Velká Facebooková Revoluce

Facebook zveřejnil několik revolučních nástrojů, které nabízí velmi zajímavé využití v recruitmentu. Nové možnosti komunikace, inzerce, představení firmy a přihlášení na volnou pozici.

Recruitment na Facebooku

Nábor na Facebooku je dost těžký. Facebook není katalog životopisů jako LinkedIn, kde můžete s ohromnou přesností vyhledávat relevantní kandidáty. Není ani pracovní portál, ze kterého vám padají do schránky životopisy (možná ne ty nejlepší, ale zato bezpracně).

Facebooku vyžaduje práci s komunitami, vytváření kvalitního obsahu, budování fanouškovské základy, sofistikované metody cílení inzerce. Pro některé typy pozic je perfektní, pro jiné je nevhodný. Nicméně to není dnes tématem článku – zaměřím se na popis, fungování a využití konkrétních nových nástrojů.

Jak vytvořit facebookovou reklamu jsem psal v tomto článku.

Kam směřuje Facebook?

Většina komerčních příspěvků na Facebooku má podobu fotky, komentáře a linku, který odvede návštěvníka na weby mimo Facebook. Tam si prohlédne stránky, přečte článek, podívá na videa či provede nějakou akci (registrace, odpověď na inzerát, nákup v e-shopu).

Facebook ale nechce, aby z něj lidi odcházeli pryč. Více stráveného času znamená více dodané reklamy a větší zisky. Vize Marka Zuckerberga je povýšit Facebook na univerzální komunikační platformu, která nabídne návštěvníkům prakticky všechno: telefonování, nákupy, objednání taxi, konzumaci obsahu a médií apod. Proto v uplynulých týdnech a měsících představil celou řadu nových nástrojů, které umožňují dodat obsah a služby přímo na Facebooku. A právě v nich vidím zajímavé možnosti pro recruitment.

Díky obrovskému nárůstu smartphonů (v roce 2020 jich bude 6.1 miliardy) se pro většinu lidí stane mobil primárním zařízením, kterým se připojují k internetu. A žádná jiná služba není pro mobil tak vyladěná, jako Facebook. Už dnes v USA stráví lidé třetinu svého mobilního času na aplikacích patřících Facebooku (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger).

Hodně webů je sice pro mobily přizpůsobených, ale uživatelský zážitek není kolikrát bůhvíjaký. Jistě znáte situaci, kdy kliknete na facebookový příspěvek, začne se načítat nová stránka, ale načítání je zoufale pomalé, takže se hned vrátíte zpět. Takhle se ztrácí velké množství návštěvníků, respektive zákazníků (tzv. bounce rate).

mobile performance monitoring case study

Zdroj: soasta.com

Graf ukazuje, jaký vliv má rychlost načítání na okamžité opuštění stránky uživatelem. Jedna sekunda udělá dvojnásobný rozdíl (viz. 2.7 sekundy a 3.6 sekundy).

Jinými slovy rychlost načítání obrovsky ovlivňuje návštěvnost a výdaje na reklamu. A to už je slušný důvod, proč přistoupit na Markovu hru a některé aktivity přenést do Facebooku, kde budou několikanásobně rychlejší a uživatelsky příjemnější.

Karusel

První nástrojem je Carousel Ads. To sice není žádná revoluce, ale píši o něm, protože má praktické využití v náborové inzerci. Jedná se o rotační formát příspěvku, který rolováním do stran zobrazuje další obrázky, respektive služby nebo produkty.

carousel

Všiml jsem si, že jej používá StartupJobs. V jednom příspěvku představují hned několik pozic najednou. „Karusel má u nás větší dosah příspěvků (někdy i dvojnásobně až trojnásobně), proklikovost je také násobně vyšší, než je tomu u běžných příspěvků, “ říká Filip Mikschik, šéf StartupJobs.

