Noví dravci v recruitmentu

Chystají se velké změny! Celosvětově se v recruitmentu točí 400 miliard dolarů a tenhle balík peněz přilákal ty největší dravce: Facebook a Google. Velkou změnu plánuje i LinkedIn, který byl letos pohlcen Microsoftem.

largest-bird-of-prey-4712355519_ef266e4294_o_d

LinkedIn

O plánovaných změnách na LinkedInu detailně informoval José Kadlec ve svém článku. Vybral jsem z něj klíčové body:

Radikálně se omezí možnost vyhledávání v neplacených verzích. Zapomeňte na Advanced search! Budete mít k dispozici pouze jednoduché okno, jako ve Facebooku, ale aby bylo ještě hůř, v tomto okně nebude údajně možné vyhledávat pomocí Boolean dotazů. “Zůstane jen pár filtrů včetně relationship, lokalita, 5 současných společností, 5 minulých společností, jazyk profilu, neziskové zájmy a 5 škol podle nejvyšší četnosti ve výsledcích,” píše José. Další věcí, která prý zmizí, je možnost vidět emailové adresy vašich prvních spojení.

Pokročilé vyhledávání bude na druhé straně vylepšené o vyhledávání podle jazykových znalostí a úrovně.

A teď to nejdůležitější: Pokročilé vyhledávání bude k dispozici pouze ve verzi LinkedIn Recruiter, která je dnes k dispozici za 14.000 Kč měsíčně za jednu licenci (případně LinkedIn RPS za 10.000 Kč měsíčně za licenci).

No… znamená to, že buď si personalisté a recruiteři musí vyjednat 168 tisíc na LinkedIn licenci a nebo můžou na nějaké pokročilejší využívání LinkedInu zapomenout. Myslím, že pro hodně menších firem tohle bude problém.

Jaký dopad budou mít změny na trh? Možná dojde k nějakému pročištění, kdy odpadnou freelanceři nebo malé agenturky, pro které nebude reálné platit 170 tisíc. Naopak ale firmy, kterým se licence nevyplatí, se budou na služby agentur obracet častěji.

Facebook

O tom, že se Facebook pustí do personální inzerce se spekulovalo už dlouho, a nyní se to stává realitou. Facebook vytvořil novou obsahovou kategorii “Jobs” (podobně jako Události) a firemní stránky získají novou záložku, kde budou volné pozice vypsané. K pozicím bude možné přidávat parametry jako rozpětí mzdy, lokalita nebo typ práce (typ úvazku, práce na dobu určitou apod.). Někteří odborníci tvrdí, že se jedná o přímý útok na LinkedIn.

Zdroj: Techcrunch

Oproti dnešku, kdy všechny příspěvky na pracovní pozice odvádějí návštěvníka na kariérní web, kde se může přihlásit, bude registrace přímo na Facebooku a Facebook předvyplní klíčové informace sám z profilu uchazeče. Správce stránky bude dostávat informace o kandidátech přes Facebook Messenger a zde se otevírá možnost pro využití konverzačních botů.

Facebook toho ví fakt hodně

Facebook má obrovské možnosti cílení reklamy podle chování uživatelů, kteří jej denně zásobují informacemi o to, co čtou, co lajkují, s kým se kamarádí, na jaké akce chodí apod. Díky tomu Facebook není odkázaný na to, co o sobě vyplníte (jako na LinkedIn), ale zjistí to z vašeho chování.

Zdroj: Techcrunch

Uvedu jednoduchý příklad: nemusíte mít na profilu napsané, že jste Android vývojář, ale pokud klikáte a lajkujete články s Android tématikou, chodíte na akce týkající se Androidu a vykazujete určité typické vzorce chování, je dost pravděpodobné, že se Androidem profesně zabýváte.
Podobně může Facebook poznat jestli máte děti, jakou máte kupní sílu (např. jestli posíláte v létě fotky z Mácháče nebo z Malediv), ví kolik vám je let apod.

Facebook si bude jistě všímat, jestli nabídky práce ignorujete nebo naopak na ně klikáte, případně jaký typ prací a firem vás zajímá. Reklamu bude možné zacílit geograficky a demograficky. To otevře zcela nové možnosti!

Můžeme zaspekulovat, že zaměstnavatele bude možné i hodnotit, lajkovat, psát recenze apod., protože to je trend, který mají uživatelé rádi (viz. úspěch Glassdooru).

Myslím, že na jedné straně tato změna pomůže uživatelům, protože se jim přestanou objevovat na NewsFeedu nerelevantní nabídky práce, a na straně druhé pomůže firmám, které to s Facebookem umí a dokážou oslovit a získat velké množství fanoušků.

