Pracovat pro startup, nebo korporaci?

Rozhovor o startup firmách a náboru. Jaký je rozdíl pracovat pro zaběhnuté korporace a malé začínající firmy? Jaké profese hledají a jak se mění trh? Čeká nás odklon od pracovních portálů?

Projekt StartupJobs.cz, tedy pracovní portál pro startupy, který je sám startupem, jsem měl v hledáčku už chvíli a konečně se mi podařilo s jeho zakladatelem Filipem Mikschikem domluvit čas na rozhovor.

Jak vznikl váš projekt startupjobs.cz?

V podstatě z mojí vlastní potřeby. Studoval jsem VŠ a v rámci vedlejší specializace – marketingu jsme pracovali na projektech s velkými korporacemi. A ve stejnou chvíli jsem shodou okolností pomáhal jednomu startup akcelerátoru.

Dopoledne jsem tak byl ve škole s korporacemi a odpoledne v akcelerátoru se startupy. A střet těchto dvou světů mě dovedl k tomu, že kdybych hledal práci, chtěl bych pracovat v nějakém startupu.

Jenže kde takovou práci najít? Tak jsem spustil StartupJobs, původně spíše jako manifest, že startupy potřebují ty nejlepší lidi, kteří často dělají v korporacích práci, která je nebaví a úplně jim nedává smysl. Během pár hodin se přihlásil první zájemce, po pár dnech přišli investoři a celé se to najednou roztočilo.

Postupem času jsem zjistil, že oblast náboru a hledání lidí skrývá spoustu zajímavých výzev, které se snažíme ve StartupJobs a Hiri.cz či Hiri PRO řešit.

Filip Mikschik

Kolik zaměstnáváte lidí a v jakých profesích?

Aktuálně je nás v základním týmu 7, pokud počítáme tým přímo StartupJobs. Máme 3 programátory (Matej, Filip a Laco), grafika Pavla, Gabču, co se stará o spokojenost zákazníků a Hanču, která má na starost operativu a marketing ve firmě. A pak samozřejmě já. Krom StartupJobs máme i Hiri.cz a Hiri PRO, na kterém se navíc podílí i tým cut-e v ČR a Německu.

Jak jsou na tom startupjobs.cz dnes? Můžete zmínit kolik máte cca inzerátů za měsíc a kolik registrovaných uchazečů?

Neustále rosteme jak počtem firem, tak počtem nabídek. Za tři roky, co fungujeme, si u nás vytvořilo profil a dočkalo se schválení přes 1200 firem. Běžně máme v jednu chvíli vystaveno přes 400 nabídek, ale toto číslo každým měsícem narůstá. Profil přímo na StartupJobs si udělalo zhruba 17.000 lidí, ale samozřejmě ne všichni zájemci se registrují, když hledají práci.

Díky tomuto portálu máte dobrý přehled o startup scéně. Lze vysledovat nějaké trendy v zaměření firem, které u vás inzerují?

Ano, mnoho startupů jede na vlně různých trendů, ať už to byl dříve trend hromadného nakupování ala Slevomat, poté trend food delivery projektů.

Obecně z mého pohledu roste trend „marketplace“ projektů. Projektů, které slouží jako platforma pro zprostředkování.

Ať už jde o taxi aplikace, o kterých se hodně mluví, nebo stále oblíbenější nakupování potravin online, tak řada online tržišť a služeb např. pro uklízečky. Často takové projekty expandují i ze zahraničí k nám a líbí se mi, že jsme pro spoustu zahraničních startupů první místo, kde o sobě dávají nenápadně vědět.

sj_3

Jaké profese startupové firmy shánějí? Vidíte nějaký posun podle životního cyklu firmy?

Většina nabídek na StartupJobs je dlouhodobě programátorských a to odpovídá i tomu, že jsme zaměření na technologické startupy, které programátory ke svému růstu nezbytně potřebují.

Ale s růstem jednotlivých startupů je vidět, že se mění i jejich požadavky na další profese. Jako prvního takový začínající startup začne shánět obchodníka, který bude schopný projekt prodat a marketéra, který dostane produkt k zákazníkům. S růstem je pak potřeba i někdo na administrativu, HR, management, takže ve finále je nabídka pozic relativně široká.

