Chceš budovat osobní značku? Začni krást!

Začínáte s budováním své osobní značky, ale nevíte jak? Kopírujte nápady od ostatních! V tomto článku vám poradím jak. Dobrý zloděj není plagiátor, protože se ke svému opisování hrdě hlásí.

Osobní značka je “něco navíc”. Umožňuje odlišit se, zaujmout, dát o sobě vědět a ve finále získat lepší práci, zakázky nebo potkat nové lidi. Nezáleží, zda jste zaměstnanec, freelancer nebo podnikatel. Osobní značka pomáhá ve všech oblastech aniž byste museli sklouznout k laciné sebepropagaci.

Nedávno jsem přečetl dvě knížky od Austina Kleona: “Kraď jako umělec” a “Ukaž, co děláš” a z obou jsem si vypůjčil (ukradl) ilustrace a chytré citáty do článku.

 

„Něco dělej. Tak zjistíš, kdo jsi.“

Budování značky se skládá z mnoha dílků. Od vytunění LinkedIn profilu, přes sdílení článků, přispívání do médií, vystupování na konferencích, psaní blogu či knihy, natáčení videí nebo aktivit na sítích. Budu se soustředit na psaní, ale uvedené principy platí pro jakýkoliv typ tvorby.

Nemusíte si kupovat doménu a založit blog. Můžete napsat jeden článek na Linkedin Pulse, Facebok Notes nebo využít některou z blogovacích služeb jako Tumblr nebo Medium.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.35.45

“Nemůžeš najít svůj hlas, pokud jej nepoužíváš“

Nejtěžší je začít. Člověk si říká: Mám opravdu co říct? Bude to někoho zajímat? Mám talent? Nebude to trapný? Tyto otázky jsou přirozené, ale odpovědi nenajdete. Ty vám dá jenom vaše publikum. Když to nevyjde, nic se neděje, za nějaký čas to zkusíte znovu a jinak.

Před zveřejněním prvních článků můžete mít trochu strach. Ale to je v pořádku, strach dokazuje, že se pohybujete mimo komfortní zónu, protože jít s kůží na trh komfortní prostě není. To brzy přejde a ve finále o nic nejde – nepovedený článek je možné vždy upravit, nebo smazat.
Screen Shot 2016-07-31 at 08.57.53

“Napiš knihu, kterou bys chtěl sám číst”

Četl jsem různé zahraniční blogy o HR a recruitmentu a něco podobného mi v Čechách chybělo. O nevalné kvalitě “oficiálních” HR médií jsem psal už v minulosti. Když narazím na zajímavé téma, snažím se načíst o něm co nejvíc, vyhledat další zdroje, příklady, case studies a vydestilovat z toho něco hodnotného.

Nemusíte psát o tom co znáte. Pište o tom, co máte rádi. Tvorba je časově náročná a vytrváte jenom pokud píšete srdcem. Zajímavých témat je všude plno. Vytipujte si zajímavé blogy a časopisy, a odebírejte je ve Feedly. Budete mít neustálý přísun inspirace.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.29.37

“Umění je krádež”

Na světě vzniká tolik obsahu, že vymyslet něco originálního je téměř nemožné. Nejlepší je začít kopírovat jiné. Jak říká klasik: “kopírování od jednoho je krádež, kopírování od mnoha je studium.” Tím, že vykradete víc zdrojů je můžete spojit do nových souvislostí, posunout je někam trošku dál. Není třeba být jedinečný. Žádný z mých článků není originální, všechny jsou o tématech, která už někdo zpracoval přede mnou. Jen se je snažím zpracovat jinak, zasadit do nového kontextu.

Neřešte, jestli už bylo napsáno tisíc článků o LinkedInu – napište tisící první a stačí, když bude jen o pět procent lepší. Třeba máte nějaké své tipy a postupy. Nebo máte specifickou zkušenost, kterou je dobré sdílet.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.35.28

„Tvorba je učení“

Psaní článků je skvělý učící proces. Dřív bych si k tématu přečetl jeden článek, ale když chci napsat dobrý text, musím jít daleko dál. Musím zjistit, co se psalo jinde, vyzkoušet si to, vrtat pořádně do hloubky.

Když čtu knihu, po dočtení si pamatuji tak 30 %, ale když chci napsat recenzi, musím si jí přečíst alespoň dvakrát a o všem opravdu přemýšlet. Nikdy jsem se toho nenaučil víc, než při psaní blogu.

Pokud vás nějaké téma zajímá, ale moc toho o něm nevíte, nejlepší je o něm napsat.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.39.44

“Odváděj dobrou práci a děl se o ni s ostatními”

Není třeba hned vymýšlet nějaká převratná témata. Kolikrát stačí napsat o tom, co děláte. Například tenhle článek od Veroniky Hlaváčové, jak nabírala ajťáky na vývojářských konferencích splňuje všechny brand-buildingové principy: článek je užitečný, inspirující a Verča zároveň ukazuje svojí kompetenci a schopnosti v náboru.

V jednom z článků jsem se zabýval Excelem. Popravdě nic nového. Článek jsem napsal pro své kolegyně a ukazoval jsem v něm konkrétní příklady, jak používat excelové funkce v personalistice. Nakonec z toho byl jeden z nejúspěšnějších článků a inspiroval k tomu, že společně s Czechitas zorganizujeme na podzim školení Excel pro personalisty a Grafika pro personalisty.

