Jak zapojit Instagram do HR marketingu

Pokud cílíte na mileniály, nesmíte zapomínat na Instagram. Přečtěte si praktické rady a ukázky, jak Instagram používat. A pokud to nestačí, mám pro vás školení o využívání sociálních sítích v recruitmentu.

Proč Instagram?

Instagram je sociální síť pro sdílení fotek v typickém čtvercovém formátu s pěknými retro filtry. Možnosti textu jsou omezené pouze na komentáře k fotkám a hashtagy, a není možné zveřejňovat články nebo odkazy. Proto se o něj dlouho zajímali pouze celebrity, hipsteři a milovníci foodporna.

V poslední době začal Instagram uvádět nové formáty a má stále důležitější místo v marketingu. V ČR jej používá 12 % uživatelů internetu a nejvíce rozšířený je ve věkové kategorii do 25 let, kde je jeho penetrace až 55%. Více statistiky najdete zde.

„Instagram má stále velkou výhodu: není tolik přehlcený a na rozdíl od Facebooku je pořád cool a dá se v něm dosáhnout dobrých výsledků i organicky,“ vysvětluje Kristýna Pilná, která má na starosti marketing ve firmě Etnetera. Michal Hardyn, spoluzakladatel digitální agentury Stario dodává: „Z hlediska HR marketingu je důležité, že Instagram dokáže vizuálně komunikovat brand firmy. Umí ukázat, jaké to je pracovat v konkrétní firmě a s konkrétním týmem lidí. To je pro mileniály mimořádně důležité.“

Začínáme

V rychlosti pár informací k Instagramu: funguje podobně jako Facebook, tj. máte svůj účet, zveřejňujete obsah, který ostatní komentují a lajkují a vybíráte si, koho chcete sledovat. Formáty obsahu jsou fotky, videa, živé přenosy a Instastories a na všechny se v tomto článku podíváme. Velmi důležitá jsou klíčová slova, neboli hashtagy, kterými obsah označujete a podle hashtagů jej pak mohou vyhledat ostatní uživatelé. Klíčová slova udávají, o čem fotka je, ale stejně tak to může být název firmy, produktu, kampaně apod.

Pokud se chcete o Instagramu dozvědět víc, zkuste třeba tento článek a nebo tento e-book, protože nyní už přejdeme na využití v HR marketingu.

Účty

Firmy mívají jeden globální profil (například IBM), nebo mají lokální verze (Microsoft CZ), ale mohou mít i zvláštní kariérní profil (RedHat Jobs). Z českých firem má kariérní instagramový účet pouze Škoda Auto na adrese WeAreSkoda. „Na Instagram vyberáme obsah týkajúci sa firemnej kultúry, našich akcií, CSR aktivít, prípadne akýchkoľvek momentiek zo „života Škodováka“. Chceme sa ľuďom prezentovať viac ako priateľská značka než korporát,“ vysvětluje Magdalena Spišiaková z marketingu Škoda Auto.

Další lokální firmy, které Instagram používají, jsou Avast, Seznam, STRV, Etnetera, ČEZArmáda ČR nebo Nemocnice Motol. V Zahraničí se můžete podívat na InsideZappos, StarbucksJobs nebo MicrosoftLife.

Udělali jsme si takový malý průzkum, který si můžete prohlédnout zde, ze kterého je vidět, že firem využívajících Instagram pro HR marketing je v Čechách zatím minimum. Šance být vidět mezi prvními zde stále je!

Jak Instagram používat?

Instagram si přímo říká o to, aby byl oknem do vaší firmy. Můžete ukázat, co se u vás děje, jak to tam vypadá, jací lidé u vás pracují. Nejlepší je sbírat vizuálně zajímavé momentky.

K firemnímu účtu má přístup většinou jen pár lidí, ale zajímavou možností je zavést firemní hashtag. Můžete pak zaměstnance motivovat, ať sami vytváří obsah, zveřejňují jej na svém účtu, a označují firemním hashtagem. Například SocialBakers používají hashtag #InsideBakers, Zoot používá #Zezivotazootu. Tomuto typu obsahu, který vytvářejí sami zaměstnanci, se říká UGC – User Generated Content.

Vyšším levelem je tvorba celých HR marketingových kampaní. V současné době běží dvě podobné kampaně (Škoda Auto a Etnetera), které si daly za cíl ukázat příběhy zaměstnanců.

„Humans of Škoda má za úlohu bližšie predstaviť našich zamestnancov, chceme prostredníctvom nich ukázať variabilitu pracovných pozícií, ale aj atmosféru v kolektíve. Ďalším tematickým celkom je napríklad #skodatrainee, prostredníctvom ktorého propagujeme náš Trainee program. Jednotlivé fotky sú pridávané primárne našimi Trainees a my z nich potom niektoré repostujeme na náš účet,“ říká Magda Spišiaková.

Podobnou cestou šla Etnetera s kampaní #spojovatrozdilne, kterou prezentuje zaměstnance ve firmě a jejich příběhy. „Primárním cílem je komunikovat firemní hodnoty, ale druhým cílem je dělat firmu méně anonymní. V současnou chvíli je nás 150 a udržet rodinnou atmosféru je stále těžší. Pokud se objevíš v kampani, kolegové o tobě zjistí něco nového, osobního a mohou to použít jako ice-breaker, až tě příště potkají v tramvaji nebo v kuchyňce,“ říká Kristýna Pilná z Etnetery.

Kristýna také přidala důležitou radu: „Zpětně jsme si uvědomili, že byla chyba do fotek na Instagram umisťovat text a brand. To nepůsobí autenticky, vypadá to jako reklama, do budoucna už to tak nebude.“

Pokud chcete dát světu vědět, že máte volnou pozici, určitě to nedělejte bannerem nebo plakátem, ale zvolte originálnější cestu. Ještě jednou Etnetera:

Jak s fotkami pracovat?

