Pro každý atribut jsme vyvinuli sadu modelů a algoritmů, abychom je mohli dobře kategorizovat a porovnávat. Každého kandidáta posuzujeme z hlediska těchto atributů a přiřadíme jim skóre podle míry shody. Zhruba takto náš vyhledávací algoritmus funguje. Díky použití strojového učení se jeho přesnost neustále zvyšuje.”
Kandidáti mohou nové vyhledávání používat přímo v Google vyhledávači. Pokud zadají název pozice a klíčové slovo “jobs”, otevře se jim funkce Job Search. Zde vidí nejen vyhledané pozice, ale mohou používat další funkce jako filtry a alerty.
Filtrovat pozice je možné nejen podle názvu, například recruiter, ale i podle oboru. Příkladem může být recruiter pro zdravotnictví, IT a podobně. Také je možné filtrovat podle oboru, ve kterém firma podniká. Další možností je filtrovat firmy podle vzdálenosti od bydliště.
Když si člověk vyladí filtr, aby odpovídal jeho preferencím, může si ho uložit a nastavit alerty, aby dostával upozornění na nové pozice podle nastavených parametrů.
Co se týká samotného inzerátu, Google jej doplňuje informacemi o mzdové úrovni z Glassdoor a PayScale a přidává hodnocení firmy z Konunu či Glassdoor. Příjmené je zobrazení na Google Maps, kde si hned zjistíte, jak dlouho by trvalo dojíždění. Pro lepší názornost jsem nahrál krátké demo.
Zajímalo mě, jak těžké bude přenést Google Jobs na další trhy. “Problém není jenom jazyk, ale i místní zvyklosti. Například zdravotní sestra znamená něco trochu jiného v USA a ve Velké Británii. Na druhé straně Google nedělá nic jenom pro jeden trh, vždy máme globální ambice,” naznačil Bogomil.
Škoda, že o budoucích plánech nemohl moc mluvit. “Do recruitmentu jsme se pustili teprve loni a soustředíme se hlavně na testování a sběr feedbacku. Jsme stále na začátku cesty, víc říct bohužel nemůžu.”
Shrnutí
Google má prakticky neomezené prostředky a může přinést reálnou změnu do každé oblasti, do které se pustí. Kvalitní ATS integrovaný s dalšími nástroji a přitom za rozumnou cenu, je pro náborový tým hotovým požehnáním. Od Googlu je to velmi chytrý tah, protože jeho kancelářský balíček G-suite má přes 4 miliony uživatelů, pro které bude Hire přirozenou volbou. Lepší pozici pro vstup na trh nemá nikdo.

Ještě zajímavější je změna ve vyhledávání pracovních pozic. Dlouhodobě si myslím, že pracovní portály jsou něco, co by nemělo existovat. Jde jenom o to, aby pracovní nabídky byly efektivně dohledatelné, jako například letenky přes Google Flights. Bude to pohodlnější jak pro kandidáty, kteří nebudou muset procházet několik různých portálů nebo stránek firem, tak i pro zaměstnavatele, kteří nebudou muset inzerovat na různých místech a řešit, jak kandidáty z různých zdrojů dotahat do své databáze.
Nic pochopitelně nebude zadarmo, v pracovní inzerci se točí miliardy dolarů a Google chce kus pro sebe. Současná kvalita Job Search ještě není na ideální úrovni, ale to se jistě brzy zlepší. Otázkou je spíše kdy, a jestli vůbec, bude tato služba k dispozici v Čechách. Kvalitní vyhledávání vyžaduje hlubší porozumnění a analýzy textu a český trh těžko bude mezi prioritami.