Jak ztratit kandidáta za 10 minut

Rady kandidátům, jak se chovat na pohovoru, jsou skoro všude. Ale kdo poradí headhunterům, jak se chovat ke kandidátům? Přečtěte si, co dělat a nedělat.   

Jiří Lepka je Java programátor, který se na svém blogu věnuje mimo jiné i “hlavolovcům”, tedy headhunterům. Není tajemstvím, že naše profese se příliš velké úctě netěší, a proto mi přišlo sympatické, že Jirka nechtěl zůstat jenom u hejtování, ale poctivě si celý rok vedl statistiku, aby problematice více porozuměl.

Od roku 2016 jsi začal sledovat, jak tě headhunteři oslovují. Proč jsi se tomu začal věnovat?

O headhunterech jsem už dříve začal psát na blogu, ale pak jsem si řekl, že posbírám tvrdá data. Chtěl jsem po pravdě vědět, kolik headhunterů je dobrých a kolik špatných. Celkem jsem měl za rok 112 kontaktů, z toho 24 firem, 53 od personálek, 31 pro bodyshop a 4 headhunteři na volné noze.

Lidé si někdy říkají, že člověk by mohl být polichocený za 112 kontaktů, ale vezmi si, že to vychází na 2-3 týdně.

Jak jsi hodnotil kvalitu headhunterů?

Nastavil jsem si hodnotící kritéria a výsledky jsou v grafu. Dobrých nabídek bylo jenom 8. Dobrá nabídka je kompletní nabídka se vším všudy, tedy včetně rozsahu mzdy a toho, že headhunter jedná férově a otevřeně. Tak se mi to líbí.

Osm dobrých nabídek je celkem málo. Jak hodnotíš ten zbytek?

Velká část jsou kontakty “bez nabídky”, tj. pouze zařazení do databáze. Poté se neozvou vůbec nebo posílají spamy a ve výsledku tedy nulový užitek. Také nemám rád “kávičkáře”, kteří se chtějí jenom setkat, ale nic konkrétního nemají. Proč bych měl věnovat svůj čas něčemu, z čeho nevidím profit?

Jak jsi posuzoval irelevantní nabídky?

To jsou nabídky, které jsou mimo z hlediska mé odbornosti anebo typu spolupráce, a to i přesto, že to mám vše jasně uvedené na LinkedInu. Hned v záhlaví mám uvedené, že mě zajímá pouze Brno nebo remote, a přesto mi chodí nabídky na práci v Praze. Nebo chtějí, abych nastoupil do týdne, když vědí, že mám výpovědní lhůtu.

Dobrá věc je, že prakticky zmizelo nerespektování technologického zaměření. Oproti minulosti došlo k razantnímu zlepšení a headhunteři se naučili rozlišovat technologie a vidí rozdíl mezi administrátorem a developerem.

Co považuješ za spam?

Opakované rozesílání irelevantních nabídek a ignorování zpětné vazby od kandidáta. To jsem řešil až kontaktováním personální agentury a důraznou žádostí o vymazání z jejich databáze.

V kategorii podezření na “vábničku“ je, když nabízejí něco jiného, než co to ve skutečnosti je. Zažil jsem i vyložené podrazy, kdy nejprve slíbili nějakou mzdovou úroveň a pak z toho najednou byla půlka. Anebo jsme se poté na pohovoru bavili o úplně jiné pozici.

Jak to vypadá s (ne)komunikací headhunterů?

Rozšířeným nešvarem je nekomunikace, neodpovídání a pozdní reakce. Také jsem se setkal s tím, že agentura bez mého schválení poslala můj životopis do dalších tří firem, což mi víc uškodilo, než pomohlo.

Nebo jsem zažil, že firmě trvala každá odpověď skoro týden a pak mi poslali email, že mám přijít na pohovor, který je ten samý den za 3 hodiny.

Na druhé straně je dost headhunterů, kteří odpovídají hned, to znamená ten samý den, nejpozději den následující.

Jak tě většinou headhunteři oslovují?

Nejvíc mi chodí pozvánky na propojení na LinkedInu bez jakékoliv zprávy nebo vysvětlení. Ty nepříjimám.

Viděl jsi nějaké rozdíly podle toho, zda šlo o firmy, personálky nebo bodyshopy?

Firmy mají většinou nejlepší nabídky, je to asi tím, že vědí, co chtějí. Problémem je ale pomalá komunikace. Personálky byly celkem vyvážené. Největší míru spamu a nerelevantních nabídek mají bodyshopy. Headhunteři na volné noze byli nejlepší v profesionalitě komunikace.

Myslíš si, že všichni ajťáci reagují stejně? Jak by měla podle tebe vypadat ideální nabídka?

Uvědomuji si, že každý kandidát je trochu jiný, takže co platí na mě, neplatí na někoho jiného. Tudíž nemůžeme dojít k jednomu závěru. Ajťáci jsou ale obecně hodně technicky zaměření, chtějí vědět, jaké má práce parametry: technologie, projekty, tým, peníze. Nějaké okecávky a tvrzení, jak je to skvělé a IN, je vůbec nezajímají. A pak jsou čistě individuální preference. Já mám rodinu, soukromý čas patří mně, takže lákání na pivko po práci mě spíš odradí.

Jaké informace si o firmě zjišťuješ, než jdeš na pohovor?

Hledám si jejich produkty a služby, dobře působí, pokud si vyberu jeden produkt, na který se zeptám. Glassdoor dokáže říct, zda firma dbá na vzdělání zaměstnanců nebo zda jsou přesčasy na denním pořádku. Jednou jsem na Googlu našel, že firma byla spojená s korupcí. Hodně informací také poskytne Linkedin. Hledám si současné zaměstnance a dívám se, jak dlouho tam pracují.

Můžeš napsat nějaké best practices ze strany recruiterů, jak by to mělo vypadat?

Znám jednu headhunterku, se kterou jsem dvakrát spolupracoval. Sice to z různých důvodů nevyšlo, ale spolupracovat s ní budu rád znova. Přímočarý styl, nenabízela nic, co bych nechtěl, neustále udržovala komunikaci.

Ty dokonce děláš pro headhuntery školení, o čem to je?

Hlavním cílem mého školení je, abychom si s headhuntery navzájem porozuměli. Když na začátku odhalím statistiku, všichni zúčastnění ihned chápou, proč se headhunterská profese obecně netěší oblibě.

Druhou část pracovně nazývám „Jak ztratit kandidáta v 10 minutách“. Tam popisuji situace, které mě v praxi odradily od dalšího jednání. O některých z nich jsem už mluvil. Podotýkám, že tato část je u headhunterů hodně oblíbená, a to nemyslím ironicky. Rozebírám různé způsoby kontaktování a přináším praktické ukázky, jak vnímám pracovní nabídky a jak na ně reaguji. Headhunteři mají možnost vidět, co přitáhne mou pozornost a co naopak budu ignorovat. 

Pokud školení povede ke zlepšení vztahů a ke vzájemnému porozumění, bude to jenom dobře. Více detailů jsem napsal na blogu.

Co bys chtěl vzkázat komunitě headhunterům, aby se obor zlepšoval?

Pokud to mám shrnout celé, tak komunikovat, komunikovat, komunikovat. Během aktivní komunikace si můžeme leccos vysvětlit a pochopit, jak druhá strana přemýšlí. Udržovat komunikaci. Když už bych měl změnit práci, budu si vybírat z těch nabídek, kde jednají rychle a férově.  Závěrem bych řekl větu: ”Nedělej kandidátům to, co nechceš, aby dělali tobě.”