SOSUEU: Novinky ze sourcingu a recruitmentu

Nové trendy, nástroje, postupy a vychytávky pro efektivnější vyhledávání a nábor kandidátů, to vše přinesla konference Sourcing Summit Europe. Podíváme se na praktické ukázky a největší zajímavosti.

Vyhledávání není jen LinkedIn

Před pár lety platilo, že vyhledávání kandidátů je hlavně o LinkedInu, a proto býval hlavním tématem Sourcing Summitu. Nicméně vše zajímavé o Linkedinu už bylo řečeno a kvůli roztoucímu počtu různých omezení se pozornost přesouvá jiný směrem. Práce sourcera je dnes mnohem komplexnější, zahrnuje tvorbu složitých dotazů, pokročilé využívání internetových vyhledávačů, dolování dat z různých webů, blogů, odborných zdrojů a efektivní kontaktování kandidátů s využitím metod e-mail marketingu nebo prodejní psychologie.

Natural Speech Search

Shally Steckler se zaměřil na “Natural Speech Search”, tedy na využívání přirozeného jazyka při tvorbě dotazů. Vyhledávání často cílíme na životopisy a tomu přizpůsobujeme klíčová slova, názvy pozic a dovedností. Podle Shallyho nám tím uniká celá oblast webu, kde se lidé baví normálně. Blogy, diskuse nebo konference jsou skvělým zdrojem informací, ale musíme jim přizpůsobit i jazyk dotazů.

Ukažme si na příkladu. Pokud vygooglujeme “Marketing specialista Brno”, výsledkem jsou životopisy, profily freelancerů a podobně. Ale pokud zadáme “Nejlepší markeťáci v Brně”, zobrazí se nám převážně blogy, články a komentáře, ve kterých je možné se povrtat a objevit zajímavé informace, jako například zde.

Přirozený jazyk je méně formální, používá profesní slang a respektuje kontext. Například pokud vyhledáváme účastníky na konferencích, je třeba používat specifické obraty:

Další zdroje kandidátů

Dolováním údajů o účastnících konferencí se zabýval i Aaron Lintz a na toto téma si můžete přečíst jeho článek. Používá hodně technické postupy, aby například vytahal data z aplikace, která slouží pro správu účastníků konference. Jedním z nástrojů je Blockspring, který umožňuje napojit se na API a jednoduše exportovat data do Excelu nebo Google Sheets. Využijete ho, pokud chcete exportovat z Meetup.com účastníky akcí a konferencí.

Laura Stoker představila některé méně známé profesní weby, na kterých je možné kandidáty vyhledávat. Několik příkladů níže:

Kaggle – data science
ResearchGate – vědci a výzkum
Coroflot – design
Moz – marketing
CodePen – frontend vývojáři

Detailní stostránkový přehled všech možných profesních a kariérních webů si můžete stáhnout na stránkách agentury AIRS.

Srozumitelný návod, jak stavět komplikovanější dotazy v Googlu.

Nástroje a automatizace

Pro efektivní vyhledávání a zpracování dat je třeba používat šikovné nástroje. Karen Azulai ukázala například recap.work, což je plugin do Chromu, který propojuje informace z LinkedIn a Glassdooru. Plugin vytvoří okno s hodnocením zaměstnavatele, statistickou mzdou, informací po kolika letech dotyčný mění práci a jaká je jeho pravděpodobná spokojenost v současném zaměstnání (vidíte v pravé části obrázku).

Pro vyhledávání lidí na Facebooku poslouží PeopleFindThor nebo Graph.tips, který umí zhruba to samé jako Intelligence Search. Shally také ukázal, jak vyhledávání na Facebooku udělat “ručně”, tj. přes editaci URL.

 

Pokud vyhledáváte na Githubu, můžete využít nástroj pro sledování veřejných committů, GitltBack.

Z komplexních nástrojů, které umí provést kompletní sourcing, byl několikrát zmíněný AmazingHiring a Hiretual. Tyto nástroje jsou celkem drahé, ale jsou schopné vám za 30 min vyjet longlist kandidátů, které by živý sourcer vyhledával 3 dny.

Karen Azulai se zabývala budoucností sourcingu a tím, zda bude tato profese ještě potřeba, když vznikají nástroje, které jsou schopné udělat práci lidí o dost rychleji. Odpověď zní ano, ale práce bude jiná. Je to podobné, jako že místo dělníků na lince bude potřeba kvalifikovaná obsluha robotů. Samotné vyhledávání budou dělat algoritmy, ale někdo musí mít o všech nástrojích přehled, definovat strategii a kontrolovat výsledek.

Stejného tématu jsem se dotkl i ve své přednášce. Kdo má dobrý sourcing, má konkurenční výhodu, protože umí najít kandidáty, které ostatní nemají. Ale pokud bude většina lidí používat profi nástroje, všichni kandidáti budou dohledatelní a náskok se smaže. Hlavní konkurenční výhoda bude spočívat v kvalitě vztahu s kandidátem a cesta povede přes systematické budování vztahů. Ukázal jsem některé naše metody a postupy.

