Na přilákání lidí nestačí pěkné webové stránky a vyvěšování inzerátů. Je třeba dlouhodobě pracovat s odbornou komunitou, předávat hodnotu, získávat fanoušky a budovat vztahy. Ostatně takhle firmy pracují se zákazníky už pár let, tak proč by práce s kandidáty měla fungovat jinak? Inzerce a posílání náborového spamu nejlepší kandidáty nezíská.
Pozn: Tento článek byl napsán pro web Tyinternety.cz
Sebelepší nabídka volných míst osloví jenom ty, kteří práci aktivně hledají. Těch je v konkurenčních oborech jako IT nebo digitál celkem málo. Uvádí se kolem 10 až 15 procent. Ty ostatní je třeba oslovit jinak než náborovou reklamou. Vycházejme z toho, že dobrý kandidát se zajímá o obor, ve kterém pracuje, a proto ho zaujmou novinky, know-how, technická řešení, možnost se něco naučit a pozvánky na zajímavé akce pro komunitu.
Lidé si dnes mohou více vybírat a jsou tedy náročnější. Nezahodí rozdělaný projekt jenom proto, že zrovna viděli váš inzerát nebo si přečetli jeden článek na blogu. Vztahy s nejlepšími kandidáty se budují dlouhodobě a rozhodně ne na pohovorech. Jak říká Garry Vaynerchuk: „Give value. Give value. Give value. And then ask for business.“ My bychom mohli říct: „Give value. Give value. Give value. And then ask for CV.“
Matěj Matolín (vpředu) vede v STRV nábor
Jak pracovat s komunitou
Odborný blog naučí lidi chodit k vám na stránky. Ale musí být opravdu kvalitní – firemní propaganda ani tiskové zprávy nikoho nezajímají. Že pan ředitel předal šek pro zvířecí útulek je sice fajn, ale kandidátům to je celkem jedno.
Blog by měli psát ti, pro které je určen. Ajťáci ajťákům, markeťáci markeťákům. Když ho píšou lidé z HR nebo PR, většinou to nemá potřebnou odbornost a je z toho příliš cítit reklama. Z firem, které mají blogy určené pro komunitu a potenciální kandidáty můžeme zmínit: Kiwi, Etnetera, STRV, Zonky, Cleverlance, Symbio nebo KPMG. Ze zahraničních blogů je skvělý například blog Bufferu – tato firma zavedla několik radikálních postupů (například zveřejňování mezd) a své zkušenosti s fungováním firmy popisují na blogu open.buffer.com.
Technologické firmy mohou založit speciální stránku věnovanou IT komunitě, kde řeší různé technické problémy, představují svá řešení, zvou na akce a podobně. Příkladem je Airbnb.io, Uber Engineering, Spotify Labs. V Čechách je asi nejlepší code.kiwi. Svoji stránku si může spravovat i konkrétní tým, jako třeba designéři v STRV, kteří mají design.strv, kam dávají svůj odborný obsah. Recruitment team zase příspívá do blogové sekce strv.com/blog/talent.
Některé firmy spravují na sociálních sítích profily určené pro určitou komunitu (zejména IT), například @Slevomat (devs) Live nebo @ROCdevs.
Organizujte akce
Pro budování nových vztahů dobře fungují akce. Nemám na mysli kariérní dny nebo veletrhy, ty přitáhnou jen aktivní kandidáty. Jde o kvalitní odborné akce, jako jsou workshopy, meetupy nebo hackathony. Pokud se podíváte na EventBrite nebo Facebook, najdete plno akcí, ačkoli se týkají hlavně IT a Prahy. Co do počtu se však zatím nemůžeme měřit s Berlínem či Amsterdamem.
Začít můžete s meetupem nebo workshopem na odborné téma, odpolední akcí na dvě hodinky po práci následovanou after-party nebo časem na pokec. Pokud máte zajímavé téma, tak tento formát spolehlivě funguje. Akci je ideální udělat u vás ve firmě, témata prezentují vaši experti a další zaměstnanci si přijdou akci poslechnut. Účastníci tak mohou dobře poznat, jak to u vás funguje, poznat lidi z firmy, networkovat, a tak dále.