Budování osobního brandu nespočívá v sebechvále. Ukažte co děláte, a lidi si názor vytvoří sami.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.38.38

„Buďte dokumentaristou své činnosti“

Není špatné nechat nahlídnout obecenstvo za oponu. Luu Ly například píše reportáže o firmách, pro které pracuje. Trošku jsem se tím inspiroval a když navštívím zajímavou firmu, udělám z toho fotoreportáž nebo Live video na Facebook. Stejně to děláme s Petrem Skondrojanisem v Cocumě. Ještě to má své mouchy, ale člověk nemůže čekat s tvorbou, až z něj bude profi Youtuber. Ten z něj bude jenom tím, že prostě začne.

Poměrně aktivní v dokumentování své činnosti je José Kadlec. I on si oblíbil Live videa a přenos z našeho posledního webináře rovnou streamoval na Facebook.

Třeba děláte něco zajímavého, jste na dobré akci, konferenci, všimli jste si povedené náborové reklamy? Vezměte mobil, udělejte pár fotek a sdílejte na síti. Začít se dá po krůčcích.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.38.21

„Ukaž, co čteš“

Četli jste zajímavou knížku? Napište recenzi. Asi před rokem jsem měl dva týdny období, kdy mě nenapadalo žádné smysluplné téma. Napsal jsem z nouze recenze několika čerstvě přečtených knih, a hned z toho byl docela úspěšný článek. Knih vycházejí spousty a proto lidem ušetříte čas, když je přečtete za ně a hlavní myšlenky vypíchnete v recenzi.

Má smysl řešit, zda recenzi už někdo napsal? Ani ne. Třeba najdete nový způsob, jak se na téma podívat a psaním recenzí dokážete svůj rozhled v oboru.

Při psaní je dobré držet se nějaké struktury. Postupovat od obecného k detailnímu a od nejdůležitějšího po nejméně důležité.

„Dej, co máš. Pro někoho to může být zajímavější, než si troufáš pomyslet“

Pokud psaní není zrovna vaše parketa, můžete být užiteční i jinak. Sledujte zajímavé blogy osobností z oboru (na LinkedIn nebo Twitteru), poslouchejte podcasty a vybírejte z nich to nejzajímavější. Můžete vydávat týdenní přehled článků a nebo je jen sdílet ve vašich sítích. Lidi, co nemají čas všechno číst, to ocení.

Podívejte se na příklad. V tomto článku Luu Ly sdílí linky na kvalitní technologické podcasty. Jsou to užitečné tipy, rád jsem si je poslechl a zároveň si člověk podvědomě říká, “ty jo, ta musí být nabušená, když tohle všechno poslouchá”. To je nenásillné budování značky.

Můžete třeba sledovat na Twitteru Veroniku Dvořákovou, která pravidelně sdílí hodně článků ze světa HR a technologií. Zajímavé příspěvky má Ondřej Procházka.

Samozřejmě vše se musí dělat s rozumem, aby se z člověka nestal lidský spam.

Screen Shot 2016-07-31 at 08.40.02

Potkávejte zajímavé lidi

Možná zrovna teď nemáte sami co říct. To je v pořádku. Tak oslovte zajímavé lidi a udělejte rozhovor. Některé své články jsem pojal jako interview, například s Filipem Mikschikem, Monikou Malátkovou nebo Michalem Osuským.

Uvidíte, že žádost o rozhovor vám skoro nikdo neodmítne. Potkáte nové lidi, dozvíte se plno nového a „ukradnete“ myšlenky pro svůj článek. A když se vám nechce psát, natočte to jako podcast. Stačí vám k tomu mobil.

Další možností je udělat anketu a z odpovědí zpracovat článek. To byl případ série o personálních agenturách.

“Nesnaž se být cool. Cesta k úspěchu je roubena nudou“

Psaní nebo jiné tvoření není jenom zábava. Předělávání a korektury, vyhledávání zdrojů, upravování videí, nastavování SEO, noční mžourání do monitoru, hektolitry kafe. To člověk vydrží, jenom pokud tvoří srdcem.

Je třeba neustále myslet na čtenáře, nesnažit se předvádět, upozorňovat na sebe, ale přinášet skutečnou hodnotu. Odfláknutý článek, vata, banality… tím bychom jenom mrhali čtenářovým časem. Podrobte svoji tvorbu „No a?“ testu.

Screen Shot 2016-07-31 at 09.05.00

„Vydrž“

Když jsem začínal psát blog, četlo ho asi deset lidí, ve směs moji kamarádi. Ale postupně přibývali další, a dnes má přes 1.500 emailových odběratelů, přes 2.000 fanoušků na facebooku a návštěvnost webu je asi 4.000 unikátních ID.

Ano, blog nebo kniha může být pro někoho příliš velké soustu. Začít se dá po krůčcích. Vždycky, když si prohlížím LinkedIn profil kandidáta sleduji, zda má nějakou vlastní tvorbu, články, nebo alespoň zajímavé aktualizace a sdílení. Nemusí to být moc, ale musí mít zkrátka „něco na víc“.

Screen Shot 2016-07-31 at 09.06.03

 

„Začni vlastní show“

Umíte psát, dělat rozhovory či točit videa, ale potřebujete trochu nasměrovat nebo pomoct s inspirací? Pracuji na jednom dlouhodobém a velmi zajímavém obsahovém projektu a mám dost práce pro kreativní jedince. Bylo by to něco pro vás? Napište mi na: matolin.matej@gmail.com

Rada na závěr: „Dobrý zloděj vzdává hold“

Jak píše Austin Kleon v „Kraď jako umělec“, dobrý zloděj vzdává hold těm, kteří ho inspirují. Proto chvalte jiné lidi. Budou vás pak mít radši, budou sdílet váš článek a tím se vaše tvorba dostane k většímu publiku.