Screen Shot 2016-05-08 at 16.37.57

Umím si představit další možnosti, jak obrázky využít: ukázat náplň práce, představit firemní prostředí, benefity, odvyprávět nějaký minipříběh. Každý obrázek může mít svůj popisek a dokonce i svoje URL, takže návštěvníka směřuje na jinou část webové stránky.

Instant Articles

Pokud chcete čtenáři předložit celý článek, můžete to díky Instant Articles udělat přímo ve Facebooku. Tento nástroj umožňuje zveřejňovat články proložené multimédii, tlačítky na sdílení a lajkování a má i základní možnosti formátování, jako typ fontu, barvy a vlastní logo.

Zdroj: wired.com. Instant Articles jak je používá The Washington Post.

Při kliknutí na příspěvek se Facebook přepne do režimu celé obrazovky a čtenář může článek pohodlně pročítat. Načítání je extrémně rychlé, podle Facebooku je až 10x rychlejší než normální web. Díky tomu nehrozí, že čtenář stránku opustí dřív, než se načte. Toto riziko se podle Facebooku snižuje o 70 %.

Využití v HR marketingu vidím tam, kde chcete čtenáři dodat více obsahu. Může to být popis pracovního místa, představení firmy, firemní blog, nebo něco podobného.

Práce s Instant Articles vyžaduje trochu cviku. Musíte ovládat formát HTML5 a nebo mít udělátko, které texty exportuje do požadovaného formátu například z Wordpressu. Nejprve musíte nahrát deset článků a Facebook ověří, že formátování zvládáte. Až pak vám otevře Instant Articles pro veřejné používání.

Články na facebookové verzi Lovce Hlav jsem převedl do Instant Articles, takže si je můžete vyzkoušet. Zobrazují se ale jenom na mobilu – při prohlížení facebooku na počítači Instant Articles neuvidíte.

Canvas

Pokud jsou Instant Articles dělané hlavně pro text, Canvas je perfektní na multimédia. Je to také formát pracující v režimu celé obrazovky, je také extrémně rychlý a je s ním hodně legrace. Podívejte se, co umí:

Nazval bych to jakousi mikrostránkou přímo ve Facebooku. Pro jeho vytvoření můžete použít Power Editor a není nic extra těžkého. Ale to co potřebujete, je kvalitní obsah a kreativu.

Umím si jej perfektně připravit pro různé employer brandingové projekty, ale i jako třeba mikrostránku pro nábor absolventů. Pár pěkných fotek, nějaké insighty do fungování firmy a myslím, že se s tím dá udělat dost parády.

Vytvořil jsem jednoduchý Canvas pro propagaci blogu. Můžete si ho prohlédnout na Facebookové stránce Lovce Hlav. Zobrazí se vám ale jenom při prohlížení na mobilu.

Lead Ads

Jedná se o formulář pro sběr kontaktů a informací o uživateli. Můžete si vybrat z připravených polí: od základních jako jméno, email, město, země, až po sofistikovanější otázky, a nebo můžete vytvořit vlastní otázky.

Obrovskou výhodou je, že Facebook předvyplní informace, které zná z vašeho profilu. Takže pokud vám stačí jméno a email, které má uvedené každý, vyplnit formulář je otázkou půl sekundy.

Zdroj: newsfeed.cz

Srovnejte tohle:

  1. vidím pracovní inzerát, klikám na něj, odcházím na webovky, ty se načítají, načítají a…. načítají. Když se načtou, mám vyplnit formulář. Jednou rukou v tramvaji? Asi ne. Odcházím a už se nevrátím.

2. vidím pracovní inzerát, klikám, objeví se předvyplněný formulář, klikám, hotovo.

Samozřejmě není možné připojit CV, takže bude třeba kontaktům následně poslat e-mail, poděkovat za zájem a poprosit o CV nebo odkaz na LinkedIn. Ale nestojí to za ty ztracené uchazeče?

Vyplněné kontakty si můžete stáhnout manuálně a nebo propojit s CRM systémem typu MailChimp.

