fonstola.ru-95479

Jak (ne)otrávit kandidáty emaily

Recruiteři by se měli těšit všeobecné oblibě, vždyť přece nabízíme lepší práci, více peněz a zajímavější kariéru. Tak proč máme stejnou reputaci jako pojišťováci a dealeři z autobazarů? A proč je na webu plno komentářů o otravných náborářích?

Stačí trochu zapátrat:

http://cranion.eu/cs/blog/28-programatorske-poklesky/

https://tudyneblog.wordpress.com/2016/02/28/holcickam-z-ejcaru/

https://www.misantrop.info/nabor-vyvojaru/

https://blog.techloop.io/cesky-blog/dokonce-i-vymysleni-vyvojari-jsou-lovnou-zveri-recruiteru

https://cz.linkedin.com/pulse/7-zp%C5%AFsob%C5%AF-jak-m%C4%9B-recruite%C5%99i-oslovuj%C3%AD-p%C5%99es-linkedin-marek-%C4%8Dern%C3%A1k

Bohužel způsob, jakým část recruiterů svojí profesi vykonává, vede jen k nasírání kandidátů. Jistě není dobré generalizovat, protože znám mnoho skvělých profesionálů, a ani mi nejde o to někoho hejtovat. Chtěl bych spíše upozornit na největší chyby při oslovování nových kandidátů a nabídnout tipy, jak to dělat lépe. Pro potřeby článku jsem vyzpovídal pár našich vývojářů, abych získal autentický hlas z druhé strany.

Spam a zase spam

Posílat nezacílené, obecné nabídky na stovky kandidátů je spamování. Míra úspěšnosti je minimální a s každým dalším spamem klesá, protože stejně funguje plno dalších recruiterů. Vývojář Honza Bartoš k tomu říká: “Nesnáším, když někdo dělá recruitment stylem hromadné pošty. Člověk si pak připadá, jako jméno na seznamu a ne někdo s určitými zkušenostmi, cíli a potřebami.”

Tohle je typický hromadný email – hledáme juniory i seniory, Praha, Hradec, Budějice, při škole i po škole, čeští i cizí klienti. Neříká, čím je práce zajímavá, proč by měla kandidáta zajímat nebo proč je dobrá zrovna pro něj. Vlastně berou každého, kdo dělá Android.

Používání emailových šablon není samo o sobě něco špatného. Když je informace kvalitní, dobře zacílená a obsahuje alespoň něco personifikovaného, může velmi ulehčit práci.

Splést si oslovení

S posíláním hromadných emailů souvisí další problém, kterým je špatné jméno nebo rod. „Párkrát sa stalo, že ma v správe oslovovali v mužskom rode, lebo si nezmenili svoj generický email pre programátora na email pre programátorku. To skôr pobavilo,” říká Tína Stremeňová.

Pokud člověk seká emaily stylem Ctrl + C, Ctrl + V, stane se chyba hned. Mimochodem, neznáte někoho, kdo dělá v Java Pospíšilu?

Posílat emaily kolegům

Pokud pošlete stejnou zprávu lidem s podobným profilem v jedné firmě, je pravděpodobné, že sedí blízko sebe a řeknou si to. Pokud navíc všichni dostanou zprávu stejného znění, je to trochu hloupé.

Druhou variantou je, že ten samý člověk dostane zprávu od různých recruiterů ze stejné firmy. To by se ještě dalo přejít, ale není dobré, pokud jsou ty zprávy stejné. To znamená, že si recruiter ani nevytvořil svoje oslovení a kopíruje od jiných, anebo musí všichni posílat stejnou šablonu, kterou dostali v manuálu.

Nepodívat se na profil

Kandidáta otráví když vidí, že recruiter nevěnoval ani pár sekund pořádnému prohlédnutí jeho profilu. Nabídka je buď nerelevantní vzhledem k jeho zaměření, senioritě, bydlišti a trapné je, pokud nabízí práci ve firmě, kde kandidát už dříve pracoval.  Tento recruiter zase nabízí “zakončení cesty za hledáním zaměstnání” týden poté, co dotyčný práci změnil a aktualizoval si profil.