Samozřejmě platí, že se držíme zaměřením na kvalifikované pozice. Najdete tak u nás práci marketingu či vývoji pro nějaký eshop, ale nikoliv práci v jeho skladu.

Jaké jsou zhruba čísla, co se týká počtu uchazečů, kteří se hlásí na pozici?

Obecně se snažíme jít cestou menšího počtu kvalitnějších zájemců. Takže se vám u nás nestane, že byste vypsali pozici asistentky a hlásilo se vám denně několik stovek zájemců. To ani žádná firma nechce.

Hodně záleží, o jakou se jedná pozici, u programátorských pozic jsou to spíše jednotky, u grafiků, marketérů spíše desítky. Velký vliv na počet zájemců má u nás i samotná firma, do které se lidé hlásí. U nás si spíše lidé vybírají. I přes nižší počty, ale neznamená, že by nebylo z čeho vybírat.

Máme příklady startupů, kam se přihlásili dva zájemci (programátoři), oba byli skvělí a jednoho tak vzali ihned, s druhým se domluvili na později, až na něj budou finance.

sj_1

Jací lidé se hlásí do startupů?

Když jsme začínali, tak to byli hlavně studenti a obecně lidé s méně zkušenostmi, ale v současnosti už je to spektrum velice různorodé. Stále je silná skupina mladých a nadšených, kteří jsou přitahováni konceptem startupů, ale co mě velmi těší je, že roste skupina těch, co již mají roky kariéry za sebou, většinou v nějaké velké firmě, a chtějí změnu. Protože chtějí dělat něco, co jim bude dávat větší smysl, pracovat někde, kde to ocení a práce za nimi bude vidět.

Měli jsme i zkušeného manažera, který nám přímo psal, že dělal celý život ve velkých firmách, ale už ho nebaví trávit polovinu času jen diskutováním, prosazováním atd.

Chtěl prostě jen pracovat na 100% a hledal místo, které mu to umožní. A to je ta hlavní pointa StartupJobs. Těší mě také, že se lidé k nám chodí dívat po práci jen pro zajímavost, jestli náhodou je něco nezaujme, i když jsou v té současné relativně spokojení.

Celkově jsou startupy hodně v módě. Nechtějí u vás inzerovat i zaběhnuté firmy a oslovit vaši komunitu kandidátů?

Ano, množství velkých firem i nadnárodních korporací má zájem o inzerci u nás, ale zatím je vzhledem k našemu unikátnímu zaměření odmítáme. Nabízíme jim jiné služby, které nejsou spojeny se značkou StartupJobs, ale většinou jim jde právě o toto spojení.

Portál jste vylepšil i o různé doplňující služby, například testy programování apod. Jaký to má úspěch. Je to jen pro pobavení uchazečů, nebo s tím pracují i firmy?

Testy nás baví a hlavně baví naše uživatele, proto je na StartupJobs máme. Slouží primárně pro zájemce o práci, aby se mohli otestovat a poměřit s ostatními, ale i firmy dostávají výsledky těchto testů k dispozici.

Testy nejsou z našeho pohledu na úrovni, aby se podle nich dal s jistotou vybrat například programátor, to se snažíme komunikovat i firmám. Může to firmám ale posloužit jako vodítko, jestli má zájemce alespoň tušení o dané problematice.

Pokud někdo zcela vážně dokončil celý test PHP Junior a byl horší než 90% ostatních, pravděpodobně když se hlásí na pozici PHP Seniora, bude něco špatně a firma by se na to měla zaměřit.

Vedle portálů jste se začali zabývat i personálním marketingem. Cílíte primárně na startupy, nebo i na „korporace“?

V této oblasti spolupracujeme jak s velkými firmami, tak startupy, ale i tady máme blíže ke startupům či menším firmám. Hlavně pokud jde o samotný proces spolupráce, přeci jen s malou firmou něco vymyslet, domluvit a realizovat trvá leckdy jen pár hodin, oproti tomu velké korporaci trvá všechno to rozhodování podstatně déle a často pak není ani řádný časový prostor pro realizaci celé kampaně tak, jak bychom chtěli.