Více informací najdete v těchto článcích:

Money Trees: Facebook, LinkedIn and The Future of Recruiting.

Facebook threatens LinkedIn with job opening features

Google

Internetový gigant oznámil novou službu Cloud Jobs API, která vypadá hodně zajímavě. Chce totiž změnit samou podstatu toho, jak jsou volné pozice na internetu vyhledávány. Chce nabídnout intuitivní vyhledávání a schopnost předvídat, o jaké pozice může mít kandidát zájem.

Zdroj: Google

Hlavní problém, který je třeba vyřešit, je nejednotnost zápisu pracovních inzerátů. Vezměme si například pozici náboráře. Ta se může jmenovat náborář, recruiter, talent acquisition specialist, specialista náboru, manažer náboru, headhunter, talenthunter apod. U technických pozic je to ještě komplexnější. Pokud by chtěl uživatel vyhledat volné pozice náborářů, musel by do vyhledávacího okna zadat všechny myslitelné varianty a i tak mu vyhledávač předloží mix pozic, článků, linků na personální agentury apod. Příklad zde.

Google proto sestavuje relační model, který dává do souvislostí pracovní místa, jejich různé názvy a zápisy, a zároveň požadované dovednosti. Jinými slovy, pokud pracovní inzerát bude požadovat dovednosti jako JavaScript, HTML a CSS, tak Google pozná, že se jedná o dovednosti potřebné pro Frontend vývojáře, aniž by se slovo Frontend v názvu pozice vyskytovalo.

Google zapojil machine learning (strojové učení), díky kterému se bude model neustále zpřesňovat a vylepšovat podle toho, jak lidé budou vyhledávat a klikat.

Zdroj: Google

To ale není všechno, Google přinese další konkrétní vylepšení:

  • Vyhledávání volných pozic bude “inteligentní“ a daleko relevantnější než dnes.
  • Obsah inzerátu bude možné obohatit o další nalezené informace, jako adresa zaměstnavatele, typ zaměstnání nebo benefity (Job Enrichment).
  • Google si k inzerátu natáhne adresu zaměstnavatele (nebo pobočky) a může pak využít všechny své geo služby jako zobrazit nabídky na Google maps, filtrovat inzeráty podle dojezdové vzdálenosti apod. (Advanced Location Mapping).
  • Google bude analyzovat i senioritu kandidáta a doporučovat volné pozice podle toho, jak sedí do jeho kariéry (Dynamic Recommendation Engine).
  • Pokud dotaz zobrazí málo relevantních výsledků, vyhledávací algoritmus sám rozšíří zadaná kritéria (Real Time Query Broadening).

Více informací najdete v těchto článcích:

http://www.techrepublic.com/article/how-googles-new-cloud-jobs-api-uses-machine-learning-to-help-companies-fill-jobs/

https://www.eremedia.com/ere/google-making-moves-into-recruiting-technology/

https://cloud.google.com/jobs-api/

Závěr

Je zřejmé, že plánované změny vnesou do způsobu inzerce pracovních pozic a jejich vyhledávání zcela novou kvalitu. Zatímco většina e-shopů má dnes za sebou algoritmy, které umí dynamicky připravovat nabídku a akce přímo pro konkrétního zákazníka na základě jeho předchozího chování, tak pracovní portály jsou proti tomu jen primitivní katalogy inzerátů.

Je možné, že tyto změny zlikvidují pracovní portály, protože můžeme pozorovat stále silnější fenomén “Vítěz bere všechno”, kdy mega firmy jako Facebook nebo Google mají o tolik silnější finanční, technologickou i mozkovou základnu, že mohou ovládnout cokoliv. Pravděpodobně přežijí portály, které nabízejí nějakou specializaci, přidanou hodnotu, či umí zhodnotit lokální specifika. Ale na zánik agregátorů jako Indeed jsem ochotný si vsadit.

Změna je život

Vidíme, jak se svět rychle mění. Během chvilky přijde plno personalistů o LinkedIn (protože jim firma nezaplatí licenci), ale zároveň se objeví nové kanály. Ty ale vyžadují nové dovednosti, ať už je to celková znalost fungování a cílení reklamy na Facebooku, a nebo SEO (Search Engine Optimization) a PPC reklama jako v případě Googlu.

Stejně jako se tvůrci webových stránek snaží porozumět vyhledávacímu algoritmu Googlu a psát stránky tak, aby se objevovaly na předních místech ve výsledcích vyhledávání, tak podobně se možná budeme učit psát inzerát tak, aby byl pro Google co nejrelevantnější a dal ho na první místo.

Rozhodně nás čeká zajímavý rok 2017!