Neuvěřitelný příklad má na blogu Ondra Havlíček. Kandidát se ohradil, že mu recruiter posílá nerelevantní nabídku. Recruiter mu odepisuje, že přece nemá čas kontrolovat všech 400 profilů, které spamuje.

Recruiter nerozumí pozici

Kandidát rychle pozná, zda recruiter pozici rozumí nebo ne. “Dost mě odrazuje pokud vidím nedostatky v neinformovanosti o pozici, na kterou nabírají. Lákání na „nové technologie“, které jsou ve skutečnosti už standard a nebo jsou už za zenitem…,” vysvětlil Jarda Mach

Lákat kandidáta na “zajímavý projekt” také není nejšťastnější. Copak je problém připsat dva, tři řádky něčeho konkrétního a nechat si to zkontrolovat lidmi, co to přímo dělají?

Zatajovat klienta

“Pro našeho významného klienta…” Tahle věta je ostudou recruitmentu a emaily s ní končí většinou hned v koši. Pokud něco prodávám a nechci říct co, je to neseriózní. Agentura se bojí, že když prozradí jméno klienta, kandidát si u něj práci najde sám a nebo si inzerátu všimne jiná agentura a bude ho zkoušet obsadit. Za tuto situaci mohou i klienti, kteří jednu pozici nechají obsazovat více agenturami.

“Odstrašující příklad: hledám Freelance Testery/Test Analytiky hned na několik projektů do nejmenovaných bank. Takže sa ani neobtazovali prejst si moj profil podrobnejsie a dat konkretnejsiu nabidku – mam byt tester alebo test analytik???!!!, co to znamena nejmenovanych bank?” popisuje Míša Jánošková.

Cold call

Králem obtěžujícího recruitmentu je cold call – tedy nevyžádané volání cizím lidem. Práci recruitera to degraduje na reklamního navolávače v call centru, co otravuje lidi s pojištěním, půjčkami nebo prodává zázračné hrnce. Jak moc máte sami rádi takové telefonáty? Čekáte, že vám kandidát poděkuje, že jste jej vyrušili od práce a ještě jej nutíte běžet do meetingovky, protože takový typ hovoru se před ostatními vyřizuje těžko?

“Týdně mi volá x čísel jenom s nějakou pracovní nabídkou. Já opravdu ve své pracovní době nebudu sekretářsky vyřizovat telefonáty, když stejně nic nehledám. Kde vůbec ty čísla berou?!” stěžuje si Pavlína.

O nevhodnosti volání do práce si můžete přečíst článek “Hlavolovci – telefouňové.”

<Aktualizace: Neříkám, že decentní, ohleduplný, relevantní a profesionálně odvedený cold-call musí být špatně. Ale od kandidátů slýchám, že pravidlem je spíš vlezlý sales-call>

Jste otevřený novým nabídkám?

Emaily se často vyznačují nedostatkem invence, stylu a osobního tónu. Používání buzzwordů a klišé: otevřenost nabídkám, významní klienti, kariérní příležitosti. Samozřejmě nesmí chybět dynamický tým a zajímavé finanční ohodnocení. A hlavně nástup ASAP.

Ironicky to komentoval Šimon: “Všechno je stejné – super firma, mladý kolektiv, firemní notebook, telefon, stravenky -> Wow, běžím.”

V komunikaci s kandidáty by neměla chybět lidskost a empatie. Pokud je budeme vnímat pouze jako prostředek ke splnění KPI, nepěkně se nám to vrátí. Udělat si print screen obrazovky trvá zlomek sekundy a článek Martina Štanglera dotyčného recruitera asi nepotěšil.

Co s tím?