Můžete odhalit některé metody, osvědčené postupy?

Každá firma je jiná a u každé se dá postavit personální marketing na něčem jiném. Měli jsme například online firmu, která vyvíjí technicky složitý systém, který je pro každého programátora výzvou, ale na straně pro uživatele je z toho jednoduchá příjemná aplikace, nic složitého.

A z pohledu zvenčí tak vše vypadá, že by to programátor udělal za víkend a firma tak nevypadá pro programátory zajímavě. Firmě jsme pomáhali s tím, jak odhalit trochu více ze zákulisí vývoje, ukázat s čím vším pracují a že to není opravdu práce na víkend.

sj_2

Korporace poznaly, že kvalitní lidé chtějí svobodu, kreativitu, naplnění v práci, tj. to co mají startupy a proto se snaží vytvářet dojem, že jsou jako oni. Setkáváte se s tím?

Snaha být „cool“ je určitě vidět a hodně záleží, jak k tomu která firma přistoupí. Pokud pracují s náplní práce, podpoře intrapodnikání ve firmě, rozvoji zaměstnanců, tak to může fungovat.

Ale viděl jsem příklady, kde firma ví, že zaměstnance u nich práce moc nebaví, protože většinu času úplně nedává smysl (vyplňování reportů, které nikdo nečte apod.), tak jim postaví pěknou relaxační zónu.

Budou mít sice na fotkách hezké kanceláře, ale efekt na výkonnost a nadšení pro práci to mít nebude.

Nebo když se firma tváří velice přátelsky a na pohovoru se potkají s personalistkou, která jakoby k firmě vůbec nepatřila a je pravý opak toho, jak firma komunikuje. Neměl by to být jen vnější marketing, pokud v tomto firma nebude upřímná, tak jí to nemůže dlouhodobě fungovat.

Jak vidíte budoucnost? Za prvé konkrétně vaší firmy a za druhé obecně celého oboru pracovní inzerce.

Dále se chceme zaměřovat na to, co umíme nejlépe – hledat schopným lidem práci, která je bude bavit a bude jim dávat smysl. Po takové práci bude poptávka vždy.

A obecně chceme pracovat na naší vizi „Hiring Right“, tedy nábor správných lidí správným způsobem a v rámci toho konceptu pro výběr správných lidí teď pracujeme i hodně na Hiri.cz (což je právě zkratkou Hiring Right), kde se může kdokoliv otestovat a zjistit tak své kompetence a motivace, tak na Hiri PRO, což je nástroj pro firmy na psychometrické a znalostní testování.

Na správném způsobu se snažíme pracovat neustále na StartupJobs, zjišťujeme feedbacky z obou stran a snažíme se všem proces co nejvíce usnadnit.

Například co nejvíce trápí zájemce je, že jim firmy neodpovídají. Stačí jeden jednoduchý email odeslaný jedním kliknutím z administrace a pocit zájemce je najednou opačný.

Přišel nám i feedback, že je úplně super, že zájemce firma odmítla, protože dostal odpověď, a to se mu ještě nestalo. A to je jen jedno z koleček v soukolí náboru správným způsobem.

Obecně řada subjektů poslední dobou „objevila“ pracovní trh a trochu se dává do pohybu. Uvidíme, co z toho se uchytí a bude fungovat.

Trend je spíše odklon od pracovních portálů a zajištění inzerce a shánění zájemců vlastními silami, třeba přes sociální sítě, ale to je spíše dáno současným nastavením portálů, které občas zapomínají na to, co je důležité – nabírat správné lidi správným způsobem.

Díky za rozhovor.

Pozn: Po rozhovoru o hiri.cz jsem byl trochu nařčen, že dělám PR článek. Není to tak. Za prvé neberu žádné peníze a za druhé mě prostě zajímá cokoliv nového v HR. Pokud máte zajímavý projekt, rád s Vámi udělám rozhovor také 😉