Na druhé straně spektra jsou organizačně i časově náročnější akce, jako například hackathony, kdy týmy společně řeší komplexní problém. Hackathony trvají jeden až dva dny a bývají doprovázeny přednáškami či workshopy. V poslední době zaujal Travel hackathon od Kiwi, který probíhal 18 hodin v jedoucím vlaku, nebo Fake News hackathon od Ackee.
Akademie, kempy, mentoring
Plno zájmových komunit hledá vhodné prostory pro pořádání svých setkání a meetupů, takže nabídnout firemní prostory a zařídit občerstvení je cestou, jak celkem bezpracně dostat k sobě domů zajímavé lidi. Stejně tak vysílání svých speakerů na akce a konference zařídí firmě skvělé promo a pomáhá s rozvojem a motivací vlastních lidí.
Ne vždy je třeba vymýšlet prezentaci na celý večer. Když pozvete na talkshow zajímavého hosta, budete mít full house a nezabere to tolik příprav. V STRV už třetím rokem běží série Silicon Valley Insights, kdy do Prahy přijíždějí hosté ze zajímavých firem ze Silicon Valley, například CTO Tinderu, manažer pro virtuální realitu z Facebooku, odborníci z Amazonu, Uberu, Dropboxu nebo Tesly.
Code a portfolio review je akce pro externí vývojáře či designéry, kteří chtějí ukázat svoji práci našim expertům ve firmě a dostat feedback a doporučení. Výhodou je, že do detailu vidíme odbornou úroveň dotyčných a při diskuzi jeden na jednoho je můžeme dobře poznat. Tento typ akce nevyžaduje prakticky žádnou přípravu, ale má celkem omezenou kapacitu.
Akademie, campy a mentoring umožňují vychovávat novou generaci, sledovat účastníky při práci, vytipovat ty nejlepší a vytvářet vztahy do budoucna. Můžeme jmenovat React Academy od MSD, Testing Akademii od Cleverlance či Summer Academy od STRV. Jiné firmy zase posílají své mentory do Czechitas a podobných programů. Vzdělávací programy jsou extrémně náročné na přípravu a čas, a je proto třeba dobře promyslet náklady a vybírat si lidí, kteří se mohou programu zúčastnit.
Základní principy
Kvalitní odborné akce musí připravovat ti, kterých se týkají. Marketing nebo HR pomůže s organizací, propagací a logistikou, ale téma, obsah a speakery musí dodat business.
Akce nebo i blogování je třeba dělat pravidelně a dlouhodobě, aby si na ně komunita zvykla. Udělat jeden event za rok ničemu moc nepomůže. Jednou za čtvrtletí je minimum, v STRV nám vychází v průměru skoro jedna akce týdně a za loňský rok jsme měli přes 4 500 registrovaných návštěvníků. Více detailů zde.
Každá akce vygeneruje velké množství obsahu, který je třeba efektivně využít. Fotky z akce mohou být na Facebooku, záznam přednášky na YouTube, reportáž z akce na blogu, prezentace na Slideshare. Kvalitně zorganizovaná akce je nejlepší reklamou pro akci následující.
Důležitý je sběr kontaktů a tvorba databáze. Je třeba vyhodnocovat relevantnost návštěvníků, sledovat, kdo chodí opakovaně a případně s kým je dobré být v intenzivnějším kontaktu. Na většinu našich akcí chodí náborový tým, ale smyslem je si s lidmi popovídat a networkovat, nikoli recruitovat. Pokud bychom každého uháněli o CV, rychle bychom si zkazili pověst.
Dlouhodobá investice
Tím se dostávám k poslednímu bodu. Práce s komunitou je běh na dlouhou trať a vyžaduje investice, které se začnou vracet třeba až za rok. Není to trik, jak rychle získat životopisy, ale poslouží jako dobrý indikátor zdravé firemní kultury. Pokud se lidé zapojují do práce pro komunitu i nad rámec svých běžných povinností, je zřejmé, že mají rádi to, co dělají.
Práce s komunitou je nejlepší cesta, jak si dlouhodobě otevřít cestu ke kandidátům. V Silicon Valley takto fungují všechny firmy, včetně velkých jmen jako Facebook nebo Airbnb, kde by si člověk mohl říct, že jsou tak známé, že to ani nepotřebují. Při dnešním hladu po talentech není možné dělat recruitment stylem webovky-inzeráty-emaily.