Messenger

Chatovací nástroj Messenger není tak rozšířený jako WhatsApp, ale i tak má solidních 900 milionů pravidelných uživatelů.

V minulém článku jsem psal, že záměrem je vytvořit z něj univerzální komunikační nástroj. Firmy ho mohou používat jako zákaznickou linku, bude do něj možné posílat nějaká firemní sdělení, přihlásit se k odběru zpráv, objednávat si služby apod.

Zajímavostí jsou konverzační roboty, které mohou velkou část komunikace (například zákaznické linky) obstarat sami. Zatím jsou poměrně primitivní, takže se tomu trošku zdráhám říkat robot, ale to se brzy změní.

Podívejme se na funkcionality, které je možné plnohodnotně používat už dnes.

  1. Některé časopisy jako WSJ nebo Techcrunch nabízejí odběr zpráv v Messengeru. Spojíte se s konverzačním botem a napíšete mu, jaká témata vás zajímají. Vybrané zprávy vám pak chodí do schránky. Říkám si, že tohle by mohlo plnit funkci hlídacího psa a místo článků posílat volné pozice dle preferencí kandidáta. Upomínka vám naskočí na mobilu, a můžete na jeden klik zobrazit popis pracovního místa, představení firmy, registrovat se. Jednodušší to snad nemůže být.

Zdroj: newsfeed.cz

2) Přes Messenger je možné dělat videohovory (i s více účastníky). Asi je jasné, co s tím v recruitmentu.

3) Začínají vznikat první hry, které se spouští v Messengeru. Že by gamifikace, testy?

Roboty si mohou uživatelé sami vytvořit, ale není to úplně jednoduché. Chtěl jsem vám ukázat robota pro odběr článků z Lovce Hlav, ale ještě jsem ho nevyladil. Doufám, že do 14 dnů bude ready.

Dynamic Product Ads

Popravdě jsem tuto věc nezkoušel, ale jde o to, že e-shop může celý svůj katalog nahrát do facebooku a zobrazit jej v Canvasu a nebo v Karouselu. Pochopitelně ne celý. Facebook vybírá, jaké produkty zákazníkům zobrazí na základě toho, co si prohlíželi na stránkách e-shopu a podle toho, co si kupovali jim podobní uživatelé. Proč by takhle nemohl fungovat třeba katalog volných míst?

Zdroj: shopify.com

Závěr

Kandidát uvidí inzerát, v Instant Articles si přečte popis pracovního místa, na Canvasu si prohlédne videa o firmě, přes Lead Ads se na pozici přihlásí a nebo si v Messengeru nastaví hlídacího psa k odběru pozic, podle vlastních preferencí. Recruiter obratem v Messengeru odpovídá, udělá screening přes video hovor, pošle testovací aplikaci, pozvánku do Facebook Events a před schůzkou ještě popis cesty včetně aktuálních informací o dopravě.

Tohle všechno proběhne v prostředí, které je mobilní, rychlé a příjemné. Kandidát nemusí přeskakovat mezi různými aplikacemi, weby apod. Mně to nezní vůbec špatně. Takhle může náborový proces vypadat prakticky už zítra. Co vy na to?

Všechny tyto nástroje jsou dostupné a je třeba je jenom poskládat do funkčního procesu. Zatím jsou tak nové, že se teprve dostávají do produktové reklamy (v ČR jsem zatím viděl jenom jeden Canvas). O využití v náboru jsem na netu nic nenašel, takže pokud se to rozhodnete využít, budete možná jedni z prvních na světě.

Facebook chce změnit způsob, jakým používáme internet. Nabízí výrazně lepší uživatelský zážitek, ale chce za to téměř naší duši. Jestli to bude win-win situace a nebo smlouva s ďáblem teprve uvidíme. Asi plně nenahradí současné kanály, ale může to být velmi zajímavá alternativa.

Co si o tom myslíte? Pište do komentářů.

Tip: Skvělým zdrojem informací o facebooku je český web Newsfeed.cz