Téma mé přednášky bylo: „We don’t do recruitment – we build relationships.“

Sourcing a marketing

Online marketing je studnicí obrovské inspirace pro sourcing a recruitment. David Arnoux ukázal marketingové taktiky, které slouží pro získávání návštěvníků webů. Klasikou je zasílání různých e-booků a hodnotných informací výměnou za e-mail, ale jsou i sofistikovanější metody. Například pracovní server Adzuna vytvořil nástroj, který vám po nahrání životopisu spočítá, jakou máte mít statistickou mzdu. Adzuna tak chytře motivuje uživatele nahrávat svá CV.

Tip: Na tomto odkazu najdete pro inspiraci 77 technik a případovek, z nichž některé se dají použít i v recruitmentu.

Na konferenci dostaly prostor i nástroje pro efektivní oslovování kandidátů. Zaujal mě například AnyLeads. Ten nejenže umožňuje vydolovat emaily z konkrétní firmy, ověřovat jejich platnost, ale také spouštět emailové kampaně, provádět A/B testování, nastavovat sekvence emailů a scénáře podle typu reakce adresáta.

Hodně se mi líbil Candidate.ID, který slouží pro řízení vztahu s kandidáty. Vedle běžných CRM funkcí umí navíc měřit angažovanost kandidátů – za každou interakci, například návštěvu stránky, kliknutí na mail či přečtení článku přidává kandidátům body. Díky tomu může recruiter vidět, kteří kandidáti jsou z hlediska konverze nejdále a nastal čas překlopit je do osobního vztahu.

Referral

Eveliese Luiting z firmy Ophen ukázala, jak se jim ve firmě podařilo nakopnout referral program. Důležité bylo zjištění, že lidé nedělají referral kvůli penězům, ale protože firmě chtějí pomoc. Odměny jsou proto nefinanční a recruitment tým se snaží dotyčného překvapit. Zjistí si od kolegů nebo známých, co má rád a pak mu dají třeba kurz potápění, xBox, nebo víkend v Římě.

Stejně důležité je dát zaměstnancům kvalitní nástroje, to znamená placenou licenci LinkedIn, školení na vyhledávání a různé manuály, průvodce a šablony.

Sourcing a vzdělávání

Velká pozornost byla věnována rozvoji a vzdělávání sourcerů. Stále panuje představa, že sourcer je junior, který projíždí životopisy na LinkedInu. Dobrý sourcer je ale skvěle technicky vybavený, má přehled o oboru, je trochu hacker, umí si nakódovat nějaká udělátka pro zpracování dat, zná zásady online marketingu, growth hackingu a dalších technik.

Problém je, že takoví lidí v HR prakticky nejsou. HR přitahuje lidi, kteří jsou často “ne-technicky” zaměření a výše popsané dovednosti jsou jim nejen cizí, ale někdy vysloveně nepříjemné. Naopak lidi, kteří je mají, končí zpravidla na marketingu, který je více sexy než HR.

Nezbývá než si takové lidi vytvořit. Klíčové je nejen vzdělávání, ale také přístup k odpovídajícím prostředkům a motivující prostředí. Dobrý sourcer těžko vznikne v podmínkách, kdy nemá k dispozici žádné lepší nástroje a jediné, co se od něj očekává, je poslat X e-mailů denně.

Sourcing není jen HR

Investigativní novinář Henk Van Ess ukázal, jak dolování dat z netu umožňuje odhalovat nepravosti po celém světě. V jeho hledáčku jsou kriminální hackeři, mafiáni nebo zkorumpovaní politici, kteří jedním selfíčkem prozradí daleko více, než si myslí, že ukázali.

“Tahle přednáška byla doslova šílená. To, jakým způsobem Henk vyhledává a rozklíčovává informace o lidech na netu bylo podle mě nejzajímavější z celého SOSUEU2017,” popsal Honza Stavěla.

Henk ukazoval konkrétní případ, kdy se hledaná osoba vyfotila v parku a v pozadí byl zcela nenápadný kousek cedule, ze kterého se dala přečíst pouze tři slova: park, enjoyment a closes at 1 AM.

I tak málo stačí k tomu, aby Google fotku dohledal a Henk zjistil, že byla pořízena v Brooklyn Bridge Parku v New Yorku. Google dotaz je pro ukázku zde. Pokud vás to téma zajímá, zde je článek o tom, že jedna fotka letenky může vést až k napadení bankovního účtu. Fotit si letenky na Facebook opravdu není dobrý nápad.

Pro vyhledávání informací o lidech používá Henk například službu Pipl, která k zadanému emailu nebo uživatelskému jménu dohledává všechny možné informace ze sociálních sítí a webu. Zkoušel jsem to v ČR a úspěšnost je bohužel docela nízká.

Evolve Summit je za dveřmi

Amsterdamská konference byla velmi příjemná i díky tomu, že jsem zde potkal známé tváře z ČR, zejména pak kluky z Engage Advisory. Na počátku listopadu připravují v Brně další Evolve Summit, který si kvalitou a obsahem se SOSUEU nezadá. Spíše naopak! Takže, kdo chce jít na opravdu kvalitní konferenci, nemůže v Brně 8. a 9. listopadu chybět.

Tip: Pokud vás zajímá víc, vyhledejte si příspěvky s hashtagem #SOSUEU na Twitteru.