Dost bylo hejtování. Zeptal jsem se kolegů, jaký typ oslovení je zaujme a co funguje:

“Osobní přístup, něco, co nenapíše každý. Nezávazné a přátelské popovídání o dnešním (pracovním) světě.”  – Pavlína Ostrá

“Když lidi vystoupí z řady, ukáží že na mém profilu na Linkedinu strávili více než 5 vteřin a třeba si i dohledali něco o mé osobě.” – Šimon Kautzký

„Zaujme mě, když se člověk nejprve podívá pozorně na můj profil, na moje zkušenosti a zájmy. Na základě nich mi nabídne práci, kde bych byl já i zaměstnavatel dlouhodobě spokojeni. Když hledá win-win-win (já-zaměstnavatel-recruiter) situaci.“ – Jan Bartoš

“Funguje ak z emailu citim, ze si recruiter dal namahu prejst moj profil a urobit aspon mensiu analyzu.” – Míša Jánošková

“Najčastejšie/najradšej odpisujem recruiterom ktorí pôsobia ľudsky, píšu slušne a k veci, používajú čím menej buzzwordov a píšu konkrétne o čo ide.”  – Tína Stremeňová.

Příklad

A jak má vypadat dobrý email? Třeba takhle, jak jej psala moje kolegyně Bára. Nešlo o spam, ale posílala jej jenom několika pečlivě vybraným lidem. Zde je znění:

Momentalne sa nam v STRV vyskytla celkom jedinecna prilezitost, tak sme sa rozhodli s nou oslovit zopar nami vybratych ludi a ty si medzi nimi;)

Po skusenostiach s nasim klientom Tindrom, aj s nasim vlastnym uspesnym projektom Surge sme sa totiz rozhodli rozbehnut vlastny startup projekt Zoe. V skratke- ide o zoznamovaciu appku pre lesbicky a bisexualky (pre lepsiu predstavu sa mozes  pozriet here – https://www.zoeapp.co/ ).

 Hladame k nam do STRV teamu iOS vyvojara, ktory by nam pomohol dotiahnut Zoe projekt do zdarneho konca. Cele to piseme vo Swifte, na networking pouzivame Alamofire, databaza je na Firebase. Pokial ta niekedy zaujimalo ako funguje napriklad Tinder, tak tento projekt je toho super ukazka. Mozes si tam siahnut ako vyvojar na viac veci ci uz je to chat, swipovanie kariet (like/dislike) alebo sprava rozsiahleho profilu.

Pokial ta to zaujalo, tak sa urcite ozvi a mozeme sa o tom pobavit viac:)

Prajem ti pekny zvysok dna a budem sa tesit na odpoved!

Barbora

<Aktualizace: pro inspiraci jsem do komentářů přidal e-mail, který přišel našemu vývojáři od headhuntera z Facebooku>

Opravdu to není raketová věda. Správná cesta je stejná jako v jakémkoliv jiném oboru – osobní přístup, lidskost, upřímný zájem, expertíza, znalosti a kreativita. Kandidáti nemají recruitery v lásce, protože z jejich přístupu cítí, že motivací není jim pomoct najít práci, ve které jim bude dobře, ale co nejrychleji obsadit volné místo. Dobří headhunteři budují vztahy, naslouchají, upřímně se zajímají o kandidáta, a nechybí jim pokora. Proto jsou úspěšní.

Bohužel, mnoho recruiterů takhle nemůže pracovat, i když by chtěli. Pracují v továrnách na spam, kde nadřízení nepochopili, jak vypadá moderní recruitment. Musí splnit týdenní KPI počtu oslovených lidí, mají otevřené desítky pozic a na nic než spamování nemají čas. A je jedno, jestli to je v agentuře nebo interním HR.

Recruitment se dá dělat dobře a znám plno lidí, kteří jej dělají profesionálně a s láskou. Mnoho mladých recruiterů ale začalo po škole jako “CV monkey” a nikdy nezažili nic jiného. I proto jsme s Michalem Hardynem vyhradili na každém školení Digitálního recruitmentu několik míst pro studenty zdarma, aby včas viděli jiný styl.

Jeden tip na závěr

Co vás více zaujme? Když vám napíše dvacetiletý recruiter, nebo team leader či CEO firmy, který by vás chtěl mít v týmu? “Vždy najviac zaujalo keď mi nepísal recruiter, ale napr. programátor,” popisuje Tína. Připravte dobrý email a poproste hiring manažera, ať to nejslibnějším kandidátům pošle sám. Výsledek je zaručený.