Vaše fotky nemusí zůstat jen na Instagram profilu. Existují prográmky, které umí sestavit galerii z fotek na vašem účtu, nebo z fotek vyfiltrovaných určitým hashtagem, a tuto galerii vložíte do webové stránky.

Podobně můžete udělat Instagram Wall – sbírat fotky s určitým hashtagem a vytvořit z nich prezentaci, která může běžet v kanceláři na LCD. Pokud zaměstnanci vidí své fotky, určitě je to vybudí k větší aktivitě.

 

Pokud vám Instagram dobře funguje a máte plno hezkého obsahu, můžete fotky vytisknout a udělat z nich stylovou nástěnku.

A nebo je můžete vytisknout jako obrazy. Fotky z Instagramu vám udělá například služba vyvolej.to

Ale klidně se můžete pustit i do dalších legrácek:

 Instastories

Snapchat měl velký úspěch s formátem My Stories a Instagram jej loni nemilosrdně okopíroval. Instastories slouží k pořizování videí, fotek a dalších blbinek, které do 24 hodin zmizí. Díky tomu je možné být odvážnější a přirozenější, protože nemusíte řešit, jestli je příspěvek dost dobrý, aby navždy zdobil váš profil. Když Instastories vytvoříte, je možné přidat filtry, popisky a malůvky.

Instastories vidíte na horním pruhu obrazovky, jako profilovky lidí, kteří zrovna nějaký příběh sdílejí. Používat je ale můžete pouze na mobilu. Na webu neběží.

Skvěle se hodí pro zachycování atmosféry a dění ve firmě. V STRV je používáme celkem často.

Instastories se nebojí ani instituce jako NASA.

Možností jak využívat Instatstories je celá řada. Napříkald lze „propůjčit“ firemní účet každý den jinému zaměstnanci, který zachytí firmu svýma očima.

Pokud chcete vidět Instastories v praxi, najděte můj instagramový účet „matejmatolin“, kam budu během dneška (tj. 1. března 2017) po celý den sázet nové Instastories. Udělám takový časosběrný příběh 🙂 A připomínám, Instastories fungují jenom na mobilu!

Video

Budoucností většiny sítí je video, a proto Instagram, Facebook nebo Twitter vymýšlí nové video formáty. Na Instagram můžete dnes nahrát až minutu dlouhé video. Pokud jste slyšeli o Mannequin Challenge a natáčení zamrzlých lidí, podívejte se na video dole.

Další možností je využít Instagramovou aplikaci Boomerang, která umožňuje dělat legrační video smyčky.

Instagram také nabízí možnost živých vysílání. „Nově mohou firmy vysílat živě prostřednictvím Stories. Takové živé vysílání po jeho skončení nezůstane na firemním profilu, automaticky se smaže. Stories zůstávají 24 hodin od času publikování,“ říká Michal Hardyn.

Sourcing na Instagramu

Instagram může sloužit i k vyhledávání kandidátů a efektivní interakci. Jak na to? Za prvé – snažit se přilákat co nejvíce fanoušků a každého nového fanouška zkontrolovat, zda se nemůže jednat o potenciálního kandidáta. To znamená podívat se na jeho instagramový popis, případně si ho najít na LinkedIn, a v případě zájmu ho oslovit. Podobným způsobem je možné rozpracovat i fanoušky konkurence. Existují programy, které vám všechny fanoušky určitého profilu včetně jejich popisů stáhnou do přehledné excelové tabulky.

Další možností je filtrovat fotky podle hashtagu nebo lokace. To znamená, že si můžete vyfiltrovat fotky, které byly pořízeny na konkrétní akci, která může generovat kandidáty a pak se kouknete, kdo fotky pořídil, navážete konverzaci atd.

Rady na závěr

Pokud to s Instagramem myslíte vážně, bude lepší si pořídit nástroj na analytiku, jako například Iconosquare, který používají ve škodovce. A co dalšího by Magda Spišiaková poradila? „Osvedčilo sa nám používanie UGC (user-generated content) tj. obsah, ktorý vypublikovali naši fanúšikovia prípadne zamestnanci a my ho repostujeme. Je to trochu pracnejšie, ako používať vlastné fotky, ale má to väčší dosah.“

Kristýna z Etnetery vysvětluje, že zatím nepoužívají placenou reklamu pro aktivaci Instagramového obsahu, ale i tak se stává, že příspěvek na Instagramu má větší engagement, než ten samý příspěvek na Facebooku. „Na Instagramu se dá dosáhnout dobrých výsledků i organicky, ale musíš mít kvalitní obsah, používat relevantní hashtagy a publikovat pravidelně, což je kapacitně náročné,“ dodává Kristýna.

„Firmy Instagram poptávají hlavně kvůli tomu, že jsou na něm uživatelé zvyklí objevovat produkty a mít interakci se značkami. To je oproti Facebooku největší výhoda, protože ten lidé používají více jako osobní sociální síť,“ uzavírá Michal Hardyn.

Chcete vědět víc?

Sociální sítě a jejich využít v HR marketingu je krásné téma, o kterém byse dalo mluvit hodiny a dny. Pro ty, kteří chtějí držet krok s dobou, jsme připravili s Michalem Hardynem školení. Zatím plánujeme pouze pár termínů, takže pokud vás to zajímá, je lepší si pospíšit. Více informací je zde.

Školení bude maximálně praktické – máme pro Vás připraveno plno cvičení, ukázek, případovek.. Prostě žádná vata 🙂